تأیید مکان آتشکده آذربرزین مهر سبزوار در روستای فشتنق از توابع داورزن

وبسایت رسمی شهرداری سبزوار به تازگی از تأیید وجود آتشکده آذربرزین مهر سبزوار در محل روستای فشتنق از توابع شهرستان تازه تأسیس داورزن خبر داده است.

مکان آتشکده آذربرزین مهر که یکی از سه آتشکده با اهمیت ایران خداپرست دردوران باستان است ، برای مدت های طولانی در معرض شک و تردید بود. عده ای اصرار داشتند که بگویند این آتشکده در منطقه سرولایت نیشابور (منبع) است و عده ای دیگر آن را درباغ قدمگاه دربخش زبرخان نیشابور می پنداشتند اما در این مکان ها هرگز هیچ بنا و نشانه کافی که اثبات کننده وجودآتشکده آذربرزین مهر باشد ، مشاهده نشد و حتی توضیحات مربوط به این آتشکده را عمدتا با تصاویری که از محل واقعی آن در منطقه کوهستانی فشتنق سبزوار تهیه شده بود و یا حتی تصاویری متفرقه نظیر ارگ بم نشان می دادند! (منبع)

همچنین عده ای نیز آذربرزین مهر را به گواه شعری از شاهنامه فردوسی در کاشمر می دانستند اما این موضوع نیز تأیید نشد. تااینکه سرانجام پژوهش هایی که توسط باستان شناسان مختلف انجام گرفت ، منطقه فشتنق داورزن را تا حد زیادی برای این آتشکده مورد تأیید قرار داد. (منبع1) ، (منبع2)

 

 

اینک نیز وبسایت شهرداری سبزوار رسما از ثبت آدرس این آتشکده به نام روستای فشتنق سبزوار خبر داده است.

اسرارنامه در ادامه به انتشار متن کامل این خبر می پردازد:

آدرس ثبتی آتشکده آذربرزین مهر روستای فشتنق شد

مسئول امور مهندسین ناظر شهرداری سبزوار گفت: آدرس ثبتی آتشکده آذربرزین مهر در روستای فشتنق سبزوار تایید شد.

به گزارش روابط عمومی شهرداری سبزوار، محسن فاضل منش در این رابطه اظهار داشت: از سال 86پیگیری جهت تغییر آدرس ثبتی محل آتشکده آذربرزین مهر از سوی شورای روستای فشتنق آغاز شد، که پس از استعلام از بخشداری داورزن، اداره منابع طبیعی شهرستان و تایید میراث فرهنگی سبزوار پیگیری ها توسط اداره کل میراث خراسان رضوی انجام شد.

وی ادامه داد: نهایتا با توجه به نظر اداره منابع طبیعی شهرستان مبنی بر روستای فشتنق به عنوان مکان اصلی آتشکده آذربرزین مهر، عکسبرداری جدید از موقعیت این اثر توسط اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خراسان رضوی صورت گرفت که هم اکنون تصویر با نام روستای فشتنق در پوسترهای بزرگ چاپ و جهت تغییر آدرس ثبتی اقدام گردید.

فاضل منش گفت:  با توجه به بررسی های بعمل آمده و استفاده از گوگل محل آتشکده آذربرزین مهر با مختصات UTM  X=531239، Y=4022032  ، در پلاک فشتنق واقع می شود.

وی با بیان اینکه یونسکو سرمایه گذاری هایی نیز در رابطه با این اثر داشته است، اظهار داشت: این اعتبار تاکنون برای استحکام بنای این اثر هزینه شده است.

مسئول امور مهندسین ناظر شهرداری سبزوار در ابتدای سخنانش با بیان اینکه آذربرزین مهر سومین آتشکده از سه آتشکده اساطیری- تاریخی مهم آیین زردشت است، افزود: نام این آتشکده حکایت از قدمت آن می‌کند و احتمالا چنین عنوانی پیش از زردشت، یعنی در عصر میترایی نیز وجود داشته‌است.

وی با بیان اینکه دوران ساخت بنا اشاره کرد و افزود: تاریخ بنیاد هر سه آتش رسمی ایران باستان، به زمان شاهان باستانی و اساطیری باز می‌گردد که خود حکایت از بسیار کهن بودن نگهبانی از آتش در ایران باستان دارد.

فاضل منش تصریح کرد: آتشکده آذربرزین‌مهر در ارتفاع ۲۰۶۱ متری از سطح دریا و در کوهستان فشتنق - بین روستاهای ریوند، مهر، فشتنق - بین شاهرود، سبزوار و در حوالی روستای فشتنق قرار دارد.

وی آتشکده آذربرزین‌مهر در زبان پهلوی به نام «آتور بورگین میتر» خوانده می‌شود به معنی آتش مهر بالنده است، خاطرنشان کرد: مکان آتشکده برزین مهر که ویژه‌ی کشاورزان یا برزگران بوده در شمال روستای فشتنق قرار دارد.

منبع: وبسایت شهرداری سبزوار

اسرارنامه هم اکنون در بخش سبزوارگردی همین وبسایت به انتشارمطلبی در معرفی کامل تر آتشکده آذربرزین مهر سبزوار پرداخته است.

شما گرامیان می توانید برای مطالعه این مطلب به آدرس زیر مراجعه نمایید:

آتشکده آذربُرزین مهر سبزوار آتش مقدسی که گُشتاسپ در کوه ریومند قرار داد

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

دارالمومنین سبزوار نماد تاریخ و علم ایران

نظرت را بنویس
comments

پور ایران

خوشحالم که شما سبزواری ها به این خوبی سعی میکنید از میراث فرهنگی کشورمان محافظت کنید در یکی از مناطق نزدیک شهر ما اتشکده ای قدیمی وجود داشت که مدتی قبل اندک خرابه های ان هم در اثر سیل ویران شد و کک هیچ کس نگزید

علي محمد مقصودي

موفق باشيد

یعنی فرق نداره؟!

اقا جان اگر اذربرزین مهر در سبزوار نیست پس در کجاست؟ به غیر از همین چارطاقی فشتنق که در کوه پایه های ریوند در اطراف سبزوار و داورزن هست و از دقیم به اتشکده اذربرزین مهر معروفه یک خشت اجر اصلا تا حالا جای دیگه ای پیدا شده که به اذربرزین مهر شبیه باشه؟ خوب بالاخره اگر اتشکده جای دیگه ای غیر از سبزواربوده نباید یک اثری ازش پیدا بشه؟ همه مشخصاتشم با همون جور در میاد منطقه کوهپایه ای ریوند، روستاهای قدیمی با اسم مهر در همون نزدیکی ، مشخصات معماری و همه چیزش دیگه چی میخواید خوب؟ اینو میگید اون نیست بعد خودتون نمیگید پس کدومه و کجاست؟

چه فرق داره

تا حد زیادی، تایید شد؟!؟ فکر می‌کنم تا همان حد کمش هم برای شما کافی باشد چرا خودتان را اذیت می کنید. شما کار تبلیغی می کنید و کار تبلیغی با کار علمی فرق می کند. نظرات علمی، چهارطاقی خانه دیو را یک آتشکده آدران یا محلی می‌دانند. نظرات علمی، هنوز که هنوز است و علی رغم چند مرحله کاوش باستانشناسی که در یکی از آنها تیم لهستانی هم شرکت کرده بود دلایل کافی برای مطابقت دادن چهار طاقی خانه دیو، با یک آتشکده در حد آذربرزین مهر، بدست نیاوردند. نظرات علمی، در اینکه فشتنق، جزء ریوند باستان بوده است یا نه تردید دارند. نظرات علمی، با کار تبلیغی کاری ندارند.
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما