قابل توجه مسئولان:

نگرانی مالکان سجادشهر از یک بام و دوهوای شهرداری / ایا شهرداری سبزوار پشت مردم را خالی می کند؟

امید برومندی / مجله اینترنتی اسرارنامه 

در روزهای اخیر مصاحبه ای از یکی از مسئولان شهرداری سبزوار منتشر شد که گفته بود: «اراضی سجاد شهر فاقد طرح تفصیلی و نقشه آماده‌سازی مصوب می‌باشد! اگر در طرح های ابلاغی آینده تغییراتی در آن ایجاد گردد مسئولیت آن متوجه شهرداری نخواهد بود.» بیان این اظهارات باعث ایجاد ابهامات و نگرانی هایی در بین عده ای از مردم سبزوار و مالکان زمین های سجادشهر شده است. در پی بروز این نگرانی شماری از مخاطبان گرامی اسرارنامه با ارسال پیام هایی به خبرنگار این مجله خواستار آن شدند که گلایه ها و دغدغه هایشان از طریق رسانه های شهرستان به گوش مسئولان برسد.

در همین راستا یکی از مالکان در گفتگوی تلفنی با اسرارنامه گفت: متاسفانه این خبری که از سوی یکی از مسئولان شهرداری منتشر شده است، خیلی غیرمنطقی است. من خودم پیمانکار پروژه خیابان کشی سجادشهرم و بخشی از دستمزد پروژه هایی که قبلا کار کرده ام به صورت زمین در سجادشهر به من داده شده است. الان سه چهار ماه است داریم در سجادشهر با نظارت خود شهرداری کار می کنیم. حتما می دانید حتی اگر یک تکه بیابان دور از شهر را هم بروی تیغ بیندازی و بخواهی در آن اقدامات عمرانی انجام دهی، هزاران مالک و مدعی پیدا می شود، چه برسد به کار در سجادشهر که کاملا در معرض دید عموم و زیر ذره بین همه مالکان و مسئولان است پس هیچکس نمی تواند در سجادشهر بی مجوزهای لازم از جانب خود شهرداری کاری بکند، حالا چه طوربعد از این همه هزینه ناگهان به این فکر می افتند که مثلا طرح سجادشهر مصوب نشده و ممکن است تغییر کند و مردم را می ترسانند؟

علی اصغر قاسمی پور افزود: حتما مستحضر هستید اگر قرار باشد یک جایی از ساخت و سازها حتی یک متر تغییر کند، کل نقشه به هم می ریزد. حال آنکه اکنون در چند ماه گذشته حدود 8 کیلومتر خاک برداری انجام شده و سه چهار ماه است در آنجا دارد کار جدول گذاری، تسطیح و اجرای خیابان ها انجام می گیرد. واقعا اگر نقشه قطعی نبوده، با چه منطقی اجازه داده اند این همه هزینه در این چند ماه صورت بگیرد؟ جالب است خود آن مسئول photo_۲۰۲۰-۰۳-۰۲_۱۲-۳۳-۲۳ (2)محترم که این حرف را گفته، مجوز همین کارها را داده است. ولی حالا می خواهد شانه از زیر بار مسئولیت خالی کنند. در حالیکه کسی بی اجازه در آنجا کاری نکرده است.

وی همچنین گفت: مردم موقع خریدن زمین ها قبل از اینکه در محضر سند بزنند، استعلاماتش را از شهرداری می گیرند. اگر مشکلی داشت باید همان موقع می گفتند. اما الان که می گویند برای مردم این معنی را دارد که احتمالا شهرداری می خواهد شانه از زیر بار مسئولیت خود در آماده سازی سجادشهر خالی کند و به بهانه این حرف ها سعی می کند خرید و فروش ها در سجادشهر را راکد کند تا مردم مجبور شوند در داخل شهر سرمایه گذاری کنند و شهرداری مجبور نشود به مالکین سجادشهر خدمات رسانی کند.

 

یکی دیگر از مالکان زمین در سجادشهر که نخواست نامش ذکر شود، گفت: این کار شهرداری می تواند باعث بروز اختلافات بین مردم بشود. زیرا خود من علاوه بر اینکه برای خودم زمین خریده ام به کلی از دوستان و اقوام هم توصیه کرده ام و آن ها نیز زمین هایی خریده اند و حالا از من شاکی هستند. من از اصل خریدم ناراضی نیستم اما نگرانی و گلایه ای که این کار شهرداری در دل دوست و آشنایانم ایجاد کرده، باعث ناراحتی ام می شود.

وی افزود: افراد زیادی را می شناسم که حتی ماشین زیرپای خودشان را فروخته اند به این امید که در سجادشهر زمینی بگیرند و صاحب خانه شوند. شما به چند نفر که ممکن است افراد ثروتمندی باشند و فقط برای سرمایه گذاری بلند مدت آنجا هزینه کرده اند، نگاه نکنید. بسیاری از مردم واقعا به سختی پول جمع کرده اند و با هزار امید در آنجا زمین خریده اند.

این شهروند سبزواری همچنین گفت: متاسفانه شهرداری سبزوار در رابطه با سجادشهر از گذشته تا به حال چند مرمرتبه پشت مردم را خالی کرده به خاطر همین رفتارهای یک بام و دو هوای شهرداری، سجادشهر سابقه بدی پیدا کرده است. اما به نظر من هیچ مشکل واقعی در سجادشهر وجود ندارد وگرنه چند ماه قبل موقع شروع عملیات اجرایی یا حتی موقعی که مردم این زمین ها را خرید و فروش می کردند، باید مسئولان شهرداری این چیزها را می گفتند. الان فقط چون دیده اند خود مالکان شروع به آماده سازی و اجرای یکی از خیابان ها کرده اند، انگار شهرداری طمع پیدا کرده است که بقیه هزینه های بعدی را هم به گردن مردم بیاندازد. تا در آینده انجام انشعابات آب و گاز و سایر وظایف شهرداری را هم مردم به عهده بگیرند. در حالیکه این ها وظیفه مردم نیست و در ابتدا قرار بود فقط چند کار اولیه را مالکان به صورت داوطلبانه به عهده بگیرند و شهرداری هم بعد از آن مسئولیت های خود را انجام دهد. اما متاسفانه انگار شهرداری فکر می کند مردمی که در سجادشهر زمین خریده اند همه پولدارند و چشم طمع به جیب مردم دوخته است. در حالیکه شاید فقط چند نفر باشند که که پولدارند بیشتر افراد دیگر با هزار امید و آرزو هر چه داشته اند را در اینجا سرمایه گذاری کرده اند. واقعا درست نیست که شهرداری بخواهد اینطوری مردم را سرکار بگذارد.

photo_۲۰۲۰-۰۱-۲۴_۱۱-۴۶-۱۴وی سپس بیان کرد: با همه اینها به نظرم محال است که نقشه ها بخواهد تغییر کند. مردم که بی مجوز و بی استعلام از شهرداری کاری نکرده اند. اگر بخواهد تغییر کند چه کسی جوابگوی هزینه مردم خواهد بود؟ حتی سالها قبل علاوه بر اینکه سند قطعی صادر شده مجوز ساخت هم داده شده است. اگر آن مردم بر اساس همان مجوزها ساخت و ساز می کردند، آیا دیگر می شد خسارت این همه مردم را جبران کرد؟

وی همچنین گفت: بهتر است شهرداری با این کارها اعتماد مردم را خدشه دار نکند. الان مردم فکر می کنند قربانی یک کلاه برداری شده اند. فکر می کنند دست هایی پشت پرده این کارها است تا در یک زمان، زمین ها ارزان شود و بتوانند بخرند و بعد باز کاری می کنند که گران شود و بتوانند در گرانی بفروشند. اما با اینکارها امنیت روانی مردم به خطر می افتد. حتی ممکن است بعضی زندگی ها فروپاشی پیدا کند یا بین بعضی خانواده ها اختلاف بیافتد. چون در همین چند روز چند نفر از اقوام و آشنایانم که به پیشنهاد من در سجادشهر زمین خریده اند تماس گرفتند از من گله داشتند. واقعا مسئولان نباید اینطور با مردم بازی کنند.

وی در پایان گفت: من واقعا فقط یک سئوال از شهردرای دارم و آن هم اینکه الان 3 ماه است دارد عملیات آماده سازی زمین های سجادشهر انجام می شود، در این 3 ماه خیلی از مردم با مشاهده پیشرفتی که در کار به وجود آمد شروع به خرید و فروش قطعات کردند. چرا شهرداری همان اول این حرف ها را نگفت؟ اینکه گفته اند طرح تفصیلی سجادشهر در استان تصویب نشده است، اگر درست باشد، کار امروز و دیروز که نیست، خودشان گفته اند از سال 91 پس چرا حالا به مردم می گویند؟ چرا با اعتماد مردم بازی می کنند؟

 

«م.د» یک جوان 29 ساله سبزواری از مالکان سجادشهر نیز این پیام را برای اسرارنامه فرستاده است: دو سال قبل ازدواج کردم وهمراه همسرم در خانه ای اجاره ای زندگی می کنم و اکنون چشم به راه تولد اولین فرزندمان تا چند هفته دیگر هستیم. چند ماه قبل وامی از بانک برداشتم و با فروش موتور سیکلت و لپ تاپم تصمیم داشت ماشینی بخرم تا در کنار شغل اصلی ام که درآمدش با این کسادی بازار کفاف خانواده ام را نمی دهد، بتوانم در یک آزانس یا در ناوگان اسنپ و ماکسیم هم کار کنم تا کمک خرجی برای خانواده ام باشد. اما وقتی از عملیات اجرایی سجادشهر با خبر شدم، با توجه به اینکه هنوز زمین هایش نسبت به بقیه نقاط شهر ارزان تر بود، مقداری دیگر پول از دوست و آشنایان قرض گرفتم و روی پول قبلی گذاشتم به امید اینکه زمینی در سجادشهر بخرم تا به مرور با کمک پدرم ان را بسازم و صاحب خانه شوم. اما اکنون با این خبری که شهرداری اعلام کرده است، قیمت زمینم در سجادشهر شدیدا افت کرده و حتی همان پولی که خودم دو ماه قبل بابت خریدش پرداخت کردم را هم به من نمی دهند. انگار یک شبه بخش زیادی از سرمایه ام را که با وام و قسط و قرض جمع کرده بودم و می توانست به یک زخم زندگی ام بخورد، را از دست داده ام.

من واقعا از خبرنگاران شهرستان و از مسئولان و نهادهای بالادستی شهرداری میخواهم به این وضعیت رسیدگی کننند. نگذارند در حق مردم ظلم شود. انگار اصلا زندگی و شرایط ما مردم برای بعضی مسئولان مهم نیست. اگر همان اول این چیزها را می گفتند، من هم آن زمین را نمی خریدم، تا سرمایه ام اینطور بازیچه نشود. حالا چه کسی جوابگوی ماست؟ به امید خریدن زمینی برای خانه دار شدن، در آستانه تولد فرزندم کلی زیر بار قرض رفتم و حالا برایم خیلی سخت است که بخواهم هر ماه دارم اقساط وام زمینی را بدهم که یک شبه با این خبر از طرف شهرداری ارزش پولم و سرمایه ام نصف شده است. خدا را خوش نمی آید.

شهرداری باید در مقابل مردم و مجوزها و امضاهای قبلی خودش مسئولیت پذیر باشد. خواهشا گلایه ما را به گوش هر کس که کاری از دستش می آید برسانید. 

 

83640203_612554585957809_2212763860660362272_nیکی دیگر از مالکان زمین در سجادشهر در گفتگویی تلفنی با خبرنگار ما گفت: در ماجرای سجادشهر می توان به خوبی تفاوت مسئولان سبزوار و شهر همسایه مان را دید. چرا که در شهر همجوار طی همین سالها شهرک تازه ساز و قابل قبولی ساخته اند ولی در سبزوار بعد از 25 سال هنوز تکلیف سجادشهر مشخص نیست. البته گاهی قصد و غرض هایی برای پایین آوردن قیمت ها در یک منطقه و خرید کردن خودشان و سپس دوباره گران کردن آن و فروختنش وجود دارد.

محمد میرزایی افزود: سجادشهر با توجه به موقعیتی که از آن برخوردار است، پتانسیل تبدیل شدن به یک شهرک و منطقه لوکس نشین در سبزوار را دارد. تمام ادارات سبزوار نیز دارند به سمت جاده توحیدشهر و سجادشهر می روند و این خود یک پتانسیل دیگر است. پس چرا باید امکان توسعه و ایجاد یک منطقه خوب شهری در سبزوار را از بین ببرند؟ حال آنکه اگر کار ساختمانی در سجادشهر آغاز شود می تواند کمک خوبی به کاهش بیکاری در سبزوار بکند زیرا کار بنایان، نقاشان ساختمانی و بسیاری دیگر از مشاغل مرتبط با ساخت و سازهای ساختمانی به جریان می افتد.

وی همچنین گفت: اصلا منطقی نیست که کسی بیاید بگوید ممکن است نقشه سجادشهر تغییر کند. خیلی ها سند تک برگی دارند و دیگر تغییر آن ممکن نیست.

 

یکی دیگر از مالکان زمین های سجادشهر که اجازه نداد نامش در این گزارش بیان شود، گفت: در ارتباط با زمین های سجادشهر، به نظرم دلیلی که باعث می شود شهرداری چنین اظهاراتی را داشته باشد، اعتراض مالکان بلوک های 8 و 9 توحید شهر است که برایشان سئوال شده چرا با اینکه توحیدشهر قدیمی تر از سجادشهر است، اما شهرداری این روزها مشغول کار عمرانی در سجادشهر شده ولی بلوک های 8 و 9 توحیدشهر همینطور بایر مانده اند؟ اما واقعیت اینجاست که در سجادشهر هم شهرداری تا به حال هزینه ای نکرده و این خود مالکان هستند که با مجوز شهرداری دارند، تعدادی از خیابان های شریانی و بر و کف ها را کار می کنند. احتمالا شهرداری هم با انتشار آن خبر در رسانه ها خواسته است خیال مالکان بلوک های 8 و 9 توحیدشهر را راحت کند که تبعیضی صورت نگرفته است.

photo_۲۰۲۰-۰۱-۲۳_۰۷-۴۸-۲۹وی افزود: ضمناً در دو سال اخیر در استعلامی که از شهرداری بابت خرید و فروش زمین های سجادشهر گرفته می شود، در پایین برگه استعلام به مردم این هشدارها داده می شود و اینطور نبوده که خریداران ندانند اما همین کار هم قانونی نیست. چون شهرداری درسال 95 یک بار به مرکز استان درخواستی برای بعضی تغییرات در نقشه سجادشهر داده است اما از مشهد اجازه هیچ تغییری را نداده اند و گفته اند سجادشهر نقشه مصوب دارد و اینها دیگر مصوب شده است و تازه خود شهرداری بر مبنای همان نقشه 134 قطعه زمین به اهالی روستای ایزی فروخته و در قرارداد هم نوشته شده، آماده سازی و صدور پروانه با شهرداری است.

این شهروند در پایان گفت: شریان های اصلی سجادشهر مصوب شده و اصل نقشه تغییری نمی کند. منتها تغییرات جزئی ممکن است اتفاق بیافتد مثلا ممکن است انتهای بعضی کوچه ها که برای رفت

و آمد ماشین ها مسدود است، با رضایت خود مالکان باز شود تا دسترسی ساکنان آن کوچه به خیابان های اصلی سریع تر شود.

وی در پایان گفت: بنده هیچ نگرانی ای برای زمین هایم در سجادشهر ندارم. زمین منفجر که نمی شود، در محدوده شهری است و سندهم دارد، خود شهرداری تأیید کرده است و با تأیید خود شهرداری اکنون دارد شریان های اصلی با همت مالکان اجرا می شود، بنابراین جای هیچ نگرانی نیست و فقط امیدوارم مسئولان محترم هم در اظهار نظرهای خود مسئولانه تر و با در نظر گرفتن همه جوانب امر عمل کنند.

photo_۲۰۲۰-۰۳-۰۷_۰۸-۲۰-۰۰

photo_۲۰۲۰-۰۳-۰۲_۱۲-۳۳-۲۴

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما