جشنواره نمایشنامه خوانی و نمایشنامه نویسی بیهقی به مناسبت اول آبان در سبزوار

امید برومندی / مجله اینترنتی اسرارنامه

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سبزوار گفت: پیشنهاد برگزاری جشنواره ملی نمایشنامه خوانی و نمایشنامه نویسی بیهقی را برای بزرگداشت اول آبان امسال با یکی از هنرمندان شهرستان مطرح کرده ام.

رضا شجاع مقدم در گفتگو با خبرنگار اسرارنامه گفت: امسال با توجه به شرایط کرونایی شاید مجبور شویم بزرگداشت ابوالفضل بیهقی را به صورت مجازی برگزار کنیم، اما به هرحال نباید این مناسبت مهم در تقویم فرهنگی سبزوار به دست فراموشی سپرده شود.

وی افزود: از چند ماه قبل به آقای حسین شمس آبادی که از هنرمندان پیشکسوت سبزوار در حوزه نمایشنامه نویسی است، پیشنهاد دادم طرحی در رابطه با برگزاری جشنواره نمایشنامه نویسی و نمایشنامه خوانی بیهقی در سطح ملی بنویسند. اما اگر به لحاظ زمانی اکنون نتوانیم این طرح را در سطح ملی ا جرا کنیم، حداقل به صورت استانی می شود آن را انجام داد.

شجاع مقدم ادامه داد: کارهایی که تا الان به صورت سالانه برای بزرگداشت بیهقی انجام شده است، همه خوب است، اما ای کاش از روز اول بحث همایش های سالانه بیهقی را در قالب یک کار ماندگار مثل جشنواره ملی پیش می بردند تا اثرگذاری و ماندگاری آن هم بیشتر تضمین می شد.

وی همچنین گفت: با توجه به اینکه سال ها قبل اول آبان به عنوان روز ملی بیهقی در شورای فرهنگ عمومی شهرستان، استان و کشور به ثبت رسیده و در مرحله تأیید شورای عالی انقلاب فرهنگی باقی مانده است، در اینجا از نمایندگان محترم سبزوار درخواست پیگیری این موضوع را داریم تا آخرین مرحله کار نیز با موفقیت به اتمام برسد و جای حداقل یک روز به نام مشاهیر و افتخارات کهن شهر سبزوار با این ظرفیت های ارزشمند و اصیل فرهنگی در تقویم ملی کشور خالی باقی نماند.

گفتنی است در میان اهالی فرهنگ و ادبیات ایران روز اول آبان به عنوان روز بزرگداشت خواجه ابوالفضل بیهقی مورخ و ادیب برجسته سبزواری در قرن پنجم هجری و پدر نثر ایران شناخته می شود و از سال 90 تا کنون به صورت مستمر هر سال بزرگداشت هایی به همین مناسبت در سبزوار در حال برگزاری است.

اگرچه دوستداران بیهقی معتقدند اول آبان باید به عنوان روز بیهقی و نثرفارسی در تقویم ملی ایران ثبت شود، اما از آنجایی که این مهم هنوز تحقق نیافته، برگزاری بزرگداشت های سالانه در این روز می تواند یادآوری و تأکیدی بر این خواسته فرهنگی بحق مردم سبزوار و کلیه دوستداران تاریخ و ادبیات ایران باشد.

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما