آیین پاسداشت استاد حسن مروجی و رونمایی از کتاب سخنوران سبزوار برگزار شد

امید برومندی / مجله اینترنتی اسرارنامه

پس از چند ماه رکود و تعطیلی اکثر برنامه های فرهنگی و هنری به خاطر کرونا، اما طی یک هفته اخیر خوشبختانه با برپایی دو برنامه فرهنگی مرتبط با کتاب در سبزوار، فرهیختگان این دیار فرصتی برای گرد هم آمدن و تجلیل و حمایت از اهل قلم و فرهنگ این دیار به دست آوردند.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه در نخستین برنامه که پنجشنبه شب 9 مرداد در کافه ویرگول سبزوار به مناسبت هشتادمین زادروز استاد محمود دولت آبادی بر پا شد از جدیدترین رمانش «اسب ها، اسب ها از کنار یکدیگر» رونمایی به عمل آمد که گزارش آن نشست درمطالب قبلی اسرارنامه درج شده است. (کلیک کنید) و در دومین برنامه اصحاب فرهنگ و قلم سبزوار با میزبانی و همت شهرداری، شورای شهر، کمیسیون فرهنگی شورا و خانه فرهنگ و هنر شهرداری دوشنبه شب در خانه تاریخی ترشیزی گردهم آمدند تا ضمن تجلیل از مقام ادبی و فرهنگی استاد حسن مروجی، از جدیدترین اثر او با عنوان سخنوارن سبزوار رونمایی کنند.

در ابتدای این مراسم مسئول کمیسیون فرهنگی شورای شهر سبزوار گفت: در این ایام که جهان تحت تأثیر بیماری کروناست و اینطور که پیداست به این زودی هم از بین نمی رود، فعالیت ها نباید تحت الشعاع کرونا قرار گیرد و باید نوعی سازگاری با این شرایط به وجود بیاوریم زیرا شهر به برگزاری اینجور برنامه ها نیاز دارد و برپایی مراسم رونمایی از کتاب فی نفسه ارزشمند است.

مهدی مقصودی ادامه داد: استاد مروجی برای کتاب های تذکره سخنوران بیهق و سخنوران سبزوار سالها زحمت کشیده است و اینها منابع ارزشمندی درباره نویسندگان و شاعران سبزوار در دوره های گوناگون تاریخی است.

وی سپس قول داد: انشاالله به محض تدوین آیین نامه خرید کتاب در شورای شهر در اولین جلسه کمیسیون فرهنگی این کتاب خریداری می شود و این قول را می دهم که انشاالله حتما حامی فعالیت های فرهنگی خواهیم بود.

مقصودی سپس با آرزوی سربلندی و پایداری برای خانواده مروجی در آستانه روزخبرنگار از مرحوم محمدتقی مروجی به خاطر نشریه وارثان زمین و برادراستاد حسن مروجی کرد و گفت: خیلی از هم نسلان من روزنامه خوان شدنشان را مدیون او هستند.

دیگر عضو شورای شهر سبزوار نیز در این مراسم گفت: خیلی خوشحالیم که این اتفاق افتاده که از اساتید و فرزانگانی که در قید حیات هستند یاد می کنیم و قول می دهم این کار ادامه داشته باشد.

کاظم کرامت سپس به تعدادی از ارزش های دو کتاب تذکره سخنوران بیهق و سخنوارن سبزوار اثر استاد حسن مروجی اشاره کرد و با نام بردن از برخی شاعران محلی سرای سبزوار که در این کتاب ها معرفی شده اند، از شعرای امروزی سبزوارخواست که سرودن شعر محلی را بیشتر جدی بگیرند و اجازه بدهند لهجه زیبای محلی در شعر و  ادبیات ما حفظ شود و حیات خود را ادامه دهد.

photo_۲۰۲۰-۰۸-۰۱_۰۲-۱۱-۲۴-1در بخش دیگری از این جلسه مسئول انتشارات ابن یمین سبزوار که چاپ کتاب سخنوران سبزوار را انجام داده است، گفت: این کتاب ادامه کتاب تذکره سخنوران بیهق است که 11 سال قبل به همت نشر امید مهر منتشر شد و در بردارنده شاعران و نویسندگان سبزوار تا دوره معاصر بود و کتاب سخنوران سبزوار در بردارنده شاعران و نویسندگان معاصر سبزوار است و مجموعا این 4 جلد کتاب در دو مجلد و در 1500 صفحه چاپ شده اند.

جعفری نسب سپس گفت: گرامیداشت حسن مروجی فقط پاسداشت مقام شخص ایشان نیست. بلکه پاسداشت مقام شعر و ادب و سخنوری است و او کسی است که هم به ادب درس و هم به ادب نفس مزین است و شاید حدود 40 سال از عمر گرانمایه خود را صرف تألیف و جمع آوری این دو کتاب کرده است و علاوه بر این کتاب های ارزشمند مجموعه شعرهای در مسیر جویبار، جویبار اشک، کشش ها و کوشش ها را هم قبلا چاپ کرده و مجموعه شعرهای آیینی وی نیز درحال تدوین است و به زودی به شکل یک اثر مستقل چاپ می شود.

وی همچنین درباره کتاب سخنوران سبزوار گفت: این کتاب علاوه بر معرفی چهره های شاخص ادبی و فرهنگی سبزوار نظیر ابوالفضل بیهقی، چهره های ادبی فرهیخته اما کمتر شناخته شده ای نظیر عبرت سبزواری و جودی ثانی را هم که حتی برای بسیای از اهل ادب سبزوارشناخته شده نیستند، معرفی می کند همچنین بزرگانی که سبزواری نیستند اما سالها در سبزوار زندگی کرده اند و آن هایی که اصالتا سبزواری هستند اما سالها در خارج از سبزوار بوده اند نیز در این کتاب جمع آوری شده اند.

مسئول نشر ابن یمین، با تأکید بر جامعیت و شایستگی کتاب سخنوران سبزوار، افزود: شاعران محلی سرا  و نیز چهره بانوان شاعر و نویسنده سبزوار هم به خوبی در این کتاب بازتاب داده می شوند و وقتی نگاه می کنیم می فهمیم که شاعران و نویسندگان بانو هم در سبزوار حرف های زیادی برای گفتن دارند.

وی همچنین گفت: استاد مروجی گاهی خاطرات شخصی خود را نیز در این کتاب ها بیان کرده است که باعث دلنشین شدن آن شده است.

رضا شجاع مقدم رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سبزوار نیز در این مراسم گفت: در راستای تجلیل از بزرگان و فرهیختگان سبزوار استاد حسن مروجی با معرفی از سوی اداره ارشاد شهرستان، به نمایندگی از پیشکسوتان ادبی دیار سربداران به مشهد دعوت شده اند تا در استان نیز مورد تجلیل و تقدیر قرار گیرند.

حسن مروجی نیز در انتهای این مراسم طی سخنانی کوتاه گفت: سالها قبل دوران دانشجویی ام در مشهد دائم به کتابخانه آستان قدس رضوی می رفتم و به کتاب های تذکره علاقه مند شدم و بعد ها پس از بازنشستگی خودم مشغول به جمع آوری و تألیف چنین کتابی شدم.

این نویسنده سبزواری سپس به و نظراتی که درباره تذکره سخنوران بیهق و سخنوارن سبزوار شده اشاره کرد و اظهار داشت: دوستان بزرگی از ادبا و اساتید مشهد و تهران داشتم و با آن ها در ارتباط بودم از جمله مرحوم ایرج افشار که این کتاب را قبل از چاپ دید و تشویق و توصیه کرد که هر چه زودتر آن را چاپ کنم چون ماندن این کتاب ها در خانه فایده ندارد و باید زودتر به دست مخاطب برسد.مولوی عربشاهی ، پروفسور امین و پدرش و برخی دیگر از بزرگان دیگر نیز نظرات مثبتی داشته اند اما هیچ چیزی خالی از نقد نیست. از جمله همین کتاب.

وی در پایان با تشکر از شورای شهر و شهرداری سبزوار به خاطر برپایی این مراسم گفت: اگر امروز لطف دوستان شامل حال من شده است به خاطر ادبیات و کتاب و شعر است.

گفتنی است اجرای موسیقی توسط فرزند استاد مروجی و گروه همراهش از جمله بخش های مفرح این برنامه بود.

لازم به ذکر است، حسن مروجی متولد 1319 در سبزوار  است و پدر ارجمند وی از خطبای مشهور این شهر بود. وی تحصیلات دانشگاهی اش را در رشته کشاورزی و ادبیات فارسی در دانشگاه مشهد به پایان برد و سالها در مقاطع ابتدایی، متوسطه و عالی در مشهد و سبزوار به تدریس پرداخت.

خانه فرهنگ و هنر شهرداری سبزوار در چند ماه اخیر که از راه اندازی آن می گذرد با وجود شرایط کرونا، اما برخی فعالیت های عمده نظیر برگزاری مراسم تجلیل از بانوان اهل قلم دیار سربداران و مراسم بزرگداشت و رونمایی از کتاب جدید استاد حسن مروجی را با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار کرده است.

photo_۲۰۲۰-۰۸-۰۱_۰۲-۱۳-۰۸

 

photo_۲۰۲۰-۰۸-۰۱_۰۲-۱۵-۴۹

مهدی مقصودی مسئول کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر سبزوار

 

photo_۲۰۲۰-۰۸-۰۱_۰۲-۱۳-۵۲-1

جواد جعفری نسب مسئول نشر ابن یمین سبزوار

 

photo_۲۰۲۰-۰۸-۰۱_۰۲-۱۵-۲۷

کاظم کرامت عضو شورای شهر سبزوار

 

photo_۲۰۲۰-۰۸-۰۱_۰۲-۱۴-۴۹

 

photo_۲۰۲۰-۰۸-۰۱_۰۲-۱۰-۳۵

استاد حسن مروجی

 

photo_۲۰۲۰-۰۸-۰۱_۰۲-۰۵-۱۵

 

photo_۲۰۲۰-۰۸-۰۱_۰۲-۱۱-۴۷

 

photo_۲۰۲۰-۰۸-۰۱_۰۲-۱۲-۱۶

 

photo_۲۰۲۰-۰۸-۰۱_۰۲-۰۶-۰۷-1

 

photo_۲۰۲۰-۰۸-۰۱_۰۲-۰۶-۳۰

 

photo_۲۰۲۰-۰۸-۰۱_۰۲-۰۸-۱۷

 

photo_۲۰۲۰-۰۸-۰۱_۰۲-۰۸-۲۰

 

photo_۲۰۲۰-۰۸-۰۱_۰۲-۰۹-۳۶

 

photo_۲۰۲۰-۰۸-۰۱_۰۲-۱۰-۰۲

 

 

 

photo_۲۰۲۰-۰۸-۰۱_۰۲-۱۳-۲۴

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما