در دانشگاه حکیم سبزواری

جشنواره ادبیات داستانی رضوی محملی جهت بهره گیری از گنجینه وجود امام رضا(ع) در ایران

حسین میرزایی مدیر کل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوری برای جشنواره ملی ادبیات داستانی رضوی در دانشگاه حکیم سبزواری پیامی داد که دکترناصرسلمانی ایزدی معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه حکیم سبزواری،در آخرین ساعات برگزاری این جشنواره ،به قرائت آن پرداخت:



 بسمه تعالی

ابزارهای هنری بی‌شک، رساترین‌، بلیغ‌ترین وکاری ترین ابزار ابلاغ و تبلیغ پیام است. باید هنر به عنوان رساترین زبان برای انتقال ایده‌های شریف مورد توجه باشد و تشویق هنرمندان متعهد جامعه و نیز پرورش هنرمند یک اقدام اساسی تلقی گردد.

«مقام معظم رهبری (مدظله العالی)»

 گنجينه زبان و ادبيات فارسي بستر مناسبي براي شكل‌گيري گفتمان فرهنگي و از گام‌هاي مهم جهت نيل به تحقق ایمان و عقلانيت در جامعه است، مصاديق اين گفتار را مي توان در جنبه‌ها و عرصه‌هاي گوناگون ان خصوصاً در داستان‌ها و حكايات تمثيلي مشاهده نمود. ادبيات فارسي از ديرباز و آيينه‌اي جهت انعكاس فرهنگ پر مايه ايراني بوده است. اين مساله را از شاهنامه حكيم توس تا دست‌نوشته‌هاي نويسندگان جوان معاصر مي‌توان مشاهده نمود؛ كه در تمام آن‌ها، نشان فرزانگي، حكمت، اصالت و ايمان كاملا نمايان است.

ادبیات داستانی به عنوان عصاره فرهنگ و هنر سهم بسزایی در انتقال مفاهیم مذهبی و ارزشی و ترویج این آموزه ها دارد . سهم عمده حکایات و داستان ها در کتب آسمانی و دینی و بهره گیری از این نوع ادبی برکسی پوشیده نیست و نمونه های متعدد آثار ادبی فاخر در ادبیات فارسی نیز موید این امر است و می توان گفت که امروزه بیشتر پیام ها در زمینه های اخلاقی، فرهنگی و اجتماعی در جهان امروز بیشتر با این زبان و بیان مخابره می شود و همین مساله اهمیت و جایگاه این زمینه را بیش از پیش نمایان می سازد. برهمین اساس حضور هنرمندان متعهد و توانمند در این عرصه می تواند در پایه ریزی فرهنگ متعالی ایرانی- اسلامی نقش بسزایی داشته باشد.

جشنواره ادبیات داستانی رضوی محملی است جهت بهره گیری از ذخیره معنوی بزرگ موجود در کشور که به یمن حضور در محضر آن امام همام برای ما ایرانیان فراهم گردیده است.بهره مندی از این گنجینه به مقدار ظرفی است که ما در اختیار داریم و بالتبع به اندازه گنجایش خویش از از این دریای بینهایت استفاده میکنیم و به قدر دانش خویش ادراک آنرا مینماییم.به همین دلیل ظرفیت بالای معارف رضوی همواره میتواند موضوع جشنواره ها،همایشها و نشستهایی اینچنین با شکوه باشد و امیدوارم جشنواره ادبیات داستانی رضوی سالیان سال بر پا بوده و در این مسیر متعالی انجام وظیفه نماید،باشد که چراغی پیش روی جویندگان، پویندگان وارادتمندان رضوی بوده  و مورد تایید حضرتش قرار گیرد.

 
با آرزوی توفیق الهی

حسین میرزایی

مدیر کل فرهنگی و اجتماعی

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

منبع: سبزوارفرهنگ

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

حضور مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری امام رضا (ع) در سبزوار

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما