در سفر به سبزوار

وزیر فرهنگ: سخنرانی های دکتر علی شریعتی در حسینیه ارشاد توانست فضای دانشگاه ها را تغییر دهد

علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که دوشنبه دوم تیرماه جاری به دارالمونین سبزوار سفر کرده بود، در بخشی از سخنرانی مفصلی که در دانشگاه حکیم سبزواری ایراد کرد، یاد و خاطره یکی از بزرگترین فرزندان سبزوار دکتر علی شریعتی را گرامی داشت و دقایقی از سخنرانیش را به صحبت از آن معلم بزرگ معاصر اختصاص داد.

اسرارنامه در ادامه به انتشار مشروح کامل این سخنان می پردازد:

من یاد مرحوم دکتر علی شریعتی را هم در این مناسبت بزرگ می دارم که خودم را تا اندازه زیادی در اواخر سال های دهه 40  و اوایل دهه 50 مرهون سخنرانی ها و نوشته های ایشان می دانم . آن هم در شرایطی که جریانات انقلابی و مبارزاتی به خصوص در محیط های علمی و دانشگاهی شکل گرفته بود و جریانات مارکسیستی و سوسیالیستی با شدت به دنبال جذب جوانان این سرزمین بودند . حرکتی که مرحوم دکتر علی شریعتی در حسینیه ارشاد شروع کرد با سخنرانی ها و نوشته هایی که برگرفته از این سخنرانی ها بود توانست فضای آن روز دانشگاه ها را تغییر دهد. فضای روشنفکری آن زمان را تغییر دهد و تأثیر بسیار عمیقی را در جهت بارور کردن نهضت اسلامی باقی بگذارد . من خاطرات زیادی هم دارم با آن مرحوم که ان  شاءالله در یک فرصت دیگری خدمت شما بیان می کنم.

در لحظه دکتر رحیمی یکی از حضار جلسه از وزیر درخواست کرد که حتماً یکی از خاطراتش از شریعتی را بیان کند.

دکتر جنتی به این درخواست پاسخ مثبت داد و گفت:

یکی از خاطراتم این است که من از ابتدای سال های 54 تا بهمن 57 که درمنطقه خاورمیانه بودم و در دمشق و لبنان و به عراق هم رفت و آمد می کردم و بیشتر اقامتم در دمشق و بیروت بود، زمانی که ایشان مرحوم شد ما خودمان را برای استقبال از جنازه آماده کردیم و یکی دو روز بعد از رحلت ، جنازه شان را به دمشق آوردند که در آن زمان صادق قطب زاده ، دکتر ابراهیم یزدی و جمعی از دانشجویان اتحادیه دانشجویان مسلمان اروپا هم آن را همراهی می کردند. در فرودگاه دمشق به اتفاق مرحوم دکتر چمران و به اتفاق همسر ایشان و فرزندان مرحوم دکتر شریعتی به استقبال جنازه رفتیم.

جنازه را به مرقد مطهر حضرت زینب (س) آوردیم آنجا طواف داده شد. نماینده سازمان آزادی بخش فلسطین  به عنوان نماینده یاسر عرفات هم در آن جا شرکت کرده بود.

 سپس محلی را در قبرستانی در جوار مرقد حضرت زینب که اطاقکی در آنجا بود انتخاب کردیم و قبر که حفر شد مرحوم شهید دکتر چمران جنازه را که در یک محفظه شیشه ای قرار داشت ، در آنجا دفن کرد  و به امانت گذاشت و یکی از روحانیونی که همراه بود آنجا تلقین را بر ایشان خواند.

 در مدتی هم که تا زمان پیروزی انقلاب که ما و جمعی از دوستان آنجا بودیم مرتباً حراست می کردیم از مرقد ایشان و افراد مختلف را از جمله کسانی که مشرف می شدند به زیارت حضرت زینب (س) را هدایت می کردیم به مرقد ایشان [دکتر شریعتی] و بعد هم یک بزرگداشتی برای ایشان ترتیب دادیم در دانشگاه بیروت که در آن دانشگاه تعدادی از شخصیت های برجسته آن روز سخنرانی کردند از جمله امام موسی صدر که سخنرانی بسیار خوبی ایراد کردند و آقای یاسر عرفات هم آمد و در آنجا سخنرانی کرد که متن سخنرانی هایشان همه پیاده شده و الان هم موجود است. و به هرحال خاطرات زیادی را ما از آن زمان داریم. خدایش رحمت کند و ان شاءالله با شهدا مهشور گرداند.

دراین لحظه یکی دیگر از حضار سالن ، دکتر صیانتی رئیس دانشکده الهیات دانشگاه حکیم سبزواری از وزیر در خصوص تکلیف جنازه دکتر شریعتی که در دمشق به امانت سپرده شده و طبق وصیت آن مرحوم باید به ایران بازگردانده شود، چیست؟ و وزیر در این مسوولیت قرار دارد چه کاری برای عمل به این وصیت انجام خواهد داد؟

این سوال دکتر صیانتی با تشویق گسترده حضار مواجه شد و پس از آن وزیر گفت:

جنتی پیگیری را ما می توانیم انجام دهیم اما اینکه بالاخره مجموعا در نظام موافقت بشود با این کار یا نه آن بحث دیگری است که ان شاءالله امیدواریم به نتیجه برسد.

لازم به ذکر است دکتر علی جنتی در سفر اخیر خود به سبزوار علاوه بر گرامیداشت یاد و خاطره دکتر علی شریعتی ، هفتصدمین سال قیام سربداران را نیز گرامی داشت و به افتتاح دبیرخانه کنگره بین المللی سربداران پرداخت و ریاست شورای سیاست گزاری این کنگره را بر عهده گرفت.

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: مردانگی و فتوت از آرمان های سربداران بوده است

نظرت را بنویس
comments

علی مزینانی عسکری

باسلام وآرزوی قبولی طاعات و عبادات نویسنده مزینانی :آرزویم این است اثری فاخر از تاریخ گمنام شهیدان مبارز و مجاهد عراق و ایران بنویسم مزینان از نگاهی دیگر 25 دعا در آينه وحي الهي به قلم یک مزینانی سفره های افطار گروهی را برای محرومان شیرین کنیم و... شاهدان کویرمزینان
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما