معاون برنامه ریزی و توسعه فرمانداری سبزوار

آماده شدن شرح خدمات کوی گلستان و ارسال آن به میراث فرهنگی

معاون برنامه ریزی و توسعه فرمانداری سبزوار:
آماده شدن شرح خدمات کوی گلستان و ارسال آن به میراث فرهنگی
معاون برنامه ریزی و توسعه فرمانداری سبزوار گفت: شرح خدمات کوی گلستان را که قبل از این دانشگاه حکیم پذیرفته بود هم اکنون آماده شده و برای اجرا به میراث فرهنگی شهرستان ارسال شده است.

حسین فیض آبادی در گفتگو با اسرارنامه گفت: قرار گرفتن کوی گلستان در بافت تاریخی بنا بر وجود مشکلات عدیده ای که دارد اجرای اقدامات کالبدی را در این منطقه به نوعی غیر ممکن ساخته است.

وی افزود: میراث فرهنگی به لحاظ ویژگی خاصی که کوی گلستان از آن برخوردار است، موافق ارائه طرح به صورت ضرب العجلی نیست. که در همین راستا طی جلساتی که با دانشگاه حکیم سبزواری برگزار شد مقرر گریده تا طرحی با رویکرد و شرح خدمات جدید ویژه این محله تعریف شود تا هر گونه اجرای خدمات در کوی گلستان براساس همین شرح خدمات پیش رود.

فیض آبادی اظهار کرد: با ورود ستاد بازآفرینی شهرستان به محله گلستان از سال 94، اقدامات غیر کالبدی از جمله آسفالت، نوسازی آب شرب و ... در این محله انجام شده اما متاسفانه اجرای اقدامات کالبدی منوط به ارائه طرح مصوب با نظر میراث فرهنگی است. طرحی در چند سال قبل توسط مشاور هفت شهر آریا ویژه کوی گلستان تهیه می شود اما چون رویکرد این طرح نوسازی محله گلستان بود به تائید میراث فرهنگی نرسید.

او ادامه داد: در اوایل سال گذشته جلسه ای با حضور مدیر کل میراث فرهنگی در فرمانداری برگزار شد و در آن بحث این بود که دستگاه های اجرائی ورود کالبدی به کوی گلستان داشته باشند که در نهایت مقرر شد مطالعه سه جانبه ای انجام و برای سه دستگاه راه و شهرسازی، شهرداری و میراث فرهنگی سهمی مشخص تا اعتبارات تهیه طرح را تامین کنند و در کنار آن نیز از ظرفیت علمی دانشگاه حکیم برای آماده شدن طرح استفاده نمایند.

معاون برنامه ریزی و توسعه فرمانداری سبزوار افزود: با تصویب شدن این طرح از سال 98، میراث فرهنگی پیگیری های زیادی برای تامین اعتبار با وزارتخانه داشته اما این پیگیری ها عملا به سرانجام نرسیده است.

فیض آبادی گفت: در جلسه اخیری که در ستاد باز آفرینی استان برگزار شد حجم مراجعات و مطالبات اهالی کوی گلستان در جلسه مطرح و عنوان شد که شهرستان به دلیل نبود طرح مصوب نمی تواند ورودی برای بحث کالبدی به منطقه داشته باشد .

وی یادآور شد: حدود 4 هزار نفردر بدترین شرایط ساکن در قلب شهر هستند که با توجه به تاریخی بودن منطقه و حساسیت میراث فرهنگی نمی توان اقدامی برای تغییر بافت این محله انجام داد، درخواست شهرستان تسریع در تهیه طرح و تعیین تکلیف کردن کوی گلستان است.

او اظهار کرد: دو نکته ای که برای کوی گلستان مد نظر است این است که در مرحله اول اگر طرح مصوب شود نیازمند مشارکت مردم این کوی هستیم در صورتی که مشارکت انجام نشود عملاً اقدام خاصی نمی توان انجام داد دوم اینکه برای طرح مصوب باید مشاوری انتخاب شود که هم طراحی طرح و هم اجرای آن را بر عهده گیرد.

فیض آبادی گفت: پیرو این جلسه مقرر شد جلسه ای نیز در سبزوار با حضور مسئولان میراث فرهنگی استان برگزار شود تا وضعیت بلا تکلیف کوی گلستان نهایی گردد.

 

میراث فرهنگی با ایجاد شرایط خاص در کوی گلستان دست همه را بسته است

رئیس کار گروه بهسازی و توانمند سازی کوی گلستان در شورای اسلامی شهر نیز در این رابطه به خبرنگار اسرارنامه گفت: میراث فرهنگی با ایجاد شرایط خاص در کوی گلستان دست همه دستگاه های خدمات رسان را بسته و مخالف تغییر ساختار کوی گلستان می باشد .

علی اکبر فروغی اظهار کرد: دستور العمل های میراث فرهنگی با اقدامات دستگاه های خدمات رسان از جمله شهرداری در تضاد است که این موضوع هر چه سریعتر باید توسط این نهاد حل و فصل شود. اگر کوی گلستان به لحاظ میراثی ارزشمند است، میراث فرهنگی باید در بحث جذب اعتبارات و ارائه خدمات در منطقه میدان داری کند.

وی افزود: در جلسه ستاد بازآفرینی استان، تمام مشکلات و مطالبات مردم این کوی به نماینده میراث فرهنگی عنوان شد که وی با دیدن تصاویر به زیر آب رفتن زندگی مردم در محله گلستان فقط ابراز تاسف کرد که بنده اعلام کردم متاسفانه ضوابطی که میراث فرهنگی برای کوی گلستان تعریف کرده، اجازه هیچگونه اقدامی را در بحث بهسازی و انجام کارهای عمرانی نمی دهد. تاسف شما دردی از مردم این کوی دوا نمی کند درخواست ما به عنوان کار گروه بهسازی و توانمند سازی کوی گلستان از میراث فرهنگی، تعیین تکلیف مرکزی ترین بخش سبزوار است که با وجود ۴ هزار نفر جمعیت، روز به روز وضعیت بغرنج تری پیدا می کند.

فروغی با تاکید بر مشخص کردن وضعیت محله گلستان توسط میراث فرهنگی ادامه داد: اینکه طرحی از سال ۹۲ برای کوی گلستان تهیه می شود و بعد در کمیسیون ماده پنج رد می شود و میراث با وجود آن پیگیری برای طرح مجدد موضوع نداشته و طرح را به نوعی مسکوت باقی نگه می دارد و اقدامی برای گرفتن مشاور انجام نداده واقعا جای سوال از این سازمان دارد.


رئیس کار گروه بهسازی و توانمند سازی کوی گلستان در شورای اسلامی شهر گفت: میراث دست بر روی کوی گلستان گذاشته و عملا دستگاه های اجرائی نمی توانند اقدامی در این محله انجام دهند، میراث فرهنگی اگر می تواند اعتبارات لازم را برای کوی گلستان تامین کند و اگر قادر نیست تکلیف این محله را مشخص کند. دود این اهمال کاری نباید به چشم مردم ساکن در کوی گلستان برود.


فروغی گفت: اهتمام ما حل مشکلات زیرساختی و کالبدی محله گلستان است . مطالبات مردم کوی گلستان بسیار زیاد است به همین دلیل برای حل این مشکلات، کار گروهی در شورای اسلامی شهر تشکیل شده تا پیگیری های لازم برای حل مشکلات کوی گلستان انجام شود.

 

آغاز طرح مطالعاتی با امضای تفاهم نامه بین میراث فرهنگی، راه و شهرسازی و شهرداری سبزوار

مدیر دبیر خانه ستاد بازآفرینی سبزوار نیز در بخشی از این گزارش به خبرنگار اسرارنامه گفت: حل مشکل کالبدی و اجرائی کوی گلستان نیازمند تهیه طرح است، طرحی که ضوابط بافت تاریخی را در خود حل کرده باشد. اینکه این طرح از چه کانالی باید تهیه و مراحل تصویب خود را بگذراند فقط از طریق یک کانال سه وجهی بین راه و شهرسازی، میراث فرهنگی و شهرداری سبزوار نهایی خواهد شد که با امضای تفاهم‌نامه آن طرح مطالعاتی برای بهسازی کوی گلستان آغاز و تکلیف دستگاه ها و مردم کوی گلستان نیز برای اقدامات روشن خواهد شد.

مهدی برزویی اظهار کرد: شرایط موجود در بافت گلستان شرایط بسیار نامساعدی است، متاسفانه عدم توجه به این محله سبب شده تا مرکزی ترین بخش شهر با مشکلات کالبدی و اجتماعی عدیده ای درگیر باشد.

برزویی افزود: ستاد بازآفرینی در چهار سال گذشته با ورود به این محله که دارای بافت فرسوده زیادی است اقداماتی را در این محله انجام داده اما از جهت اینکه کوی گلستان از نظر ساختار یک بافت فرو افتاده دارد، همین امر اجرای هر گونه اقدامات زیر ساختی و کالبدی را با مشکل مواجه کرده است.

مدیر دبیرخانه ستاد بازآفرینی سبزوار ادامه داد: موردی که در کوی گلستان مطرح است و مربوط به مردم است و نه ادارات، طبیعت این محله به لحاظ کالبدی، فرو افتادگی، بافت قدیمی و معابر باریک و تنگ آن است که این ساختار را که نه می توان مزیت برشمرد نه عیب، سبب شده تا در تقسیم بندی های بافتی سبزوار عنوان بافت تاریخی به آن اطلاق شود.

برزویی گفت: برای بافت تاریخی نسبت به دیگر بافت ها ضوابطی در نظر گرفته می شود که از جمله این موارد محدودیت در ساخت و ساز است. شهرداری قبلا طرحی برای کوی گلستان آماده کرده که محدودیت های میراث فرهنگی سبب شده تا این طرح در محله گلستان اجرائی نشود.
او اظهار کرد: میراث فرهنگی به دلیل واقع شدن کوی گلستان در بافت تاریخی، ملاحظاتی دارد که مانع هر گونه مداخله در بافت توسط دستگاه های اجرائی شده است. میراث فرهنگی اعلام کرده ترکیب کوی گلستان با توجه به کسب و کار، کلونی و واحد اجتماعی که مردم آن دارند باید به همین شکل باقی بماند.

برزویی اضافه کرد: محله گلستان یک مزیت مهم گردشگری برای شهر سبزوار محسوب می شود به جهت اینکه صنایع دستی و حرفه اهالی ساکن در آن دیده شود و گردشگر با آنها به گفتگو بپردازد به طریقی که از گردشگری در جهت رشد محله گلستان استفاده شود.

وی با اشاره به تراکم جمعیتی بسیار بالای کوی گلستان گفت: ملاحظات میراث فرهنگی مانع تغییر در بافت فرسوده گلستان به لحاظ ساخت و ساز است و در مجموع مسائل قانونی، اجتماعی و اقتصادی تجمیع شده در این کوی سبب شده تا این محله در بافت متروکی باقی و سیمای آن سیمای نازیبایی باشد.

دبیر ستاد بازآفرینی سبزوار اظهار کرد: پس از تشکیل جلسه ستاد بازسازی و بازآفرینی بافت های فرسوده استان، تصمیم گیری شد تا بهسازی کوی گلستان که جزء بافت های فرسوده سبزوار است با همکاری سه نهاد شهرداری سبزوار، میراث فرهنگی و راه و شهرسازی انجام شود. بر همین اساس طی هفته های آتی این تفاهم نامه جهت انتخاب مشاور و شروع مطالعات این محله تنظیم و اجرائی خواهد شد.

 

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما