به مناسبت تولد حضرت فاطمه (س) و روز زن

زنان، شخصیت های اصلی و تأثیرگذار در رمان های محمود دولت آبادی

استاد محمود دولت آبادی آقای رمان ایران و نویسنده برجسته سبزواری است که به واسطه آثار داستانی ارزشمندی که به گنجینه پربار ادبیات فارسی تقدیم کرده است، یکی از شاخص ترین چهره ادبی دوران معاصر کشور است.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه، هرچند محمود دولت آبادی متاسفانه در حدود یک دهه اخیر بنا به دلایلی واهی ناشی از افراطی گری یک اقلیت خاص سیاسی، در شهر زادگاه خود مهجور و واقع شده و حتی عده ای از افراطیون سعی می کنند به  گمان  خود تمام آثار این نویسنده نام آور ایران را در سبزوار پایتخت نثر ایران محو کنند، اما اصلی  ترین منشأ حیات و زنده باقی  ماندن یاد محمود دولت آبادی همان آثار فاخری است که پدید آورده و بنابراین چنین نویسنده ای تا هنگامی که آثارش در جامعه باشد، هرگز قابل  حذف نیست.

آثار محمود دولت آبادی البته خالی از نقد و ایرادات کوچک و بزرگ هم نیست که صاحبان فن در جایگاه مناسب به نقد و برشمردن نقاط ضعف آثار دولت آبادی نیز پرداخته اند.

اما با وجود برخی انتقادات، آثار دولت آبادی در کل به قدری دارای لایه های عمیق فکری و ادبی و اجتماعی است که از جنبه های مختلف قابل توجه است و حتی کلاس کاری این نویسنده سبزواری به حدی است که هرچند خود از تحصیلات دانشگاهی برخوردار نیست، اما تا کنون چندین تحقیق و پژوهش آکادمیک در دانشگاه های معتبر کشور روی آثار اوانجام شده است.

البته در این زمینه هم متأسفانه در شهر زادگاهش سبزوار، با اینکه دانشگاه های بزرگ و با سابقه ای وجود دارند که قطب های دانشگاهی شمال شرق  کشور محسوب می شوند، اما این  دانشگاه ها تا کنون کمتر  توانسته اند نقش مفید خود را در ارتباط با این چهره بومی و برجسته دیار سربداران ایفا نموده و پژوهش های علمی متعددی فارغ از هر گونه حب و بغض سیاسی درباره آثار وی انجام دهند.

با این حال چنانکه گفته شد، حتی اگر در زادگاه دولت آبادی وجود همزمان دو روحیه غفلت از فرصت ها و یا تندروی و قدرناشناسی نسبت به استعدادها و ظرفیت ها وجود داشته باشد بازهم درکل کشور شرایط به گونه  ای دیگر حاکم است. و دیگر دانشگاه های کشور از این  موضوع مهم غافل نمی  شوند.

یکی از پژوهش های آکادمیکی که در دانشگاه اصفهان روی کتاب های محمود دولت آبادی صورت گرفته است، بررسی نقش زنان در اندیشه و آثار این نویسنده سبزواری است.

پژوهشی که درنهایت به این نتیجه رسیده است که دولت آبادی احترام خاصی برای زنان قائل بوده و در شخصیت پردازی های خود معمولا زنان را درجایگاه چهره های اصلی  و اثرگذار داستان  هایش قرار می داده است.

اینک به مناسبت نزدیک شدن به سالروز ولادت با سعادت حضرت فاطمه زهرا(س) و روز  زن، مناسب است نگاهی بیاندازیم به چکیده پژوهشی که با عنوان "نقد شخصیت زن و نقش وی در آثار محمود دولت آبادی" روی برخی از اصلی ترین آثار این نویسنده انجام شده است.


نقد شخصیت زن و نقش وی در آثار محمود دولت آبادی با تاکید بر دو اثر شاخص کلیدر و جای خالی سلوچ

پایان‌نامه. وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه اصفهان - دانشکده ادبیات و علوم انسانی. 1390 . کارشناسی ارشد
 
موضوع:علوم انسانی > علوم انسانی

 استاد راهنما: مرتضی هاشمی باباحیدری | استاد مشاور: محمود براتی خوانساری | دانشجو: رضوان محمدشریفی

در دهه های اخیر زن و مسائل مربوط به او، مورد توجه بسیاری از نویسندگان و شاعران ایرانی قرار گرفته است. در آثار بسیاری از بزرگان این دو عرصه، شاهد پرداختن به مسائل این جنس ظریف هستیم اما آن چه که بیشتر حائز اهمیت است آن است که اکثر ادیبان و شاعران به صورتی کاملاً کلیشه ای و سطحی به بررسی زن و مشکلات او پرداخته اند، محمود دولت آبادی به عنوان نویسنده ای توانا و معاصر در این زمینه توانسته است گوی سبقت را از دیگر بزرگان این میدان برباید و دست به خلق آثاری بزند که از حیث پرداختن به موضوع زن و مسائل پیرامون آن تا حدود زیادی بدون رقیب باشد چرا که این رمان نویس علاوه بر مطرح کردن زنان در آثار خود به عنوان شخصیت هایی اصلی و تأثیرگذار، به طرح مشکلات و مصائب آنان نیز پرداخته است. در این تحقیق سعی شده است ضمن تحلیل داستان های دولت آبادی، شخصیت فرهنگی- اجتماعی و خانوادگی زنان در آثار وی نیز بررسی شود. زن و خانواده، زن و جامعه، زن و سیاست، زن و آموزش، زن و اقتصاد و همچنین شخصیت پردازی زنان در آثار دولت آبادی فصل های این پژوهش راشکل می دهد. محمود دولت آبادی داستان نویسی رئالیست است که در آثار خود واقعیت ها و مشکلات زندگی مردم را به خوبی به نمایش می گذارد و از آن جا که مضامین اجتماعی و خانوادگی را در آثار خود در مدنظر داشته است، مساله زنان و جایگاه اجتماعی- خانوادگی آنان در آثار او قابل بررسی است. زنان داستان های دولت آبادی از اجتماع واقعی و پیرامون وی سرچشمه گرفته اند، بیشتر زنان آثار او عامی اند و هر کدام دغدغه ها و گرفتاری های خود را دارند. موضوع این تحقیق بررسی و تحلیل شخصیت زنان در آثار این نویسنده ی برجسته ی معاصربا تکیه بر دو اثر شاخص وی «کلیدر» و «جای خالی سلوچ»است.
 

برای مطالعه بیشتر  درباره این مقاله هم اکنون روی اینجا کلیک کنید.

نظرت را بنویس
comments

با سلام و احترام علاوه بر پژوهشی که شما در مطلب بالا ذکر کرده اید بنده مطالعه مقاله "نقد جامعه شناختی رمان جای خالی سلوچ" که به کوشش دکتر محمد رضا نصر اصفهانی و میلاد شمعی درگروه ادبیات دانشگاه اصفهان به رشته تحریر در آمده را به علاقمندان این مبحث پیشنهاد میکنم, در این پژوهش نقش زن روستایی در جامعه مردسالارانه ی آن روزگار ایران به زیبایی واکاوی شده با تشکر
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما