به بهانه ساخت المان سلام به سفارش اداره فرهنگی ورزشی شهرداری

آیا هنرمندان سبزوار به وادی تقلید و تکرار کشیده می شوند؟

رئیس اداره فرهنگی ورزشی شهرداری سبزوار از ساخت المان سلام در سبزوار توسط هنرمند برجسته پیکرتراشی دیار سربداران، استاد حسین ماستیانی خبر داده است.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه، ساخت المان سلام در سبزوار در حالی است که همین اداره پیش از این ساخت المان ابوالفضل بیهقی را نیز وعده داده است که البته زمان تحقق آن کمی به تاخیر افتاده است. و باید به آن ساخت المان خواجه نظام الملک توسی دانشمند سبزواری الاصل و برجسته ایرانی در قرن پنجم هجری را نیز افزود که هرچند از مصوبات کمیسیون فرهنگی شورای شهر است، اما احتمالا اجرای آن بر عهده اداره فرهنگی ورزشی شهرداری قرار خواهد گرفت.

با این حساب، و نیز با توجه به نصب برخی المان های دیگر در دو سه سال اخیر در سطح شهر سبزوار به نظر می رسد، احداث المان هایی با رویکرد فرهنگی و تاریخی به یکی از رویکردهای اصلی فعالیت اداره فرهنگی ورزشی شهرداری سبزوار در مدت های اخیر تبدیل شده است.

این رویکرد هرچند رویکرد خوبی است که می تواند یادگاری های فرهنگی ارزشمندی برای آیندگان سبزوار برجای بگذارد، اما در عین حال نیازمند دقت و توجه بیشتری است.

زیرا حالا که این توجه مناسب در میان مدیران شهری سبزوار به وجود آمده که به ایجاد نمادهای فرهنگی در سطح شهر توجه نشان می دهند و با این کار زمینه معرفی هویت تاریخی سبزوار و زیبا شدن محیط شهری را فراهم می آورند، در مرحله عمل نیز پروژه ها طوری برنامه ریزی و اجرا شود که از اصالت و خلاقیت و نیز ابعاد مناسب حجمی برای تاثیرگذاری بر مخاطبان برخوردار باشند.

این خود مقوله مفصلی است که می طلبد در مطلب جداگانه ای مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

اما به طور مشخص درباره المان سلام (متشکل از 4 تندیس) که به گفته محمداختریان قرار است تا 3 ماه آینده توسط استاد حسین ماستیانی ساخته شود، اولین نکته ای که به ذهن متبادر می شود، این است که آیا این المان قرار است دقیقا کپی برداری از همان المان سلام باشد که چند سال قبل توسط غلامحسین سهرابی یکی از هنرمندان پیکرتراش کشور در مشهد مقدس و دقیقا با همین موضوعیت ادای احترام به حضرت ثامن الحجج علی بن موسی الرضا(ع) نصب شده است؟

اگر چنین باشد یک کم لطفی جدی در حق هنرمند صاحب نام و صاحب سبک سبزواری صورت گرفته است که کار وی را از خلق آثار جدید با جنبه های ارزشمند هنری و معنوی به کپی برداری از کار هنرمندان دیگر تنزل داده و از طرفی دیگر مشاهده المانی تکراری و یا بسیار شبیه به هم در دو شهر نزدیک چندان لطف و تازگی ای برای مردم و مسافران این دو شهر نخواهد داشت.

البته در ارزش این اقدام که برای عرض ارادت به ائمه معصومین به ویژه غریب الغربا حضرت امام رضا(ع) المان های متعددی در شهرهای مختلف کشور ساخته شود، شکی نیست. اما مسئله اینجاست که هنر عرصه ای نامحدود برای خلق ظرفیت های تازه است و به خصوص اگر با امور مقدس و معنوی عجین شود گستردگی آسمانی بیشتری می یابد. بنابراین چه نیکوست در این عرصه ارزشمند به جای تقلید و تکرار آثار قبلی، هنرمندان و نیز سفارش دهندگان آثار، به خلق شیوه ها جدید و نو آورانه ای بیاندیشند تا آثار آنان علاوه بر اینکه ارزش معنوی بالایی دارند از لحاظ هنری نیز دست اول و فاخر باشند و اصالت و هویت مخصوص هنری و فرهنگی شهر پدیدآورنده آن اثر را نشان بدهند.

اینک باید منتظر ماند و دید سیاست و تصمیم اداره فرهنگ و ورزشی شهرداری سبزوار در زمان تصدی محمد اختریان، برای ساخت المانی با هدف ادای احترام به ساحت قدسی امام رئوف شیعیان، کشانیدن هنرمندان دیار سربداران به وادی تقلید و تکرار است و یا به خلق طرح هایی ابتکاری و ماندگار متناسب با شأن والای ثامن الائمه (ع) و ظرفیت های فراوان هنرمندان شهر دیرینه های پایدار منجر خواهد گردید؟

متن کامل خبر ساخت المان سلام به سفارش اداره فرهنگی ورزشی شهرداری سبزوار

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

مرگ تدریجی شورای شهر سبزوار / به بهانه ممانعت غیرمنطقی از نصب المان های مربوط به محمود دولت آبادی

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما