درختان اُرُس، داغداغان، بداغ و گل های مغربی گونه های جدید فضای سبز شهری سبزوار/ تعلل شورا در ابلاغ بودجه 99 شهرداری، باعث تأخیر در طرح های فضای سبز شد

امید برومندی / مجله اینترنتی اسرارنامه

رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری سبزوار گفت: درختان اُرُس، داغداغان، بداغ و گل های مغربی و تعدادی دیگر از گل ها و درختان کم آب طلب که تناسب خوبی با شرایط اقلیمی سبزوار دارند، به عنوان گونه های جدید خانواده فضای سبز شهری در این شهر کاشته می شوند.

کاظم خلیلی دارینی در گفتگو با خبرنگار مجله اینترنتی اسرارنامه افزود: در علاوه بر این گونه های جدید، درختانی نظیر توت، شاتوت، عناب و انار نیز که از قبل در فضای سبز شهری سبزوار وجود داشته اند، بیش از پیش کاشته می شوند و به طور مثال همین حالا در توحید شهر درختان انار زیادی کاشته شده است.

وی ادامه داد: هم اکنون در سبزوار در حال تکثیر گل های مغربی (آناتورا) هستیم و به تدریج کاشت این گل را در پارک ها و فضاهای سبز شهری آغاز می کنیم و در پاییز آینده حداقل در تیراژ 20 هزار بوته از این گل را در سبزوار خواهیم کاشت و مزیت مشخص گل مغربی نسبت به گل های داوودی که معمولا در پاییز کاشته می شود این است که نیاز ابی گل مغربی نصف گل های داوودی و بسیاری از گل های دیگر است.

این مسئول با تأکید بر اینکه آبیاری درختان فضای سبز شهری سبزوار با دقت و به طور مرتب از آب غیر شرب انجام می شود، گفت: آبیاری هر روز دو مرتبه یکی از 5 صبح تا 2 بعد از ظهر و یکی از 5 بعد از ظهر تا 2 بامداد توسط 10 تانکر متعلق به خود سازمان فضای سبز و نیز تانکرهایی از آتش نشانی و سازمان عمران شهرداری انجام می شود و تماما از آب چاه هایی است که در پارک بهمن در جنوب شهر داریم و خوشبختانه چند سالی است که آبیاری فضای سبز شهری سبزوار کاملا از آب شرب جدا شده است.

وی همچنین درباره خشک شدن برخی درختان نظیر درختان صنوبر در مسیر جاده سلامت، گفت: دلیل این موضوع قطعا عدم آبیاری نیست، بلکه آفت کرم خراط که از درون تنه درختان را می خورد عامل این خشک شدن است. زیرا در همان مسیر درختان دیگری که نیاز آبی مشابهی با صنوبر دارند، هستند که همچنان سرسبز باقی ماندده اند.

خلیلی دارینی افزود: با انجام بررسی های کارشناسی در بدنه درختان صنوبر خشک شده در مسیر سلامت معلوم شد، آفت کرم خراط از چند سال قبل به تدریج در تنه این درختان رخنه کرده بوده است، بدون اینکه در ظاهر درخت چیزی نشان داده شود و سرانجام امسال به خشک شدن درختان منجر شده است.

وی سپس گفت: امسال با انجام هرس سنگین در برخی از درختان صنوبر و نیز با جایگزین کردن گونه های مقاوم با برخی درختان کاملا خشک شده، در حال تلاش هستیم تا سرسبزی مسیر سلامت را حفظ کنیم. درباره درختان نارون هم که دچار کرم برگخوار شده بودند، ما آن ها را سربُر کردیم و ساقه ها را زدیم تا باز از کنارشان برگ و ساقه های جدید رشد کنند.

این مسئول توضیح داد: کلا درختان صنوبر تبریزی به دلیل پر آب طلب بودن و همچنین نیاز به هوای متعادل مناطق کوهپایه ای، چندان مناسب اقلیم سبزوار نیستند. تنها حسنشان این است که زود رشد می کنند و شاید انگیزه ای که باعث شده در ابتدا این درختان کاشته شوند همین زود رشد بودنشان بوده باشد اما باید این هم در نظر گرفته می شد که احتمال خشک شدن زودهنگامشان نیز وجود دارد.

وی گفت: تمام فعالیت های مرتبط با فضای سبز شهری سبزوار در کمیسیون ماده 7 شهردرای که متشکل از چند عضو حقوقی و نمایندگانی از شورا و شهرداری است بررسی می شود و سازمان هیچ کاری را بدون هماهنگی و کسب اجازه از این کمیسیون انجام نمی دهد.

خلیلی همچنین بیان کرد: ما در توسعه فضای سبز شهری سبزوار چند نکته مهم را در نظر می گیریم اول اینکه گونه های کم آب طلب انتخاب شوند، دوم اینکه گونه هایی باشند که دمای هوای سبزوار را تحمل کنند، سومی بحث اصلاح خاک و در نهایت بحث آبیاری منظم و طبق برنامه است.

وی در اینباره توضیح داد: علاوه بر نیاز آبی، بعضی درختان هستند که حداقل یا حداکثر دمای موجود در یک منطقه را نمی توانند تحمل کنند. به طور مثال ما درختان چناری را در بعضی پارک های سبزوار داریم که هر روز پایشان آبیاری می شود اما باز هم در فصل تابستان برگ هایشان ریز و زرد می شود که دلیلش ناسازگاری با دمای بالای سبزوار است.

خلیلی دارینی ادامه داد: اصلاح خاک نیز با اینکه اغلب نسبت به آن بی توجهی می شود بسیار مهم است و حتی شاید از دو مورد دیگر با اهمیت تر باشد و باید حتما قبل از کاشت درختان خاک محل کشت بررسی شود و اگر معلوم شد که در عمقی کم به خاک نامرغوب و سفت می رسد که ریشه درختان امکان نفوذ در آن را پیدا نمی کنند، باید خاک بیشتر کنده شود و فرآیند اصلاح صورت بگیرد. زیرا اگر اصلاح خاک صورت نگیرد، درخت چند سال اولیه سبز خواهد بود ولی وقتی ریشه ها قوی تر شد و خواست بیشتر به داخل زمین نفوذ کند، با مانع برخورد کرده و بدون اینکه کسی علت اصلی را متوجه شود، درختان شروع به خشک شدن می کنند.

وی در بخش دیگری از این گفتگو با خبرنگار اسرارنامه درباره وضعیت پارک بانوان در مجاورت بوستان لاله گفت: با پیگیری های خانم ناوی مسئول پارک بانوان باغبان های با تجربه و ماهری را در این پارک به کار گذاشته ایم و اکنون در اطراف همه درختان کاج دور تا دور پارک تشتک گذاری صورت گرفته و آبیاری به موقع به همه درختان انجام می شود، با اینحال اگر باز هم بانوان سبزواری کم و کاستی ای را در خصوص فضای سبز این پارک به ما گزارش کنند حتما بررسی و پیگیری می شود.

مسئول سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری سبزوار همچنین درباره وعده بازپیرایی پارک ارم که چند ماه قبل در مصاحبه ای دیگر با اسرارنامه مطرح کرده بود، اما هنوز عملی نشده است، اظهار کرد: تعلل شورای اسلامی شهر در ابلاغ بودجه سال 99 شهرداری، بسیاری از طرح های این سازمان و سایر سازمان های شهرداری را به تأخیر انداخته است و اکنون بعد از 4 ماه از سال جدید به تازگی بودجه ابلاغ شده و ما می توانیم فعالیت هایمان را پیش ببریم.

وی گفت: با ابلاغ بودجه شهرداری و سازمان ها که در همین چند روز اخیر صورت گرفته، حتما بازپیرایی پارک ارم و اجرای تمام برنامه هایی که مد نظر بود، پیگیری می شود.

گفتنی است خبرنگار اسرارنامه در این گفتگو همچنین درباره اقدام مجرمانه قطع درختان سبز توسط برخی شهروندان و مجازات های قانونی که برایشان در نظر گرفته می شود نیز با خلیلی دارینی به گفتگو پرداخت که طی مطلبی مستقل منتشر خواهد شد.

 

photo_۲۰۲۰-۰۶-۱۹_۱۳-۰۴-۴۷

 

photo_۲۰۲۰-۰۶-۱۲_۰۶-۵۰-۱۳

 

photo_۲۰۲۰-۰۶-۱۹_۱۳-۰۵-۰۰

 

photo_۲۰۲۰-۰۶-۱۹_۱۳-۰۹-۳۷

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما