عشق به همنوع، در دل بانوی نیکوکار سبزواری

الهام شبانی مقدم / مجله اینترنتی اسرارنامه

دل که بزرگ باشد فرق نمی کند که زن باشی یا مرد، پیر باشی یا جوان. عشق کمک به همنوع وقتی در جانت ریشه بدواند، بی تردید اگر با هزار مشکل هم روبرو شوی یک تنه دل به دریا می زنی تا گرهی از نیاز خلق باز کنی، چون به این باور رسیده ای که آرامش زندگی در کار خیر است و دستگیری از نیازمندان.

کرونا آمد و وضعیت معیشتی و اقتصادی بسیاری از مردم را بهم ریخت. شیوع فراگیر این ویروس سبب تعطیلی بازار و بیکار شدن تعداد بسیاری از مشاغل شد و سایه سنگین خود را بر معیشت مردم انداخت.

در این شرایط سخت همه گروه های مردمی همچون گذشته پای کار آمدند، از جمله بانوانی که خاطرات ایثار و رشادت هایشان تداعی کننده همت و ایثار زنان دوران دفاع مقدس بود. انانکه مردانه در میدان جهاد اقتصادی و نوعدوستی امروز حاضر می شوند تا به هموطنان درمانده خود یاری رسانند.

نام کمپین «همدلی» را بارها شنیده بودم اما هیچگاه نمی دانستم که این کمپین توسط چه کسی اداره می شود تا اینکه در محیط اینستاگرام کمپین همدلی سبزوار تصویری از کیک تولد یک بانوی 29 ساله بارگذاری شد و آن روز بود که مشخص شد متولی کمپین همدلی یک خانم است. بانویی که علاقه ای به مطرح شدن خود ندارد و دغدغه اش فقط رضای خدا و دستگیری از نیازمندان است.

نخستین بار بود که او را از نزدیک می دیدم و باور اینکه پیج اینستاگرام کمپین همدلی با 18 هزار فالور توسط این خانم جوان اداره می شود برایم سخت بود. نامش طاهره لطفی است و 29 سال سن دارد. وی که ادامه دهنده راه پدر در انجام کار خیر است، شروع کار خود را سال 88 عنوان کرد که آن زمان در دوره دبیرستان با جمع آوری کمک از بین افراد خانواده و فامیل، یکی از هم شاگردی های خود را که در فقر مالی بوده مورد حمایت قرار داده و این اقدام شد سرمنشأ این کمپین و تداوم کارهای خیر .

وی می گوید: کمک به این همکلاسی باعث شد تا کمک به همنوع را یاد بگیرم. زمانی که او می خندید حال خوبی داشتم، آرامشی در پی این کمک ها به من دست می داد که غیر قابل وصف بود. از همان زمان بود که با همکاری آشنایان و همسایگان نیازمندان بیشتری معرفی شدند و مورد حمایت قرار گرفتند.

آمار افراد نیازمند روز به روز اضافه تر می شد تا اینکه در سال 96 با راه اندازی پیج اینستاگرام همدلی سبزوار و جذب و مشارکت 18 هزار نفر خیر، اقدام به تحت پوشش گرفتن افراد نیازمند بیشتری کردم. قطعا موفقیت امروز کمپین را مدیون مردم نیکوکار در سراسر کشور هستم که به بنده اعتماد کردند و کمک های نقدی و غیر نقدی خود را به بنده سپردند تا به افراد نیازمند بیشتری کمک شود.

وی ادامه داد: هم اکنون تعداد 300 خانواده توسط 18 هزار خیر در زمینه های مختلف توسط این کمپین حمایت می شوند. به طور ثابت هر ماه 300 الی 500 بسته غذایی شامل 15 قلم مواد غذایی و شوینده به ارزش هر بسته 4 میلیون ریال در بین خانواده های نیازمند توزیع می گردد. در این شرایط که وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم به شدت تحت تاثیر کرونا قرار گرفته خیرین مشارکت بیشتری با کمپین داشته اند بطوریکه به درخواست خیرین ماهانه سه گوسفند قربانی می شود و گوشت آن نیز بین نیازمندان توزیع می گردد. به لطف خداوند انبار ما هیچگاه خالی نبوده و همیشه به تمام اقشار آسیب پذیر کمک می شود.

در بین 18 هزار فالور کمپین همدلی که از سراسر کشور هستند به تمامی خانواده های نیازمند شناسایی شده کمک می شود. مشکلات نیازمندان از هر نوعی باشد از طریق اطلاع رسانی در فضای مجازی توسط خیرین برطرف می گردد.

کمک های خیرین صرفاً مربوط به سبزوار نیست. لطف مردم به حدی است که کمپین توانسته در حوادث طبیعی سیلاب در استان هایی چون سیستان و بلوچستان، گلستان و لرستان و همچنین سیلاب روستای بهانگر داورزن حضور پررنگی داشته باشد.

هدف کمپین این است تا به جای کمک دائمی، به سمت توانمند سازی خانواده های نیازمند حرکت کند و به نوعی به جای ماهی دادن به آنها ماهگیری یاد دهد.

کار کمپین فقط ارائه سبد کالا یا کمک های مالی به خانواده های نیازمند نیست. شعار ما این است که هر کسی در هر شغلی که می تواند در کنار ما باشد. خانواده های نیازمند هزار و یک مشکل دارند که به تنهایی از عهده حل مشکل خود بر نمی آیند. خیرین کمپین متشکل از تمامی مشاغل هستند. از لوله کش، راننده و برق کار گرفته تا پزشکان و پرستارانی که همراه ما هستند تا از رنج خانواده های نیازمند به هر طریقی که می توانند بکاهند.

تعداد بسیاری زیادی از نیازمندان، زنانی هستند که به لحاظ تنگدستی و ترس از آبروی خود نمی توانند برای کمک به هر جایی مراجعه کنند. کمپین همدلی در نظر دارد تا در کنار کمک های مالی خود، برای کسانی که تمایل به کاردارند، شغل ایجاد کند. بدین ترتیب که آموزش های لازم از طریق مربی به علاقه مندان به کار داده می شود و افراد صنایع دست خود را بهکمپین ارائه میدهند و خود ما برای آنها محصولات را می فروشیم تا بانوان دغدغه فروش کار تولیدی خود را نداشته باشند.

در ادامه صحبت های این بانوی خیر، به سراغ تعدادی از خانواده های نیازمند رفتم که توسط این کمپین مورد حمایت قرار گرفته اند. خانواده ای که به گفته خانم لطفی در سال گذشته به علت نداشتن سرپناه در داخل اتاقک ماشین زندگی می کردند و با معرفی این خانواده به کمپین همدلی، خیرین خانه ای برای آنها اجازه کرده و پسر این خانواده را که به علت تصادف از ناحیه پا دچار آسیب شده بود مورد حمایت قرار دادند و امروز بعد از گذشت 7 ماه از این ماجرا به سراغ این خانواده رفتم و آنچه امروز به چشم دیدم واقعا مسرت بخش بود و خیرین بعد از بهبودی پسر این خانواده اقدام به خرید موتور برای او کرده تا با کار کردن کمک حال خانواده باشند و پدر و مادر که درگیر اعتیاد بودند نیز به کمپ های ترک ارجاع داده شده بودند و هم اکنون این خانواده با حمایت های کمپین به وضعیت خوبی رسیده است.


در پایان امیدواریم ادامه کمک های خیرین را به این مجموعه و کمپین داشته باشیم .

 

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما