پیشنهاد طلایی "عصر سبزوار" در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری غرب خراسان

وبسایت عصر سبزوار یکی از رسانه های تازه تأسیس در دیار سربداران که از نخستین هفته های راه اندازی ، یکی از سوژه های مهمی را که مد نظر قرار داده ، مربوط به حوزه میراث فرهنگی و تاریخی شهر سبزوار است، در یکی از جدیدترین مطالب منتشره خود پیشنهادی جالب را مطرح کرده است که هرچند اجرای آن مستلزم صرف هزینه و برنامه ریزی دقیق است، اما با توجه به منافعی که از محل اجرای این پروژه نصیب شهرسبزوار و بلکه استان خراسان خواهد شد، این ارزش را دارد که مسوولان مربوطه به این پیشنهاد فکر کرده و جهت اجرای آن مقدمات لازم را فراهم آورند.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه ، در واقع از آنجایی که در اکثر جهان به ویژه  در کشورهای توسعه یافته روی درآمدهای حوزه گردشگری حساب ویژه ای باز شده است و  بناها و آثار تاریخی یکی از اصلی ترین عوامل رونق گردشگری در نقاط مختلف جهان است، می توان این پشنهاد عصر سبزوار را یک پیشنهاد طلایی در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری سبزوار و غرب خراسان محسوب کرد، که هرچند برای اولین بار مطرح نشده و پیش از آن در طرح جامع توسعه شهرستان سبزوار مورد توجه برنامه ریزان قرار گرفته ، اما طرح مجدد و پیگیری این پیشنهاد از جانب یک رسانه عمومی که مخاطبان زیادی در گستره محلی دیار سربداران دارد، می تواند سرفصل جداگانه ای در احیای آثار تاریخی و جاذبه های گردشگری دارالمومنین سبزوار باشد.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه ، شهر تاریخی سبزوار به واسطه قدمت چندهزارساله فرهنگی و تمدنی خود به اسامی و صفات زیادی نظیر شهر دیرینه های پایدار ، ریشه فرهنگی خراسان ، شهر دانشوران بیدار ، مهد فرهنگ و تمدن خراسان ، پایتخت نثر ایران، بیهق به معنای بهترین ناحیه ، موزه یادمان های هزاران ساله ، شهردارالمومنین ، دیار سربداران و ... شهرت یافته است.اما در مقابل همه این عظمت ها ، تا کنون چنان که باید و شاید به جاذبه های گردشگری و تاریخی این شهر رسیدگی نشده و زمینه رونق صنعت گردشگری و کسب درآمدهای پایدار از این مسیر در سبزوار فراهم نیامده است.

اینک اما اجرای طرح هایی نظیر آنچه در سایت عصر سبزوار پیشنهاد شده است،می تواند گام موثری در راستای احیای شکوه تاریخی و فرهنگی سبزوار و جذب گردشگران داخلی و خارجی برای غرب خراسان رضوی باشد.

متن کامل یادداشت کوتاه عصر سبزوار در ادامه منتشر می شود:

 

ضرورت ادغام 7 اثر تاریخی

سبزوار از حیث آثار شناسایی شده و ابنیه تاریخی ثبت شده، دارای مقام اول و موقعیتی ممتاز در خراسان بزرگ می باشد . با این وجود متاسفانه تبلور و تجلی نقش میراث فرهنگی در زندگی اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی مردمان این خطه و نیز علاقه مندان و گردشگران بازتاب و ظهور خارجی نیافته است.

امروزه فرایند این گونه آثار از هدایت بخشی و ساماندهی لازم در مشهود نمودن آثار یاد شده فاقد هرگونه خروجی مطلوب بوده ، مضافا اینکه محرومیت این بر و بوم نیز مزید علت هم گردیده است.

لذا با توجه به وجود هفت بنای ثبت شده تاریخی تحت عناوین کاروانسرای فرامرزخان ( موزه مردم شناسی ) ، آرامگاه آیت الله العظمی فقیه سبزواری ، خانه امین التجار مشهدی ، موزه مردم شناسی ، بنا و محوطه آرامگاه بقراط ، مدرسه قدیمی محمدیه ، آب انبار (موزه و گنجینه آب ) و در جنب آن آرامگاه حکیم سبزواری به عنوان چند اثر مجزی و جدای از هم و در عین حال در کنار یکدیگر ، ضرورت دارد تا نسبت به آزادسازی و رفع موانع موجود جهت قرار گرفتن اماکن فوق در قالب یک مجموعه تاریخی و فرهنگی اقدام شود .

بدیهی است در صورت چنین اقدامی ، علاوه بر کاهش محرومیت فزاینده و رفع عقب ماندگی چهره خسته شهر سبزوار ، در ارتقاء هویت فرهنگی شهر و جذب بخش عمده ای از زائرین ثامن الحج و گردشگران داخلی و خارجی می توان گام های بلندی را برداشت .

قدم اول در این راه اختصاص بودجه به میراث فرهنگی ، گردشگری وصنایع دستی سبزوار جهت آزاد سازی ، تملک چند واحد تجاری در حد فاصل اماکن تاریخی فوق ، انسجام بخشی و تبدیل آن به یک مجموعه همگون و برخوردار از جلوه های بصری آثار ارزشمند یاد شده است.

منبع:عصر سبزوار

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

مدرسه دکتر علی شریعتی در زنجان ماندگار شد

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما