سبزوار در استان خراسان رضوی بیشترین معاملات مسکن را بعد از مشهد دارد/ بهترین کنترل برای مهار قیمت عرضه و تقاضا است

ریحانه ریاحی/ مجله اینترنتی اسرارنامه

رئیس اتحادیه مشاورین املاک سبزوار گفت: بیشترین سطح سرمایه گذاری و خرید و فروش و در نهایت معاملات مسکن خراسان رضوی بعد از مشهد در سبزوار صورت می گیرد.

علیرضا علی آبادی در گفتگو با خبرنگار مجله اینترنتی اسرارنامه افزود: سبزوار حتی از برخی شهرهای مراکز استان نیز در زمینه معاملات ملکی جلوتر است.

وی در ادامه گفت: با توجه به گران شدن قیمت مسکن در چند ماه اخیر، معاملات در سبزوار نسبت به قبل کاهش داشته و بازار مشاورین املاک این شهر کساد شده است به طوری که تعدادی از آنها در حال باطل کردن جوازهای خود هستند.

علی آبادی تصریح کرد: البته اداره امور اقتصادی و دارایی شهرستان نیز در این وضعیت نقش دارد، چرا که آنها توجهی به تعداد قول نامه های مشاورین املاک ندارند و ارزش افزوده را علی الراس انجام می دهند که این مساله باعث می شود حق تعدادی از مشاورین املاک ضایع گردد.

نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک سبزوار نیز به خبرنگار اسرارنامه گفت: طبق استعلامی که اخیراً گرفته ایم، از آنجایی که سبزوار سرمایه گذار و سرمایه سرگردان زیاد دارد بیشترین سرمایه گذاری و خرید و فروش و معاملات در استان بعد از مشهد در سبزوار صورت می گیرد. به همین دلیل کسی که سود دهی آنی می خواهد در مسکن سبزوار سرمایه گذاری می کند.

ابراهیم توسلی افزود: البته در دوماهه اخیر شاهد رکود معاملات و گرانی مسکن در این شهرستان بوده ایم که بهترین راه حل برای کنترل و مهار قیمت، عرضه و تقاضا است. یعنی هرچه عرضه بیشتر و تقاضا کمتر باشد، قیمت ها کاهش یافته و همچنین هرچه تقاضا بیشتر و عرضه کمتر باید، قیمت افزایش می یابد.

وی ادامه داد: در حال حاضر با توجه به اینکه رکود زیاد و تقاضا بسیار کم است، امید می رود قیمت ها با توجه به فرمول ذکر شده کاهش و ثبات یابد.

توسلی همچنین گفت: اتحادیه مشاورین املاک نمیتوانند بازار را به ثبات قیمت برسانند و مهار کنند، چرا که وقتی فردی سرمایه خود را به خاطر منافعش در مسکن سرمایه گذاری می کند، برای سود بیشتر قیمت را بالا می برد و این چنین است، که مسکن گران می شود. گرچه دولت ازجمله تعزیزات، اتاق اصناف و اداره ثبت اسناد، اداره راه و شهرسازی و... بی تاثیر در کنترل قیمت ها نیستند، ولی متاسفانه تا کنون کنترلی صورت نگرفته است.

نایب رئیس اتحادیه مشاورین املاک سبزوار تصریح کرد: ماه گذشته با شهردار توحیدشهر نشستی داشتیم تا تدابیری برای کاهش قیمت شمال شهر(شهرک توحید) اندیشیده شود و در این نشست ایده ای چون همسان سازی و تجمیع چند ملک ارائه شد تا قیمت ها را به حداقل برسانیم، اما متاسفانه از آنجایی که این محدوده با تقاضای زیادی روبرو شد و سرمایه گذاران نیز همکاری نکردند، مهار قیمت در این منطقه اتفاق نیفتاد.

وی در ادامه به جمعیت سرریز در بافت داخلی سبزوار اشاره کرد و گفت: مردم به دلیل عدم امکانات و زیر سازی سجاد شهر و بلوک های  8، 9، 10و 11 توحید شهر ، به بافت داخلی سبزوار هجوم آورده اند و معضل و عدم مدیریت شهرسازی باعث شده که با بلندمرتبه سازی های غیر اصولی، کوچه های غیراستاندارد و مشکل ترافیک مواجه شویم.

توسلی در رابطه با افزایش قیمت رهن و اجاره بها تصریح کرد: طبق اعلام اتحادیه مرکزی و مصوب هیئت مدیره املاک، هر ساله 12 تا 15 درصد به مبلغ اجاره بها افزوده می شود و از آنجایی که این موضوع یک مصوبه داخلی است در صورت رعایت نکردن موجر، قانونی وجود ندارد که با خاطی یا موجر برخورد شود و اتحادیه تنها با میانجیگری و متقاعد کردن این موضوع را حل و فصل می کند.

وی در رابطه با مبلغ اجاره بها برای دانشجویان گفت: حدود 10 درصد خانه ها و مجتمع های بخش خصوصی سبزوار در اختیار دانشجویان قرار گرفته، لیکن اجاره بهای دانشجویان به دلیل استهلاکی که دارند از خانواده ها بیشتر است و به همین خاطر دانشجویان در افزایش قیمت تاثیرگذارند.


نظرت را بنویس
comments

مستاجر

از بس دلال بازی هستش .
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما