به مناسبت 15 اسفند

درخت بکاریم

در آستانه فرارسیدن 15 اسفند روز درختکاری هستیم. کاشت درخت و مراقبت از آن عمل زیبا و خیرخواهانه ای است که به واسطه برکاتش هم فواید دنیایی دارد و هم آخرتی.

امسال نیز مانند سال های گذشته در سبزوار همزمان با 15 اسفند و چندروز قبل و بعد از آن مراسم درختکاری انجام می شود. از جمله گروه هایی از مردم سبزوار که خود را برای این مراسم با اهمیت آماده کرده اند ، انجمن دوستداران طبیعت سبزوار هستند که قرار است صبح جمعه 16 اسفندماه بین ساعت 8 الی 11 صبح در محل شهرک توحید ، حاشیه غربی بلوک 6 با حضور مردم و علاقه مندان عملیات درختکاری را انجام دهند.(ورود به سایت انجمن طبیعت دوستان سبزوار)

امیدمی رود شهروندان سبزواری با مشارکت فعال دراین فعالیت ارزشمند به امر ساختن شهری سرسبز و با طراوت یاری رسانند.

البته در این جا لازم است به یک نکته مهم در ارتباط با درخت و درختکاری مورد اشاره قرار گیرد که تنها کاشت یک یا چند نهال درخت کافی نیست. بلکه امر مراقبت و کمک به رشد و بال و پرگرفتن درختان نیز خودیک وظیفه مهم شهروندان آگاه و متعهد است که متأسفانه به نظر می رسد بعضی از مردم به طور کامل نسبت به این وظیفه خود بی اطلاعند.

عدم آبیاری کافی و به موقع ، ریختن زباله ، نخاله های ساختمانی هنگام بنایی ، کندن و شکستن برگ و شاخه و ساقه درختان و...  تعدادی از دلایلی است که گاهی باعث می شود چهره فضای سبز در سطح شهر خسته و بی طراوت به نظر برسد.حتی متاسفانه بسیاری از نهال هایی که در ایام نزدیک به 15 اسفند کاشته می شوند ، پس از مدتی به دلیل همین بی توجهی ها از جانب شهروندان پژمرده و خشک می شوند.

البته طبق قانون در ایران آبیاری و محافظت از فضای سبز داخل شهرها بر عهده شهرداری و سازمان های وابسته به آن است. اما از آنجایی که ارزش و فواید طبیعت برای همه یکسان است و شهرداری هم در اصل یک نهاد مردمی است که شاید بودجه و نیروی کار کافی برای نگه داری از فضای سبز شهری را نداشته باشد ، بازهم هر شهروندی به صورت عرفا ، شرعاً و اخلاقا مسوولیت حفظ و حراست از فضای سبز شهری به ویژه درختان را بر دوش خود دارد.

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

تاریخچه درختکاری و احترام به طبیعت در ایران

نظرت را بنویس
comments

با سلام خدمت دوستان و عزیزانمان در مجله ی اینترنتی اسرارنامه، به یادتان نهالی کاشتیم، امیدواریم این هدف سبز با همیاری همه ماندگار شود: http://img.majidonline.com/pic/304386/Resaneha.jpg موفق و پیروز باشید

با سپاس از مجله اسرارنامه، حامی همیشگی طبیعت و محیط زیست...امیدواریم بتوانیم هر کدام سهمی هر چند کوچک برای این هدف های والا برداریم...http://www.sabzngo.com/treeplantin
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما