فرودگاه سبزوار چشم به راه تحول / ضعیف ترین عملکردهای مدیریتی گریبانگیر تنها فرودگاه غرب خراسان رضوی

امید برومندی / مجله اینترنتی اسرارنامه

یک هزار و سیزده نفر مسافر از طریق 17 پرواز انجام شده در فرودگاه سبزوار در مرداد ماه 99 جابه جا شده اند. این مقدار یکی از کمترین عملکردهای تنها فرودگاه غرب خراسان رضوی در طول سالهای اخیر است.

به گزارش پایگاه خبری اسرارنامه هر چند به طور کل شیوع بیماری کرونا در ماه های ابتدایی امسال منجر به کاهش مسافرت ها و پروازها در همه فرودگاه های کشور شد، اما در مرداد ماه گذشته تقریبا عملکرد اکثر فرودگاه های کشور به حالت عادی بازگشته و پروازهایشان به رقمی نزدیک به مدت مشابه در سال گذشته رسیده است. با اینحال فرودگاه سبزوار نتوانست به دوران قبل از کرونایی خود بازگردد و اکنون در یکی از پایین ترین سطوح عملکردی اش از لحاظ مسافربری به سر می برد.

در مقایسه ای گذرا بین عملکرد چند فرودگاه مشابه سبزوار می توان پی برد که تنها فرودگاه نیمه غربی استان خراسان رضوی نیاز به توجه مدیریتی جدی دارد تا با ایجاد تحولی مثبت میلیاردها تومان سرمایه مردم به این شکل بلااستفاده باقی نماند. آن هم در حالیکه همه روزه تعداد زیادی از مردم شهرستان های غرب خراسان از سبزوار، بردسکن، کاشمر، جوین،جغتای، خوشاب، فیروزه، داورزن، ششتمد و ... برای انجام سفرهای هوایی به مشهد عزیمت می کنند.

بر اساس آمار ارائه شده توسط شرکت فرودگاه های کشور فرودگاه بجنورد که به سبب حوزه جمعیتی تحت پوشش خود، معمولا فعالیتی همتراز با فرودگاه سبزوار داشته و گاهی حتی عملکرد فرودگاه سبزوار از آن پیشی می گرفته است، در مرداد 99 با انجام 40 فروند پرواز فاصله زیادی با سبزوار گرفته است. حتی برخی فرودگاه ها شاهد رونقی بیشتر از قبل کرونا هستند. مانند فرودگاه های بیرجند، یاسوج، جیرفت، رامسر، زابل، بندرلنگه، پارس آباد مغان و ... اما در این بین فرودگاه سبزوار یکی از پایین ترین سطوح عملکردی خود را تجربه می کند که این احتمالا نشان دهنده غفلت و مدیریت ضعیفی است که چه از ناحیه اداره کل فرودگاه های خراسان رضوی و چه از طریق مدیریت های ضعیف در خود شهرستان سبزوار نسبت به این فرودگاه روا شده است.

امید می رود با توجه به تحول اخیری که در فرودگاه سبزوار اتفاق افتاد و مدیریت جدیدی برای آن معرفی شد، در دوران فعالیت حسین شادمان مدیر جدید فرودگاه، شاهد پیگیری و اجرای پروژه های توسعه ای و نیز افزایش پروازها در مقاصد پر تردد و دارای توجیه اقتصادی برای جمعیت یک و نیم تا دو میلیون نفری شهرستان های نیمه غربی خراسان رضوی باشیم تا این سرمایه عظیم ملی در سالهایی که باید بر اساس اصول اقتصاد مقاومتی نهایت استفاده را از همه ظرفیت های داخلی ببریم، بلااستفاده و در حالت نیمه تعطیلی باقی نماند.

گفتنی است در حال حاضر تنها دو فرودگاه در استان پرجمعیت و پهناور خراسان رضوی فعالیت دارند که یکی در مشهد مرکز استان و دیگری در سبزوار  قرار دارد. فرودگاه مشهد از پرتردد ترین فرودگاه های کشور است که مسافرت مردم از دیگر شهرهای استان به مشهد برای استفاده از پروازهای فرودگاه شهید هاشمی نژاد بر حجم شلوغی، ترافیک و معضلات عمومی این کلانشهر کشور اضافه می کند و از طرفی دیگر باعث اتلاف بیشتر وقت و سرمایه مردم این استان می شود. حال آنکه اگر فرودگاه سبزوار که در شهری خلوت تر از مشهد واقع شده بتواند پروازهای مستمری به برخی مقاصد پر تردد کشور داشته باشد، حداقل مسافران شهرهای نیمه غربی خراسان رضوی که به سبزوار نزدیک تر هستند برای انجام سفرهای هوایی نیازمند سفرهای پرخطر و پرهزینه به مشهد نخواهند بود. 

 

05

 

174244043_247589497babdd

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما