اعلام حمایت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از برگزاری با شکوه کنگره ملی سربداران

مدیرفرهنگی دانشگاه حکیم سبزواری از اعلام حمایت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران از برگزاری هرچه با شکوه تر کنگره ملی سربداران خبر داد.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه، سید نورالله رضوی طی یک گفتگوی تلفنی به خبرنگار این مجله گفت: دوشنبه هفته گذشته در ملاقاتی که با حضور محمدرضا محسنی ثانی نماینده مردم شهرستان های غرب خراسان رضوی با وزیر فرهنگ و ارشاداسلامی در تهران برگزار شده است، تعدادی از مهمترین مسائل فرهنگی دیار سربداران مطرح شده و مقام عالی وزارت نسبت هریک از این مسائل راهکارهای لازم را ارائه داده است.

وی افزود: بحث  کنگره بزرگداشت هفتصدمین سال نهضت سربداران ، اولین موضوع مطرح شده در این جلسه بود که با استقبال آقای جنتی مواجه شد و ایشان قول داد شخصا طرح برگزاری این مراسم را مطالعه کرده  و بر برگزاری با شکوه آن نظارت نماید.

این فعال فرهنگی دیار سربداران درادامه به طرح تأسیس بنیاد اسلامی سربداران هم اشاره کرد و گفت: وزیر فرهنگ ، گفته است راه اندازی بنیاد از اختیارات شورای عالی انقلاب فرهنگی است که مقام وزارت یکی از اعضای این شوراست و پیگیری لازم را برای کسب نتیجه دراین زمینه خواهد کرد.

رضوی افزود: در این جلسه تأکید شد، اهمیت قیام سربداران بدان دلیل است که به تشکیل یک حکومت قدرتمند و مردمی شیعی در قرن هشتم هجری به پایتختی دارالمومنین سبزوار انجامید ، که این جنبش بساط تجاوز و تعدی یکصد ساله مغولان را در بخش های وسیعی از ایران برچید و از عزت و شرافت ایرانیان در مقابل بیگانگان متجاوز دفاع کرد  و از همین رو باید در پاسداشت یاد و خاطره این قیام تاریخ ساز مردمی نهایت همت را به عمل آورد.

وی ادامه داد: در این جلسه همچنین وزیر فرهنگ تأکید کرد با توجه به فراوانی دانشمندان و اندیشمندان و نیز شخصیت های علمی و فرهنگی و ادبی در سبزوار ، هر سال برای یکی از این شخصیت ها بزرگداشت با شکوهی برگزار گردد.

مدیرفرهنگی دانشگاه حکیم سبزواری در ادامه به بحث ثبت روزهای ملی به نام دو تن از بزرگان سبزوار در تقویم کشور نیز اشاره کرد و گفت: خواجه ابوالفضل بیهقی و حکیم حاج ملاهادی اسرار سبزواری دو تن از بزرگانی هستند که با توجه به جنبه های والای علمی ، ادبی و تاریخی آن ها ظرفیت ثبت روزهای ملی را در تقویم ایران اسلامی دارند و قبلا موضوع ثبت روز ملی بیهقی در شورای فرهنگ عمومی کشور هم تصویب شده و فقط در شورای عالی انقلاب متوقف شده است که آقای جنتی قول حمایت از  ثبت این روزها را در شورای عالی انقلاب اسلامی داده است.

وی افزود وزیر فرهنگ با اشاره به جایگاه والای علمی و معرفتی حاج ملاهادی سبزواری گفته است: در هنگام تحصیل دروس حوزوی ، درس منظومه حکیم سبزواری را نزد یکی از اساتید برجسته حوزه گذرانیده و با برجستگی های شخصیتی این عالم فرزانه به خوبی آشناست و حتی عظمت علمی ملاهادی به حدی است که علامه طباطبائی دو کتاب بدایه الحکمه و نهایته الحکمه را بر اساس شرح منظومه این دانشمند تنظیم کرده است.

سیدنورالله رضوی همچنین از مطرح شدن طرح ارتقاء اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سبزوار به اداره کل در جلسه با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر داد و گفت: مقام عالی وزارت با تأکید بر ظرفیت های بالای فرهنگی سبزوار ،  موافقت خود را با ارتقاء این اداره در سبزوار اعلام کرده اما تأکید کرده است ، علاوه بر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نهادهای دیگری نیز در تصمیم گیری در این زمینه دخیلند که بایدموافقت آنان نیز جلب شود.

وی سپس از قول مساعد علی جنتی برای تسریع در ساخت کتابخانه مرکزی سبزوار خبر داد و گفت: وزیر فرهنگ با توجه به وسعت جغرافیایی و جمعیت و همچنین جایگاه علمی و فرهنگی سبزوار در شمال شرق کشور ، احداث کتابخانه مرکزی برای این شهر را ضروری دانسته  و ابراز امیدواری کرده است هرچه سریعتر شرایط لازم برای ساخت کتابخانه مرکزی سبزوار فراهم آید.

سیدنورالله رضوی در پایان ، برگزاری چنین جلسات خصوصی با وزرای دولت را جهت یادآوری مهمترین مطالبات منطقه و تسریع در انجام آن ها را مهم و موثر دانست و ضمن تشکر از پیگیری های محمدرضا محسنی ثانی برای ترتیب دادن این جلسه، گفت: امید می رود با پیگیری هایی که از امروز به بعد از سوی مسوولان اجرایی شهرستان، پیرامون تصمیمات این جلسه انجام می گیرد ، تمامی مطالبات به موقع محقق شود.

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

دانشگاه حکیم سبزواری در فهرست برترین دانشگاه های ایران در سال 92

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما