رئیس اداره بهزیستی سبزوار:

خسارت بیش از دو میلیارد تومانی کرونا به مهدهای کودک در سبزوار

الهام شبانی مقدم / مجله اینترنتی اسرارنامه 

رئیس اداره بهزیستی سبزوار اعلام کرد: طبق گزارش ارسالی شیوع ویروس کرونا موجب خسارت بیش از دو میلیارد تومانی به این مراکز شده است.

مرضیه کسرائی در نشست خبری با اصحاب رسانه به فعالیت 82 مهد کودک فعال در سطح شهر و روستاهای سبزوار اشاره کرد و گفت: در این مهدها در سال گذشته 3هزار و 708 کودک پذیرش و تعداد 270 نفر نیرو نیز مشغول بکار بوده اند. متاسفانه شیوع ویروس کرونا سبب تعطیلی اکثر مهدهای کودک و ترک کار نیروهای شاغل شده است.

وی افزود: چهل سال از تاسیس سازمان بهزیستی می گذرد و این نهاد در طول این سالها فراز و نشیب های زیادی را تجربه کرده است و هم اکنون در آغاز دهه پنجم قرار گرفته که امیدواریم در مسیر پیش رو راه های تازه ای به سوی شناخت و تغییر و تحول هر چه بهتر ایجاد گردد.

کسرائی شعار بهزیستی در گام دوم را شفافیت، تحول خدمت و ارتقاء سلامت اجتماعی در خانواده بیان کرد و گفت: درچهار دهه گذشته اقدامات بهزیستی در راستای توانمند سازی گروه های هدف برنامه ریزی شده اما وظایف دیگری چون حمایت از افراد آسیب دیده و سایر فعالیت ها نیز برای آن تعریف شده و سعی بر این بوده تا اجرای تمامی فعالیت ها با رویه علمی و تخصصی انجام پذیرد.

او فعالیت های بهزیستی را در چهار حوزه اجتماعی، توانبخشی، پیشگیری و مشارکت های مردمی و اشتغال تعریف کرد و یادآور شد: تعداد 12هزار خانوار سبزواری با جمعیت هدف 30 هزار نفر ثبت اطلاعات بهزیستی شده اند که از این رقم تعداد 6 هزارو 500 نفر در حوزه توانبخشی قرار دارند که 3 هزار و 500 نفر مستمری بگیر هستند.

رئیس اداره بهزیستی سبزوار نبود مرکز ویژه پذیرش بیماران اعصاب و روان زن در سبزوار را در گذشته از جمله مشکلات خانواده های تحت پوشش بهزیستی بیان و تصریح کرد: بیمار روان بالاجبار باید به مراکزاستان اعزام می شد که خوشبختانه با راه اندازی مرکز روان ویژه بیماران زن این پذیرش در شهرستان انجام می شود.

کسرایی رقم پرداختی یارانه به 23 مرکز روزانه و شبانه روزی تحت پوشش بهزیستی سبزوار را مبلغ 6 میلیارد و 500 میلیون تومان بیان کرد و گفت: تعداد 6مرکز شبانه روزی، 4 تشکل در حوزه توانبخشی و معلولیت و 13 مرکز توانبخشی که شامل دو کارگاه تولیدی و حمایتی؛ دو مرکز حرفه آموزی، چهارمرکز آموزشی توانبخشی، یک مرکز ضایعه نخاعی و سه مرکز مراقبت در منزل ارائه خدمت به جامعه هدف را انجام میدهند.

وی با اشاره به فعالیت مرکز CBR ( توان بخشی مبتنی بر جامعه) نیز گفت: هدف این مرکز شناسایی افراد معلول در تمام نقاط است که با فعالیت این مرکز در حوزه تحت پوشش بهزیستی صد درصد معلولین در سطح شهرستان شناسایی شده اند. رویکرد این مرکز مشارکتی است و خدمات به صورت خانواده محور انجام می شود.

وی یکی از تاکیدات بهزیستی و مطالبات معلولان را که ارتباط مستقیم با توانمند سازی، تحصیل و حضور معلولان در جامعه دارد بحث مناسب سازی اماکن شهری عنوان و اظهار کرد: علیرغم اینکه فعالیت هایی در سطح شهر انجام شده اما هنوز مبلمان شهری ویژه معلولان با سبک ایده آل فاصله زیاد دارد. با اینکه ادارات طبق قانون باید 10 درصد بودجه عمرانی خود را به بحث مناسب سازی ویژه معلولان اختصاص دهند، اما متاسفانه با اینکه نامه دادگستری در بحث مناسب سازی به تمام ادارات ارجاع داده شده اما فقط 30 درصد ادارات و سازمان ها این دستور العمل را اجرائی کرده اند.

رئیس اداره بهزیستی سبزوار ادامه داد: در حوزه اجتماعی بیش از 5 هزار زن سرپرست خانوار تحت پوشش این نهاد قرار دارند که فقط تعداد هزار نفر آنها تحت پوشش بیمه هستند. در سال گذشته سازمان مبلغ یک میلیارد و 648 میلیون تومان برای بیمه این افراد پرداختی داشته است. با اینکه متقاضیان پوشش بیمه ای سبزوار زیاد است اما از سال 88 تاکنون سهمیه ای برای بیمه زنان تحت پوشش بهزیستی اختصاص داده نشده که البته این مسئله کشوری است و صرفاً مربوط به سبزوار نمی باشد.

وی در ادامه صحبت های خود یکی از دیگر اقدامات بهزیستی در حوزه اجتماعی را بحث شبه خانواده بیان کرد و افزود: هدف از اجرای این طرح برخورداری کودکان بی سرپرست و بد سرپرست درشرایطی مشابه خانه و خانواده است. در حال حاضر 9 مرکز نگهداری از کودکان در شهرستان فعال است که تعداد 160 کودک دراین مراکز نگهداری می شوند در گذشته آمار کودکان پذیرش شده موضوع ایتام و بی سرپرستی بود اما هم اکنون 80درصد کودکان به علت بد سرپرستی والدین به مراکز ارجاع داده می شوند.

کسرایی در رابطه با آمار کودک آزاری در سبزوار نیز یادآور شد: پدیده کودک آزاری طی سالهای اخیر افزایش محسوسی داشته اما امکان رسانه ای شدن این آمار وجود ندارد. بهزیستی برای مقابله با امر کودک آزاری با حکم قضایی نسبت به تحویل کودک از خانواده های فاقد صلاحیت نگهداری اقدام کرده و کودک به مراکز نگهداری تحویل داده می شود.

وی اظهار کرد: در سال گذشته 22مورد تحویل فرزندخواندگی از طریق مراکز نگهداری انجام شده تا کودکان در شرایط شبه خانواده زندگی خود را ادامه دهند. متقاضی فرزند خواندگی حتما باید از شرایط تمکن مالی، اقتصادی و فرهنگی ، عدم فرزند آوری ، انتقال یک سوم دارایی والدین انتسابی برای فرزند، بیمه بازنشستگی و ... برخوردار باشند تا کودک با حکم دادگاه به فرزند خواندگی داده شود.

کسرایی در پاسخ به سوال اسرارنامه برای جلوگیری از پدیده زباله گردی زنان و کودکان در سبزوار نیز گفت: در شرایط کرونا حال مردم خوب نیست و جامعه هدف بهزیستی شرایط بسیار سختی را می گذرانند . مسئولیت زباله گردی کودکان کار با شهرداری و نیروی انتظامی است و بهزیستی فقط ساماندهی آن را بر عهده دارد. قابل قبول نیست که مشکلات تمامی افراد آسیب دیده را بهزیستی حل کند. هر آسیبی که در جامعه دیده می شود نگاه اول به سمت بهزیستی است در صورتی که در بحث کودکان کار 12 سازمان دخیل هستند که بهزیستی یکی از دستگاه های ارائه دهنده خدمت است.

وی اظهار کرد: جامعه هدف بهزیستی بسیار گسترده است اما اعتبارات محدودی دارد، با این حال بهزیستی سبزوار افراد را نه به عنوان زباله گرد بلکه افراد نیازمند که البته شرایط حمایتی نیز نداشته اند را به صورت غیر مستمر به مدت 6 ماه لغایت یکسال تحت پوشش خود قرار داده است. اگر مواردی باشد که شرایط حمایتی داشته باشند مسلماً بهزیستی اقدامات تحت پوشش قرار دادن این افراد را بر عهده خواهد گرفت.

کسرائی تاکید کرد: کمکهای سازمان بهزیستی محدود است اما این آمادگی وجود دارد که با توجه به وضعیت بغرنج اقتصادی و فشاری که بر خانواده ها وارد می شود افراد زباله گرد را که معمولا درگیر اعتیاد هم هستند در وهله نخست اقدامات بهبودی آنها را از طریق کمپهای ترک اعتیاد فراهم کند و بعد نیز تحت پوشش خود بگیرد.

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما