محمود امیری:

نمایشگاه نقاشی «باغ انار» تجربه ای غیرکلیشه ای در گالری های هنری سبزوار

یکی از موسسان گالری هنری سپنج در آستانه برپایی نمایشگاه نقاشی «باغ انار» از آثار هنرمند جوان سبزواری مرتضی کریمی طلب گفت: در این نماشگاه به خاطر نوع آثاری که عرضه خواهد شد، تجربه ای متفاوت و غیرکلیشه ای در گالری های هنری سبزوار را شاهد خواهیم بود.

به گزارش مجله تحلیلی اسرارنامه، محمود امیری که خود از هنرمندان برجسته عکاس سبزواری در کشور است، در این زمینه توضیح داد: در نمایشگاه باغ انار تصور کلیشه ای بازدیدکنندگان از نمایشگاه های نقاشی به هم می ریزد و از لابه لای آثار متفاوتی که به نمایش در می آید، می توان نگاه مخصوص یک هنرمند به دنیای اطراف را مشاهده کرد.

وی افزود: نگاه یک هنرمند به دنیای اطراف هرچه بیشتر مخصوص خود او باشد، می تواند آثاری را خلق و یا کشف کند که مشاهده چنین آثاری برای مخاطب لذت درونی بیشتری را به همراه آورد.

امیری ادامه داد: مرتضی کریمی طلب دراین نمایشگاه به تجارب متنوعی در زمینه شکل و محتوا دست زده است که از آن جمله می توان به استفاده از انواع کاغذ، مقوا، سطوح دورریختنی، در کنار استفاده از بوم نقاشی اشاره کرد. همچنین آثار مفهومی وی با تکنیک ترکیب مواد تجربه جدیدی از این نقاش در کاربرد روش های نوین نقاشی محسوب می شود. مثلاً در یکی از آثار  نمایشگاه نقاشی باغ انار، هنرمند سعی کرده است تسلطی را که امروزه کالاهای مصرفی بر زندگی مردم پیدا کرده اند را با کنار هم قرار دادن اشیایی نظیر قوطی نوشابه پپسی، ظروف برخی موادغذایی، برچسب های تبلیغاتی و ...نشان دهد.

وی افزود: در حالی که بسیاری از آثار نمایشگاه باغ انار در نگارخانه سپنج سبزوار  حاصل برخورد سریع هنرمند با محیط پیرامون خود و برداشت های شخصی از آن می باشد، در بخش دیگری از این نمایشگاه آثاری را مشاهده می  کنیم که کاملاً حاصل خیال پردازی های هنرمند است.

امیری همچنین گفت: در نمایشگاه باغ انار نگارخانه سپنج حتی چند قطعه ساقه و ریشه واقعی از درختان باغ انار نیز به نمایش گذاشته شده است که به طور طبیعی و بدون دخالت انسانی ، اشکال زیبایی پیدا کرده اند و توسط خود مرتضی کریمی طلب جمع آوری شده و در واقع آثاری است که هرچند توسط خود این هنرمند خلق نشده اما به وسیله نگاه متفاوت و هنرشناسانه اش، کشف شده است.

امیری در بخش دیگری این گفتگو، درباره مراسم افتتاحیه نمایشگاه باغ انار گفت: مراسم خاصی نظیر سخنرانی شخصیت ها، دعوت از مسئولان و ... برای افتتاحیه تدارک دیده نشده است. و برنامه فقط به شکل دیدار و گفتگو بین هنرمندان و هنردوستانی است که به بازدید از این نمایشگاه می آیند.

وی ادامه داد: از نظر ما بین فضاهای هنری با فضاهای رسمی و اداری که مسئولان برای قطع روبان و برخی خواص برای نشان دادن خود به مسئولان در آن شرکت می کنند، تفاوت وجود دارد و به همین خاطر اصراری بر برگزاری تشریفات متداول در افتتاحیه چنین نمایشگاهی نداریم اما آن دسته از مسئولان که به کار فرهنگی و هنری علاقه مند باشند و برای جایگاه هنر ارزش قایل شوند، وقتی خبر برپایی چنین نمایشگاهی را از طریق رسانه ها یا دیگر طرق ممکن بشنوند، خودشان حتما حضور پیدا می کنند و البته در آن صورت حضورشان مانند سایر هنردوستانی که به بازدید از این نمایشگاه می آیند برای ما مغتنم است.

*    *    *

گفتنی است نام محمود امیری و مرتضی کریمی طلب پیش از این در فهرست هنرمندان سبزواربزرگ که توسط اسرارنامه گردآوری می شود، درج شده است:

فهرست هنرمندان سبزواربزرگ(کلیک کنید)

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

به بهانه نمایشگاه نقاشی «باغ انار» در نگارخانه سپنج سبزوار / مبجثی پیرامون ارزش در هنر

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما