آیا سبزوار کاندیدای پایتخت کتاب ایران است؟

معاونت فرهنگی وزارت ارشاد روز گذشته فراخوانی جهت انتخاب «پایتخت کتاب ایران» را منتشر کرده است که این انتخاب می تواند از بین همه شهرهای کشور و به شرط انجام فعالیت های مفیدی در راستای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی صورت پذیرد.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه، در نهایت شهری که به عنوان پایتخت کتاب ایران انتخاب شود، به عنوان نامزد ایران برای دریافت عنوان پایتخت جهانی کتاب به سازمان یونسکو معرفی می شود.

با توجه به پیشینه ارزشمند فرهنگی و تمدنی سبزوار شهر دانشوران بیدار و ریشه فرهنگی خراسان که در زمره یکی از 36 پایتخت تاریخی ایران معرفی شده (منبع1)، (منبع2)، و در حال حاضر نیز به خاطر وجود مراکز علمی، دانشگاهی، فرهنگی متعدد به عنوان یکی از مراکز فرهنگی شرق کشور شناخته می شود و نیز این شهر به واسطه پدید آمدن شماری از مهمترین کتاب های موجود در حوزه ادبیات منثور فارسی به عنوان پایتخت نثر ایران نیز معروف شده است (منبع) اینک امید می رود مسئولان دیار سربداران اقدامات شایسته ای را جهت معرفی این شهر به عنوان پایتخت کتاب ایران انجام دهند.

موضوع شایستگی ها و نیازمندی های سبزوار برای معرفی شدن به عنوان پایتخت کتاب ایران مسأله مفصلی است، که ان شاءالله در  مطالب تحلیلی بعدی در همین وبسایت مورد بحث و بررسی بیشتری قرار می گیرد.

در ادامه اسرارنامه به انتشار متن فراخوان انتخاب پایتخت کتاب ایران به نقل از خبرگزاری مهر می پردازد:

فراخوان طرح «پایتخت کتاب ایران» از سوی معاونت فرهنگی وزارت ارشاد منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، در ابتدای فراخوان طرح «پایتخت کتاب ایران» آمده است: به مناسبت «سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی» و به منظور توسعه فرهنگی و ترویج کتابخوانی و با هدف  حمایت از اقدامات انجام شده، پیشنهادهای نو و ابتکاری و برنامه‌های جذاب و مردمی در موضوع کتاب و کتابخوانی، معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طرح «پایتخت کتاب ایران» را در سراسر کشور برگزار می‌کند. از نتایج این طرح در معرفی نامزد ایران برای انتخاب پایتخت جهانی کتاب نیز استفاده خواهد شد.

در ادامه این فراخوان و در توضیح «پایتخت جهانی کتاب» می‌خوانیم: پایتخت جهانی کتاب، عنوانی است که هر ساله از سوی یونسکو به شهری که جهت تقویت جایگاه کتاب و ترویج کتابخوانی کوشش چشمگیری کرده باشد اعطا می‌شود.

«قابلیت شرکت در این طرح» از دیگر موضوعات مطرح در فراخوان است که چنین عنوان می‌کند: برنامه‌های سالانه هر شهر در زمینه ترویج کتابخوانی که توسط ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی و شهرداری‌ها با همکاری دستگاه‌ها و نهادهای دولتی و غیردولتی هر شهر تدوین و ارائه می‌شود، قابلیت شرکت در طرح پایتخت کتاب ایران را دارد.

در این فراخوان در خصوص چگونگی تقدیر از شهر منتخب آمده است: به شهر منتخب علاوه بر لوح تقدیر مقامات عالی‌رتبه کشوری اعتبارات و منابع فرهنگی تخصیص خواهد یافت.

در ادامه فراخوان، شرایط شرکت در طرح «پایتخت کتاب ایران» ذکر شده که به شرح زیر است:

برنامه ارسالی باید حاوی معرفی مجموعه برنامه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی، ترویجی و ابتکاری در حوزه کتاب برای حداقل یک سال و حداکثر دو سال با شرایط زیر باشد:

مشارکت همه اجزای صنعت نشر (پدیدآورندگان، ناشران، کتاب فروشان، کتابداران و...) 
مشارکت سازمان‌های غیردولتی و دولتی مرتبط با کتابخوانی 
حضور فعال هنرمندان، مفاخر و مشاهیر شاخص و محبوب
در نظر گرفتن طیف گسترده مخاطبان (از جمله زنان، کودکان و نوجوانان)

فراخوان طرح «پایتخت کتاب ایران» به ویژگی‌هایی که برنامه‌های ارسالی لازم است از آن‌ها برخوردار باشند اشاره دارد که به این شرح است:

متناسب با نیازهای محلی، آیین‌های بومی و ارزشهای دینی و ملی باشد.
تاثیرات پایداری در ارتقای سطح فرهنگ کتابخوانی داشته باشد.
با ایجاد انگیزه، از مشارکت مردمی و جلب پشتیبانی دستگاه‌های اجرایی برای تأمین هزینه‌ها و سرمایه‌گذاری برخوردار باشد.
قابلیت الگو برداری داشته باشد.
از تازگی و کیفیت در محتوا و شیوه اجرا برخوردار باشد.
قابلیت و ضمانت اجرا داشته باشد.
برآورد کلی از هزینه‌های برنامه ارائه شود. در برآورد مالی به تأمین منابع، بهره‌وری و کسب بیشترین تاثیر با کمترین هزینه توجه شود.
گستره اجرای برنامه می‌تواند در سطح شهر، یا در سطح ملی و حتی بین‌المللی باشد.

از دیگر بندهای فراخوان، مدارک شرکت در طرح «پایتخت کتاب ایران» است که در سه بند مورد نظر قرار گرفته است:  

اصل طرح
فرم تکمیل شده با امضا و مهر رئیس اداره یا مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و شهردار
مستندات (فیلم، عکس، گزارش، تقدیرنامه) برای فعالیت‌های شاخص و ابتکاری (حتی‌المقدور لوح فشرده حاوی مطالب و مستندات ارسال شود.)

در پایان فراخوان، نحوه شرکت در طرح به شرح زیر آمده است که بر اساس آن متقاضیان می‌توانند در آن شرکت کنند:

متقاضیان شرکت می‌بایست مدارک لازم را از روز شنبه 24 آبان 1393 (روز کتاب و کتابخوانی) تا پایان وقت اداری روز دوشنبه 15 دی 1393 از طریق پست به دبیرخانه مرکزی طرح انتخاب پایتخت کتاب ایران به نشانی: تهران، خیابان شهید مطهریٰ، خیابان فجر (جم سابق)، شماره7، ساختمان فجر، طبقه6، کدپستی 1589743111 ارسال کنند. علاقمندان می‌توانند برای دریافت فرم‌های شركت در طرح انتخاب پایتخت كتاب ایران و كسب اطلاعات بیشتر، به سایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به نشانی www.farhang.gov.ir مراجعه كنند.

منبع: خبرگزاری مهر

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

برنامه های اداره کتابخانه های عمومی سبزوار در استقبال از هفته کتاب و کتابخوانی

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما