آشنایی با طرح ساماندهی محور تاریخی سبزوار از میدان کارگر تا دروازه عراق

بهاره بوستانی / مجله اینترنتی اسرارنامه

مدیر پایگاه میراث فرهنگی سبزوار گفت: برای ساماندهی محور تاریخی سبزوار چند سال قبل در شورای شهر طرحی تصویب شد که قرار بود از میدان کارگر شروع و به میدان دروازه عراق ختم شود. برای شروع فاز اول این طرح در سال 98 طرح گردشگری حاج ملاهادی سبزواری  به دلیل وجود 7 اثر تاریخی ارزشمند توسط میراث فرهنگی و گردشگری سبزوار آماده شد، که هم اکنون در محدوده مذکور در حال اجراست و قرار است فاز های بعدی که تا دروازه عراق را شامل می شود، توسط مشاور طراحی گردد.

محسن برآبادی در گفتگو با خبرنگار مجله اینترنتی اسرارنامه افزود: در راستای طرح ساماندهی محور تاریخی سبزوار، پروژه جداره سازی دور میدان کارگر و تمام خیابان های اطراف میدان به عمق 100 متر نیز اجرا می شود. همچنین این محدوده در آینده به صورت پیاده راه در می آید و سواره از آن حذف می شود و در نهایت میدان کارگر سبزوار به محیطی شبیه میدان نقش جهان در اصفهان تبدیل خواهد شد.

وی در ادامه گفت: با جداره سازی میدان کارگر تا دروازه عراق محور شرقی – غربی قدیم سبزوار دوباره احیا می شود. همچنین در این محدوده علاوه بر جداره سازی و کف سازی مسیر اصلی، تمام بناهای تاریخی مثل کاروانسراها، تکیه ها،کوی ها و... مرمت و بازسازی می شود.

این کارشناس میراث فرهنگی در سبزوار اظهار کرد: در حال حاضر هزینه ای پرداخت شده و طرحی از میدان 22 بهمن(پست تلگراف) تا خیابان بسیج (حمام حکیم) توسط مشاور در حال انجام است که بعد از جداره سازی میدان کارگر تا 22 بهمن به سراغ این محدوده نیز خواهیم رفت.

وی گفت: در فاز اول این پروژه از میدان کارگر به سمت 22 بهمن در صورت نیاز به نوسازی مغازه ها، کسبه باید با مشارکت شهرداری و میراث فرهنگی بر اساس طرح، نوسازی را انجام دهند. در حال حاضر برای ترغیب کسبه به انجام نوسازی، اداره میراث فرهنگی، شهرداری و راه و شهرسازی هزینه های لازم را انجام می دهند. ولی در فاز بعدی و پس از میدان 22 بهمن، ما فقط مشارکت می کنیم و خود کسبه این کار را با هزینه خودشان باید انجام دهند. همکاری و مشارکت کسبه و مغازه دارها در پیشبرد این طرح کمک شایانی می کند.

 

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما