مشهد ، سبزوار و تربت حیدریه 3حوزه امتحانی کنکور کارشناسی ارشد در خراسان رضوی/ هم شکر هم شکایت!

مشهد ، تربت حیدریه و سبزوار به عنوان سه شهرستان حوزه امتحانی کنکور کارشناسی ارشد در خراسان رضوی معرفی شدند.
به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه ، وبسایت سازمان سنجش و آموزش کشور به تازگی تاریخ و محل برگزاری آزمون کارشناسی ارشد سال 93 را اعلام کرده است که ازمیان حدود 30 شهرستان خراسان رضوی تنها نام مشهد ، سبزوار و تربت حیدریه به عنوان حوزه های امتحانی به چشم می خورد که این موضوعی به نوعی نشان دهنده نقش دانشگاهی این سه شهرستان است

لازم به ذکر است مشهد و سبزوار از چندین سال قبل به عنوان حوزه های امتحانی کنکور کارشناسی ارشد محسوب می شدند ، اما تربت حیدریه در سال 92 برای اولین بار به عنوان حوزه برگزاری چنین آزمونی انتخاب شده است. و از این حیث به ویژه برای مردم سبزوار و تربت حیدریه و بعضی شهرستان های اطراف که فاصله آن ها تا حوزه امتحانی خود بسیار کم شده است ، جای شکر است.

اما درهمین رابطه یک نکته تعجب برانگیزوناراحت کننده برای مردم شهرستان های غرب خراسان رضوی در این است که هرچند سبزوار به واسطه برخورداری از دانشگاه با سابقه حکیم سبزواری به عنوان دومین دانشگاه بزرگ استان از نقش و جایگاه خوبی در آموزش عالی شمال شرق کشور برخوردار است وحتی از سال 92 موفق شده است به عنوان حوزه کنکور دکترا نیز معرفی گردد ؛ اما درکمال تعجب و طبق اعلام سازمان سنجش این دانشگاه تنها می تواند برای داوطلبان ساکن در خود شهر و شهرستان سبزوار حوزه امتحانی باشد و داوطلبان شهرستان های همجوار ، حتی شهرستان های نزدیکی نظیر داورزن ، خوشاب ، جوین وجغتای و... نیز که تا چند سال قبل متعلق به شهرستان سبزوار بزرگ محسوب می شدند و طبیعتا حوزه امتحانیشان در سبزوار بود ، حالا باید ، برای ارائه آزمون کارشناسی ارشد مسیر چندبرابر دورتری را بپیمایند و خود را به دانشگاه فردوسی مشهد برسانند!

(منبع: سازمان سنجش و آموزش کشور)


نکته عجیب تر اینکه درست برخلاف سبزوار ، دانشگاه تربت حیدریه از همین نخستین سالی که به عنوان حوزه کنکورکارشناسی ارشد معرفی شده است ، بازهم طبق اعلام سازمان سنجش وآموزش کشور علاوه بر خود شهرستان تربت حیدریه ، داوطلبان شهرستان های تایباد، گناباد، مه ولات، زاوه، کاشمر، بردسکن، خواف، تربت جام، خلیل آباد و رشتخوار را نیز پوشش می دهد.

برای اینکه پی به عجیب و بی منطق بودن این تصمیم گیری ببرید کافی است تصور کنید یک شهروند داورزنی که تا سال 91 و قبل از ارتقاء داورزن به شهرستان به عنوان یک شهروند سبزواری نیز محسوب می شد و طبیعتا کنکور کارشناسی ارشد خود را با پیمودن تقریبا 70 کیلومتر راه و صرف 1 ساعت زمان در دانشگاه حکیم سبزواری ارائه می داد، امسال باید برای همین آزمون ، حدوداً 300 کیلومتر راه را پیموده و نزدیک به 4 ساعت زمان صرف کرده ، از سبزوار رد شده و خود را به محل جدید حوزه امتحانیش در مشهد برساند.

بدین ترتیب به نظر می رسد این تصمیم گیری فاقد هرگونه جنبه عقلانی و منطقی بوده و کاملا در جهت تمرکزگرایی مشهد و افزایش هزینه و اتلاف وقت مردم بعضی از شهرستان های غرب خراسان رضوی است.

چرا که به عنوان مثال همان شهروند داورزنی که در مثال بالا اشاره شد ، اگر حوزه کنکور کارشناسی ارشدش در شهر سبزوار باشد شاید بتواند ، در صورت عدم برخورداری از امکانات اقامتی مناسب در سبزوار ، شب و روز قبل از آزمون را با خیال راحت و آرامش کامل در شهر و در خانه خود سپری کرده و فقط در روز آزمون با یک ساعت زودتر بیدار شدن از خواب ، خود را به موقع به حوزه کنکور در شهر سبزوار برساند که تنها یک ساعت فاصله زمانی دارد.

اما اگر همین شخص حوزه امتحانیش در مشهد باشد ، به دلیل حدود 4 ساعت فاصله زمانی ناگزیر است که حداقل یک روز قبل از برگزاری آزمون خود را به مشهد رسانده و علاوه بر تحمل خستگی و داشتن دغدغه برای تهیه مکان آرام و مناسب اقامت در شب قبل از کنکور ، به صرف هزینه گزاف نیز مجبور شود!

چنین است که به نظر می رسد مردم ومسوولان دانشگاهی واجرایی شهرستان های غرب خراسان رضوی ، به ویژه مدیران دانشگاه حکیم سبزواری می بایست جدا نسبت به این سیاست اشتباه سازمان سنجش واکنش نشان داده و از تضییع حق داوطلبان این منطقه از استان جلوگیری نمایند.

یادآوری می گردد ، دانشگاه حکیم سبزواری با حدود 30 سال سابقه دومین دانشگاه قدیمی ملی در شمال شرق کشور است که حتی قدمت تأسیس آن از دانشگاه بجنورد مرکز استان خراسان شمالی نیز چندین سال بیشتر بوده و به عنوان دومین قطب علمی و دانشگاهی شمال شرق کشور مطرح است.

دانشگاه حکیم سبزواری همچنین در حال حاضر نزدیک به 8 هزاردانشجو دارد که این تعداد در 10 دانشکده ادبیات و علوم انسانی، الهیات ومعارف اسلامی ، تربیت بدنی و علوم ورزشی ، جغرافیا وعلوم محیطی ، ریاضی و علوم کامپیوتر ، علوم پایه ، فنی ومهندسی ، مهندسی برق و کامپیوتر ، مهندسی معماری و شهرسازی و مهندسی نفت و پتروشیمی درمقاطع کارشناسی ، کارشناسی ارشد و دکترا در حال تحصیلند.



کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

برگزاری کنکور دکترا در دانشگاه سبزوار

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما