مدیرکل هواشناسی خراسان رضوی:

دومین فرودگاه خراسان رضوی در سبزوار دارای تأسیسات دائمی هواشناسی می شود

 سیدمجید حبیبی‌خندان ظهر امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه تاسیسات هواشناسی از نیازهای مهم فرودگاه‌ها است، اظهار کرد: خوشبختانه ما در فرودگاه سبزوار تاسیسات هواشناسی داریم ولی آنچه که در این فرودگاه مستقر شده تاسیساتی است که فقط در زمان پروازها دیده‌بان در محل مستقر می‌شود و اطلاعات لازم را دراختیار برج مراقبت فرودگاه قرار می‌دهد.

مدیرکل هواشناسی خراسان رضوی با بیان اینکه وجود تاسیسات هواشناسی در فرودگاه دارای اهمیت فراوانی است، خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت فرودگاه سبزوار امیدوار هستیم با مساعدت فرمانداری ایستگاه خودکار هواشناسی را در فرودگاه مستقر کنیم که این امر نیازمند بهسازی و یا نوسازی ساختمان این مرکز در محل فرودگاه است که بدین صورت نیروهای دیده‌بان می‌توانند به صورت 24 ساعته اطلاعات را در اختیار فرودگاه قرار دهند.

حبیبی افزود: امیدوار هستیم این مرکز تا پایان امسال و یا ابتدای سال آینده در شهرستان مستقر شود.

وی با اشاره به مسئله بارورسازی ابرها در استان خراسان رضوی نیز گفت: این اقدام باید توسط مرکز ملی بارورسازی ابرها و وزارت نیرو صورت گیرد که این سازمان‌ها علاقه جدی برای اینکار در استان دارند و جلساتی نیز در این حوزه نیز برگزار شده است.

وی با بیان اینکه متاسفانه سامانه‌های بارشی استان توانایی بارورشدن را ندارند، تصریح کرد: سامانه‌های بارشی موجود در استان بسیار ضعیف هستند که این امر امکان باروری آنان را کاهش می‌دهد.

مدیرکل هواشناسی خراسان رضوی با تاکید بر اینکه باید ابرهای بارشی در استان موجود باشد تا امکان بارورسازی آنان فراهم شود، یادآور شد: آنچه که مشخص است تنها از 10 درصد آب موجود در ابرها می‌توان از طریق فناوری‌های نوین مانند تزریق هسته‌های بارورسازی ابرها از طریق پرتاب راکت و سورت‌های پروازی استفاده کرد که این امر نیز نمی‌تواند مشکل کم آبی در استان را حل کند.

وی با اشاره به میزان بارش‌ها در سال زراعی جاری اضافه کرد: براساس پیش‌بینی‌ها وضعیت بارش‌ها نشان می‌دهد که امسال شاهد کاهش بارش‌ها از میانگین هر ساله خواهیم بود.

مدیرکل هواشناسی خراسان رضوی با بیان اینکه پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد از میزان بارش‌های کشور در فصل پاییز فقط 18 درصد سهم استان خراسان رضوی می‌شود، ادامه داد: این مسئله به این معناست که میزان کم آبی در استان با این میزان بارش جبران نمی‌شود.


منبع :خبرگذاری فارس

 

گفتنی است فرودگاه سبزوار دومین فرودگاه استان خراسان رضوی است که از سال 82 با همت و سرمایه مردم این شهر افتتاح گردیده و به دولت واگذار شده است.

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

کاهش پروازهای فرودگاه بجنورد و ضرورت افزایش پروازهای فرودگاه سبزوار

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما