غفلت از ردیف اعتبارات ملی در توسعه سبزوار؛ مورد "دانشگاه فناوری های نوین"

نویسنده: دکتر امیرحسین کیذوری* / مجله اینترنتی اسرارنامه 

شهرستان سبزوار با بیش از 10 دانشگاه و مرکز آموزش عالی به عنوان شهری که بیش از هر صنعتی از "صنعت آموزش عالی" بهره مند است، ظهور و بروز یافته است. بطوریکه با وجود بیش از 30 هزار دانشجو عملا به قطب آموزش عالی در غرب خراسان بزرگ تبدیل شده است. گرچه دانشگاه ها و مراکز آمورش عالی متنوع در سبزوار کارکرد های مثبت زیادی را به همراه داشته است(که پرداختن به آن خود یادداشت مفصل دیگری را می طلبد)، این یادداشت در صدد است تا اهمیت "دانشگاه فناوری های نوین" را برای شهرستان سبزوار از منظر "اعتباری" مورد مداقه قرار دهد.

در سبزوار 3 دانشگاه علوم پزشکی، حکیم سبزواری و فناوری های نوین به عنوان تنها دستگاه های اجرایی شهرستان از ردیف بودجه مستقل ملی برخوردارند. در این بین دانشگاه فناوری نوین سبزوار که از سال 1392 به طور رسمی فعالیت خود را به عنوان تنها دانشگاه ماموریت گرای سبزوار آغاز نموده هنوز به جایگاه شایسته خود دست نیافته است(نگارنده در یادداشت دیگری به چگونگی و عوامل موثر بر استقرار و توسعه دانشگاه فناوری های نوین سبزوار پرداخته است). با توجه به اینکه ممکن است برای برخی میزان اهمیت این دانشگاه هنوز مشخص نشده باشد، ذکر چند نکته از میزان اهمیت این دانشگاه برای منطقه و بویژه سبزوار خالی از لطف نیست :

1. در سال 1399 در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری(عتف) حدود 185 ردیف آموزشی شامل: دانشگاه ، دانشکده و مجتمع و مرکز آموزش عالی وجود دارد که "دانشگاه فناوری های نوین سبزوار" یکی از آنهاست. قرار گرفتن دانشگاه فناوری های نوین در ردیف های بودجه ملی به شکل پایدار اتفاق خجسته ای است که در سال های آتی به توسعه دانشگاه از یک سو و از سوی دیگر به توسعه منطقه ای می انجامد.

2. وجود ردیف بودجه برای دانشگاه فناوری های نوین به صورت مستقل این امتیاز را دارد که مسئولان شهرستان و دانشگاه راسا می توانند پیگیر مسائل و امور خود باشند و مانند سایر دستگاه ها نیازی به توجیه، تهییج و تنویر مسئولان دستگاه های بالاسر(بویژه استان) ندارند. لذا طراحی، تدوین و پیگیری برنامه های توسعه دانشگاه با مشکلات کمتری مواجه می شود.

3. از آنجا که اختصاص ردیف بودجه برای موسسات آموزشی توسط مجلس شورای اسلامی انجام می پذیرد، قرار گرفتن در ردیف های بودجه ای مستقل و پایدار مستلزم طی فرایند بسیار مشکلی است و از این جهت حفظ ردیف بودجه دانشگاه فناوری نوین، برای مجموعه مسئولان شهرستان بسیار با اهمیت است.

4. ردیف بودجه مستقل می تواند به ایجاد اشتغال در شهرستان (بطور مستقیم و غیر مستقیم) کمک کند. چرا که از یک سو توسعه دانشگاه نیازمند نیروی انسانی لازم برای انجام امور خود است و از سوی دیگر، پروژه های عمرانی دانشگاه که خود دارای ردیف بودجه ای مستقل و اصطلاحا پادار ملی می شوند به توسعه و آبادانی شهرستان کمک می کند .

5. باتوجه به اینکه اختیارات هزینه کردی دانشگاه، ملی است (و در هزینه ها نیازی به هماهنگی با مسئولان استانی نیست) براساس آن می توان اعتبارات دیگری (نظیر کمک به میراث فرهنگی) برای شهرستان جذب نمود.

6. اعتبارات دانشگاه فناوری های نوین با توسعه این دانشگاه و هماهنگ با اعتبارات سایردستگاه های ملی سالانه افزایش می یابد و این افزایش، هم اکنون و در آینده کمک شایان توجهی به توسعه سبزوار و منطقه خواهد نمود.

غفلت مدیران دانشگاه در سال های اخیر از این ردیف اعتباری ملی و تنها چشم دوختن به درون دانشگاه، بدون شناخت و آگاهی از ظرفیت های توسعه شهرستان و استعدادهای منطقه، فرصت توسعه را از دانشگاه و شهرستان سبزوار گرفته است. لذا با توجه به ناکامی و رکود دانشگاه فناوری های نوین در توسعه مورد انتظار مردم و مسئولان شهری در سال های اخیر، توجه بیش از پیش به مسائل و مشکلات این دانشگاه و سر و سامان دادن به مسائل مدیریتی آن از اهمیت و اولویت ویژه ای برخوردار است.

 

* دکتر امیرحسین کیذوری : دکتری برنامه ریزی توسعه آموزش عالی، عضو هیات علمی دانشگاه حکیم سبزواری و کارشناس سابق سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما