تصویری ازچهره خواجه ابوالفضل بیهقی که توسط پژوهشگران ترسیم شده است

پژوهشگران حوزه روانشناسی با همکاری اساتید رشته های ادبیات فارسی و تاریخ در دانشگاه فردوسی مشهد ، مدتی است که با بررسی های همه جانبه ای که بر روی کتاب تاریخ بیهقی انجام داده اند ، به روشی علمی تصویری از چهره خواجه ابوالفضل بیهقی مورخ و ادیب برجسته سبزواری ارائه داده اند ، که این تصویر در روز بزرگداشت بیهقی در اول آبان 92 در سبزوار توسط خانم سمیه عطاردی یکی از پژوهشگران اصلی این طرح رونمایی شد.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه ، تا قبل از این تصویری خاص از چهره ابوالفضل بیهقی در دست نبود و تصاویری که بعضی اوقات به وی منتسب می شد ، در اصل متعلق به دیگر بزرگانی بود که به اشتباه و یا از سر ناچاری و به صورت نمادین برای ابوالفضل بیهقی به کار برده می شد.

تحریریه اسرارنامه پس از جستجوی بسیار ، به فایل مقاله ارائه شده توسط خانم سمیه عطاردی دست یافت و بدین ترتیب اینک برای اولین بار این تصویر در عرصه اینترنت منتشر می شود.

گفتنی است درهمایش بزرگداشت روز بیهقی، پیشنهادات ارزنده ای جهت شناسایی و ارج گذاری هرچه بیشتر برای این مورخ بزرگ، از جانب اساتید شرکت کننده ای که از دانشگاه های فردوسی مشهد و کاشان و تهران  ... در این مراسم حضور یافته بودند ، مطرح شد ، اما متأسفانه به نظر می رسد تا کنون (دوم اردیبهشت ماه 93) هیچ یک از آن پیشنهادات اجرایی نشده است.

 برپایی جلسات بیهقی خوانی و بیهقی پژوهی در گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه حکیم سبزواری ، ثبت رسمی روز اول آبان در تقویم کشور به نام این مورخ و ادیب بزرگ ، برگزاری همایش های سالانه در سطح ملی ، تکثیر تصویر چهره ابوالفضل بیهقی در در سطح گسترده در میان رسانه ها و مراکز فرهنگی سبزوار و کشور ، ساخت تندیس این مورخ صادق و ادیب برجسته و ...بخشی از پیشنهاداتی بود که به نظر می رسد هنوز کار خاصی در رابطه با این موارد صورت نگرفته است. و بنابراین مسوولان فرهنگی شهرستان از جمله اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ، میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری ، کمیسیون فرهنگی شورای شهر و اداره فرهنگی شهرداری و ... ونیز گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه حکیم سبزواری باید تلاش بیشتری برای نهادینه کردن فرهنگ پاسداشت و معرفی و شناسایی این شخصیت برجسته ادبی و تاریخی در دیار سربداران بکنند.

اسرارنامه در آینده مطالب بیشتری در رابطه با چگونگی ترسیم چهره خواجه ابوالفضل بیهقی توسط پژوهشگران روانشناسی و تاریخ ادبیات فارسی منتشر خواهد کرد.

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

انتقاد یک روزنامه افغانی از عدم توجه کافی به تاریخ بیهقی

نظرت را بنویس
comments

چه جالب تصورم از بیهقی یک جور دیگه بود این چهره اش خیلی مظلوم و اروم سارومه

یک همشهری

با سلام و خسته نباسید به شما /اکید که با تلاشهای پی درپی مسئولین و دانشگاهها و دوستداران بیهقی رزوز بیهقی را در سبزوار جشن بگیریم و این چهره ادبی را بهتر و بیشتر بشناسیم .
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما