بیست و چهارمین نشست پژوهشی موسیقی سبزوار با تجلیل از کاظم کرامت، عاشورایی شد

نشست های پژوهشی موسیقی سبزوار روز گذشته در حالی بیست و چهارمین جلسه برگزاری خود را سپری کرد که اتفاقا یکی از باشکوه ترین جلسات نیز بود وبه دلیل حجم بالای میهمانان و گستردگی مراسم در تالار کاشفی مجتمع فرهنگی هنری اسرار منعقد گردید.

مراسمی که چون با ایام سوگواری محرم و صفر مصادف بود، رنگ و بوی عاشورایی پیدا کرد و به تجلیل از یکی از خادمان و نغمه پردازان دستگاه عزاداری سید و سالار شهیدان امام حسین (ع) منتهی شد تا در سایه علاقه و تلاش بی ادعای شماری از جوانان هنرمند و هنردوست سبزواری که از یک سال و نیم قبل نشست های پژوهشی موسیقی را با تحمل همه دشواری های موجود در این راه، پایه گذاری کرده اند، در یک روز سرد پاییزی اواسط آذرماه، بعد از ظهر جمعه ای دل انگیز و سرشار از عطر هنر و معنویت برای شهروندان سبزواری رقم بخورد.

خبرنگارمجله اینترنتی اسرارنامه به همین مناسبت به سراغ مسئول کانون هنرمندان سبزوار که خود یکی از فعالان هنر موسیقی دیار سربداران است رفت تا توضیحات بیشتر را در این زمینه از زبان این مسئول برای مخاطبان خود شرح دهد.

مسئول کانون هنرمندان سبزوار گفت: کاظم کرامت هنرمند پیشکسوت سبزواری و رئیس کنونی شورای شهر، در بیست و چهارمین نشست پژوهشی موسیقی سبزوار با حضور جمعی از هنرمندان و مسئولان شهرستان مورد تجلیل قرار گرفت.

محمدامیر استیری افزود: کرامت شاعر، نویسنده، نغمه پرداز، ملودی ساز و مداح مذهبی شهرستان سبزوار است که سال های زیادی در این عرصه ها فعالیت نموده است.

وی همچنین اظهار داشت: کرامت همچنین در تئاتر سبزوار سوابق خوبی دارد و سه مورد از نمایش نامه های وی سال های گذشته به صورت کتاب، منتشر شده است.

استیری ادامه داد: از دیگر جلوه های فعالیت کرامت، برگرداندن داستان رزم رستم و سهراب شاهنامه فردوسی در 1200 دویست بیت شعر به لهجه سبزواری است که از جمله مهمترین فعالیت های هنری وی و نشان دهنده ذوق سرشار ادبی این هنرمند سبزواری محسوب می شود.

وی درباره فعالیت های کرامت در عرصه موسیقی نیز گفت: کرامت علاوه بر ملودی سازی، می تواند برای ملودی های ساخته شده نیز به خوبی شعرهایی قوی بسراید.

مسئول کانون هنرمندان سبزوار افزود: از دیگر اقدامات ارزشمند کرامت که خود از رزمندگان دوران دفاع مقدس است، این است که در فضای نخستین سال های وقوع انقلاب اسلامی ایران که بعد از تغییر رژیم و بحران های اول انقلاب مردم نیاز به برنامه های مفرح فرهنگی و هنری با رعایت شئونات اسلامی داشتند، این هنرمند سبزواری، هر سال جُنگ های مفرحی را تدارک می دید و به اجرای آن ها می پرداخت که از جانب همشهریان سبزواری مورداستقبال قرار می گرفت.

وی افزود به واسطه همه این فعالیت های هنری و نیز ارتباطی و همکاری هایی که کاظم کرامت همواره با هنرمندان موسیقی سبزوار داشته است، در بیست و چهارمین نشست پژوهشی موسیقی این شهرستان از این هنرمند تجلیل تجلیل به عمل آمد.

وی گفت: نشست های پژوهشی موسیقی سبزوار قبل از این هم با همکاری انجمن موسیقی شهرستان و کانون هنرمندان به تجلیل از اساتید دیگری نظیر آقایان علی اصغر سعادتفر، قاسم اولیاء و ... پرداخته است.

این هنرمند موسیقی سبزوار ادامه داد: یکی از اهداف نشست های پژوهشی موسیقی سبزوار از ابتدا تجلیل از پیشکسوتان این عرصه بوده است زیرا تجلیل از هنرمندان پیشکسوت باعث ایجاد انگیزه در هنرمندان جوان تر خواهد شد.

استیری در ادامه سخنان خود به اهمیت برگزاری نشست های پژوهشی موسیقی در سبزوار اشاره کرد و گفت: اگر این نشست ها از یک سال و نیم قبل تا کنون استمرار یافته و هر روز با استقبال بیشتر همشهریان سبزواری مواجه می شود به دلیل عشق و تعهد خالصانه ای است که تعدادی از جوانان سبزواری در بنیانگذاری و اجرای این برنامه ها از خود نشان داده اند.

وی افزود: بانیان نشست های پژوهشی موسیقی جلسات خود را با امکانات بسیار کم و در شرایط بسیار سختی شروع کرده و ادامه داده اند که امید می رود مسئولان شهرستان برای استمرار هرچه بهتر این فعالیت خودجوش هنری حمایت های لازم را به عمل آورند و کانون هنرمندان و انجمن موسیقی سبزوار نیز تا حد امکان حمایت های لازم را به عمل خواهد آورد.

گفتنی است در بیست و چهارمین نشست پژوهشی موسیقی سبزوار آقایان هادی حسن آبادی و سلمان داورزنی ، به اجرای یک موسیقی عاشورایی پرداختند که هادی حسن آبادی به احترام مرحوم مرشد سیدحسن نقیب زاده، که به تازگی به دیار باقی شتافته است، از نواختن زنگ و ضرب زورخانه خودداری کرد.

ابتدای مراسم نیز با نواختن سازهای مربوط به تعزیه آغاز شد و سرود ملی ایران و سرود ویژه شهرستان سبزوار توسط همین سازها به اجرا در آمد.

اجرای تواشیح توسط گروه فوادالقرآن و اجرای تعزیه ای که متن آن توسط کاظم کرامت نوشته شده است و نیز پخش کلیپی از مجموعه فعالیت های هنری و مذهبی کاظم کرامت طی سالیان مختلف از دیگر برنامه های این نشست پژوهشی موسیقی بود.

میهمانان این مراسم علاوه بر دوستداران  هنر موسیقی سبزوار، شامل شمار زیادی از اعضای هیئت های مذهبی و به خصوص اعضای هیئت مسجد النبی محل مداحی کاظم کرامت نیز می شد.

احمد برادران معاون استاندار و فرماندار ویژه سبزوار واعضای شورای شهر و پدر شهیدان فتاحی از جمله دیگران میهمانان این برنامه بودند که در پایان توسط آنان از کاظم کرامت تجلیل به عمل آمد.

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

تجلیل از استاد علی اصغر سعادتی فر هنرمند پیشکسوت موسیقی سبزوار

نظرت را بنویس
comments

مجله اینترنتی سبزواریان

با سلام و احترام مطلب شما با ذکر منبع در مجله اینترنتی سبزواریان بازنشر شد. http://www.sabzevarian.com/?p=4297 پایدار باشید.
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما