در راستای توانمند سازی تنها دانشگاه تک جنسیتی خراسان رضوی؛

رشد دو برابری اعضای هیئت علمی دانشگاه فناوریهای نوین سبزوار / افزایش بودجه به 4 میلیارد تومان و انتصاب یک زن به سمت معاونت

امید برومندی / مجله اینترنتی اسرارنامه

تنها دانشگاه تک جنسیتی زیر نظر وزارت علوم در استان خراسان رضوی که با نام فناوریهای نوین در شهر سبزوار دایر شده است، اگرچه در دو سه سال گذشته به خاطر ضعف های مدیریتی و تخلفات صورت گرفته خصوصا تعقیب اهداف سیاسی و تبدیل شدن به حیاط خلوت برخی سیاسیون در شهرستان، ...وضعیت راکد و ناامید کننده ای را پشت سر گذاشته است، اما اکنون به نظر می رسد با ورود سازمان های نظارتی و توقف روندهای دلسردکننده قبلی و جایگزین شدن تیم مدیریتی جدید در دی ماه 98 ، احتمالا این دانشگاه از روزهای سخت قبلی عبور کرده و اینک مجددا در حال تلاش برای تقویت جایگاه خود و به دست آوردن نقشی است که انتظار می رود به عنوان یک مجموعه آموزش عالی در جامعه محل حضورش ایفا کند. حداقل گزارش هایی که دکتر علی اصغر علوی جانشین رئیس دانشگاه در نخستین نشست خبری خود با اصحاب رسانه طی روزهای اخیر ارائه داد، بیانگر اتفاقات مثبتی است که می تواند امید ها را برای آینده رو به رشد این دانشگاه تقویت کند.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه در نشست خبری روز چهارشنبه 15 مرداد ماه که با رعایت پروتکل های کرونایی در سالن اجتماعات دانشگاه فناوریهای نوین برگزار شد، جانشین ریاست این دانشگاه ضمن ارائه گزارشی از برخی از مهمترین اقدامات صورت گرفته در حوزه های آموزشی، اداری، مالی، دانشجویی و فرهنگی گفت: هدف تیم جدید توانمندسازی این دانشگاه تازه تأسیس در دیار سربداران است و در این مدت اقدامات و پیگیری هایی انجام شده که در راستای همین تقویت و توانمند سازی بوده است.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه هم اکنون در مکانی اجاره ای مستقر شده است، افزود: از آنجایی که برای حفظ موجودیت دانشگاه نیاز به داشتن مالکیت یک زمین است، برای برطرف کردن مشکل مکان، مصوبه ای در سال 96 در هیئت امنای وقت دانشگاه به تصویب رسیده است که 5 هکتار زمین در دانشگاه حکیم سبزواری به دانشگاه فناوریهای نوین واگذار و اگر قرار باشد ساخت و سازی انجام شود، در آنجا باشد و این 5 هکتار در ضلع شرقی دانشگاه حکیم به جهت نزدیکی با بولوار توحیدشهر در نظر گرفته شده است.

علوی تصریح کرد: مستقر شدن دانشگاه فناوریهای نوین در زمین هایی که متعلق به دانشگاه حکیم است، نباید باعث این فکر شود که لزوما این به معنای ادغام دو دانشگاه با یکدیگر است. زیرا در خیلی جاها دانشگاه هایی را داریم که با وجود استقلال در مکان های مشترکی قرار دارند و از امکانات مشترکی بهره می برند. مثل دانشگاه فردوسی و دانشگاه علوم پزشکی مشهد.

وی با تأکید بر اینکه بحث انحلال دانشگاه اصلا مطرح نیست، ادامه داد: البته بحث ادغام دانشگاه در طرحی که تحت عنوان آمایش آموزش عالی از آن یاد می کنند در حال بررسی است. اما این طرح کلی است و ربط مخصوصی به دانشگاه فناوریهای نوین سبزوار ندارد زیرا از این دست دانشگاه تک جنسیتی در شهرها زیاد داریم که شاید تعدادشان 12 دانشگاه باشد از جمله دانشگاه کوثر بجنورد یا فرزانگان سمنان و یا در رفسنجان و ... که قرار شده است همه این دانشگاه ها را در سطح کشور مورد آمایش قرار دهند و اگر قرار بر این بشود که دانشگاه های شهرهای دیگر نیز ادغام شوند ما هم ادغام شدن فناوریهای نوین با حکیم سبزواری را می پذیریم، در غیراینصورت ما هم زیر بار ادغام نمی رویم و بر حفظ استقلال دانشگاهمان پافشاری خواهیم کرد.

این مسئول توضیح داد: یک زمانی مثلا در دوره های آقایان هاشمی رفسنجانی و خاتمی گرفتن مجوز تأسیس دانشگاه خیلی سخت بود و بسیاری از شهرها دانشگاه نداشتند. اما بعدها یک دوره ای پیش آمد که هر کس درخواست می داد مجوز یک دانشگاه را به او می دادند. همچنین یک زمانی بحث دانشگاه تک جنسیتی هم خیلی در کشور داغ شد که دلایل خود را داشت و آن زمان در سبزوار و بجنورد و سمنان و برخی دیگر از شهرها نمونه ای از این دانشگاه های تک جنسیتی ایجاد شد . اما الان دوباره برای دادن مجوز تأسیس دانشگاه ها سخت می گیرند و بحث آمایش مطرح شده است. زیرا وجود برخی از این دانشگاه ها به صرفه نیست و هزینه های آن خیلی زیاد است و به همین خاطر به این نتیجه رسیدند که بعضی دانشگاه ها می توانند با هم ادغام شوند. اما هنوز چیزی قطعی نیست.

جانشین رئیس دانشگاه فناوریهای نوین سبزوار درباره تخلفاتی که در دوره گذشته اتفاق افتاده نیز، گفت: من نمی توانم خیلی وارد این حوزه بشوم. چون مربوط به گذشته است و به حوزه اشخاص ربط پیدا می کند و خود من هم هیچ وقت وارد جزئیاتش نشدم. ولی بله یک سری اقداماتی صورت گرفته که از دید ارگان های نظارتی مثل سازمان بازرسی تخلف محسوب می شده است. اینکه تخلف به چه میگوییم و جرم به چه می گوییم برای خودش تعریف دارد و این موضوعات هم اکنون در مراجع ذیصلاح در حال بررسی است و نتایج در آینده مشخص می شود. ولی خیلی از موارد و تخلفاتی که مطرح شده است را ما پیگیری کرده ایم و حل شده است و برخی دیگر که باقی مانده مورد بررسی است.

وی درباره تعداد نیروهای شاغل در دانشگاه و نحوه جذب آن ها نیز گفت: این بحث را که دانشگاه در یک دوره ای به حیاط خلوت بعضی شخصیت های سیاسی تبدیل شده بود، رد نمی کنم. و این هم درست است که بعضی نیروها در این دانشگاه به واسطه روابطشان جذب شده اند اما کسانی هم هستند که بدون پارتی و به خاطر مهارت و شایستگی هایشان وارد شده اند.

علوی افزود: دانشگاه فناوریهای نوین در حال حاضر 34 کارمند دارد که این تعداد شامل همه نیروهای خدمات، باغداری، انتظامات، اداری و .. می شود و از آنجایی که در حال حاضر حدود 360 دانشجو داریم می شود گفت تقریبا به ازای هر 10 یا 11 دانشجو یک نفر کارمند داریم که این نسبت بالایی است و در جایی مثل دانشگاه حکیم سبزواری تقریبا به اندازه هر 18 دانشجو یک کارمند مشغول به کار است.

وی با بیان اینکه از زمانی که بنده آمده ام یک نیرو اضافه نکرده و نخواهیم کرد، گفت: کاری نمی کنم که خلاف چارچوب های اخلاقی باشد که به آن معتقدم. اما تعدیل کردن نیروهای موجود هم نیاز به احتیاط دارد. زیرا بعضی نیروهایمان اکنون چندین سال است که دارند کار می کنند و تعدیل کردن این ها شاید زیاد اخلاقی نباشد. اما سعی کرده ایم با تعریف وظایف دیگری علاوه بر سمت های قبلی آنان، استفاده مفیدی از وجود این تعداد نیرو داشته باشیم.

دکتر علوی در بخش دیگری از این جلسه با معرفی رشته های دانشگاه فناوریهای نوین سبزوار گفت: از ابتدای تأسیس در این دانشگاه 3 کد رشته کارشناسی داشته ایم که اکنون نیز تعداد رشته های آموزشی مان تغییر نکرده و در سه رشته علوم مهندسی گرایش نانو فناوری، مهندسی صنایع و مهندسی کامپیوتر به دو شکل با کنکور و یا از طریق سوابق تحصیلی (بدون کنکور) دانشجو می پذیریم و امیدواریم بتوانیم تا رشته مهندسی انرژی را نیز به عنوان چهارمین رشته این دانشگاه اضافه کنیم.

جانشین رئیس دانشگاه فناوریهای نوین سبزوار افزود: مقطع ارشد رشته مهندسی انرژی در دانشگاه حکیم سبزواری وجود دارد و ما اکنون در حال تلاشیم تا مقطع کارشناسی این رشته را در دانشگاه فناوریهای نوین داشته باشیم.

وی از تلاش ها برای جذب دانشجویان اتباع خارجی در دانشگاه فناوریهای نوین سبزوار خبر داد و گفت: به پشتوانه دانشگاه حکیم سبزواری که در جذب دانشجویان اتباع خارجی موفق عمل کرده است، ارتباطی با مدیرکل اتباع خارجی وزارت علوم برقرار کرده ایم و در تلاش هستیم تا در قالب یک تفاهم نامه همکاری بتوانیم برای دانشگاه فناوریهای نوین هم دانشجویان خارجی را جذب کنیم، هر چند که به خاطر پیش آمدن شرایط کرونایی، اکنون وضعیت قابل پیش بینی نیست.

علوی درباره وضعیت دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه گفت: یک زمانی دفتر در اینجا فعال بود و یک سری شرکت فعالیت داشتند اما الان خیلی وقت است که غیرفعال شده است. ولی ما اعضای هیئت علمی را برای داشتن طرح های ارتباط با صنعت، مصرانه تشویق کرده ایم.

وی سپس در زمینه فعالیت های علمی و پژوهشی دانشگاه نیز گفت: قراردادهایی پژوهشی بین دانشگاه و مرکز مطالعات بین المللی وزارت علوم توسط دکتر سمیه دولت آبادی جهت پاکسازی خاک های آلوده و نیز قرارداد قرارداد پژوهشی بین دانشگاه و صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور توسط دکتر مرضیه عباسی بسته شده و نیز پژوهش بین دانشگاهی و بین المللی با همکاری های دانشگاه های شیراز، بین المللی امام خمینی ، هندوستان و نیجریه توسط دکتر عزت پور از نیروهای هیئت علمی دانشگاه انجام شده است. همچنین اجرایی شدن گرنت پژوهانه که برای اولین بار است دارد در این دانشگاه پیگیری می شود، کارها و محاسباتش انجام شده و بودجه اش آماده تخصیص است و این ها همه مواردی است که کمک می کند خبرهای خوب و امیدبخشی از این دانشگاه در سطح رسانه ها منعکس شود.

این مسوول همچنین از دو برابر شدن اعضای هیئت علمی دانشگاه فناوریهای نوین خبر داد و گفت: در این مدت حکم 4 عضو هیئت علمی جدید که بلاتکلیف بودند، صادر شد. وقتی شروع کردیم 4 عضو هیئت علمی داشتیم که حکم داشتند اما 4 نفر دیگر کسانی بودند که کارهایشان انجام شده بود اما حکمی نداشتند که اکنون این مهم انجام شده است.

وی با تأکید بر اینکه تلاش های ما معطوف به توانمندسازی دانشگاه است، گفت: تلاش کرده ایم که کارهای مدیریتی را به خود اعضای هیئت علمی دانشگاه بسپاریم و پست معاونت اکنون در اختیار خانم دکتر عباسی از اعضای هیئت علمی همین دانشگاه است و از آنجایی که در چارت جدید دانشگاه تنها یک معاون داریم، در واقع بالاترین مقام بعد از ریاست به یک خانم داده شده است که با این انتصاب هم سعی کرده ایم در دانشگاهی که دخترانه است، کارها را بیشتر به خود خانم ها بسپاریم و هم بدینوسیله خودباوری و اعتماد به نفس کارکنان را افزایش دهیم.

علوی در حوزه مالی با اشاره به اینکه دانشگاه از سال 94 ردیف مستقل بودجه ای دارد، گفت: اکنون بودجه دانشگاه از 2.7 میلیارد تومان در سال 98 به 4 میلیارد تومان سال 99 افزایش داشته و خوشبختانه کلیه اعتبارات هزینه ای به موقع جذب شده و سندها را تنظیم کرده و ارسال کرده ایم که از این بابت باید از تلاش های واحد برنامه بودجه قدردانی کنیم.

وی توضیح داد: متاسفانه یکی از اساتید در رسانه های شهرستان این مطلب را عنوان کرده بود که دانشگاه فناوریهای نوین بودجه مستقل ندارد و ما آن زمان واکنشی نشان ندادیم. اما واقعیت اینجاست که از 24 فروردین 94 با نامه رسمی آقای نوبخت معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، این دانشگاه ردیف مستقل بودجه ای دریافت کرده است.

این مسوول در ادامه این جلسه از وجود معوقات حق التدریس از ابتدای تاسیس دانشگاه فناوریهای نوین خبر داد و گفت: در همه این سالها این معوقات مانده و متاسفانه حرفش به وزارت و مجلس نیز کشیده شد که ما در همین مدت چند ماه، 50 درصد معوقات را پرداخت کردیم. یعنی تمام آنچه را که از ابتدای دانشگاه مانده بود 50 درصدش پرداخت شده که این باعث امیدواری و افزایش انگیزه اساتید حق التدریس برای ادامه همکاری با دانشگاه شده و 50 درصد معوقات باقی مانده هم قسمتی از آن طی هفته آینده و بقیه طی دو سه ماه آینده پرداخت می شود. علاوه بر معوقات سالهای قبل، حق التدریس نیمسال اول 99-98 (سال تحصیلی جاری) نیز پرداخت شده و برای حق التدریس نیمه دوم99-98 نیز چک ها صادر شده که انشاالله به زودی پرداخت می شود.

وی همچنین تشکیل شوراهای مختلف آموزشی، پژوهشی، دانشجویی، فرهنگی، کمیسیون موارد خاص و ... برنامه ریزی برای جذب استادان حق التدریس با کیفیت، راه اندازی بانکداری الکترونیکی، تصفیه بدهی 265 میلیون تومانی سلف به دانشگاه حکیم سبزواری و ... را از دیگر اقداماتی برشمرد که در مدت حضور خود در این سمت پیگیری کرده و به سرانجام رسانده است.

پی نوشت:
نگاه خبرنگار: گفتنی است با توجه به انتقادات زیادی که نسبت به جذب رابطه ای برخی نیروها در دانشگاه فناوریهای نوین مطرح شده است، توجه به یک نکته ضروری است که متاسفانه بحث جذب های رابطه ای فقط مختص به این دانشگاه نوپا نیست و حتی در دیگر دانشگاه های شهرستان نیز موارد جذب های رابطه ای زیاد دیده می شود. از طرفی دیگر گفته می شود که در شرایط اولیه راه اندازی دانشگاه که هنوز ساختارها به درستی شکل نگرفته بود و حتی هیچ حقوق و مزایای مشخصی نیز برای نیروهای شاغل در نظر گرفته نشده بود و پرداخت حق الزحمه ها به آینده ای نامعلوم موکول میشد، شاید برای کسانی که همه همت خود را در آن مقطع زمانی معطوف به گرفتن امتیاز راه اندازی این دانشگاه نوپا و ادامه حیات آن در شهرستان کرده بودند، چاره ای نبوده باشد جز اینکه از نیروهای خودی برای اداره امور دانشگاه استفاده کنند که بتوانند از طریق اعتماد متقابلی که وجود دارد، پرداخت حقوق و مزایای ماه های اول شروع به فعالیت را با چند ماه و حتی چند سال تأخیر انجام دهند.

در واقع هر چند شایسته سالاری و انتخاب کارکنان از طریق ضوابط قانونی یکی از اولیه ترین اصولی است که باید در هر ارگان و دستگاه دولتی رعایت شود، اما به نظر می رسد در شرایطی که دانشگاه فناوریهای نوین در ابتدای راه با آن مواجه بوده است، اگر فراخوانی هم برای جذب نیرو بدون مداخله روابط زده می شد، احتمالا هیچکس حاضر نمی شد بدون وجود حقوق و مزایای مشخص و اطمینان بخش، وارد همکاری با این دانشگاه شود. بنابراین نباید از تصمیمات اورژانسی و گریزناپذیری نیز غافل شد که در بعضی بزنگاه های حساس نظیر مواجهه با بروکراسی های طولانی اداری، بدون بهره جستن از آن ها ممکن است به طور کل دستیابی به یک امتیاز مهم برای یک شهر یا منطقه منتفی شود. به طور مثال دانشگاهی که در دو سال اولیه تأسیس هیچ ردیف اعتباری بودجه ای نداشته است، برای تأمین کارکنان بخش اداری و خدماتی خود نیاز به جذب نیروهایی داشته است که به واسطه روابط دوستانه حاضر باشند برای مدتی بدون چشمداشت مالی و دریافت حقوق و مزایای مرسوم کار کنند و امور مجموعه را پیش ببرند.

n22

n333

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما