پیشنهاد دیوار سبز برای پارک بانوان سبزوار/ هم امنیت، هم زیبایی

سمیرا واعظی نژاد/ مجله انترنتی اسرارنامه

تغییر و تحولات اخیر در پارک بانوان سبزوار، خبرنگار اسرارنامه را بر آن داشت تا به بررسی کاملی پیرامون موضوع پارک بانوان و  ضرورت وجود چنین فضاهایی در محیط های شهری بپردازد که این موضوعات در مطالب قبلی همین مجله مورد اشاره قرار گرفت. اینک مبحث دیگری که قرار است در این مطلب مورد بررسی قرار بگیرد موضوع  وجود یا عدم وجود حصارهای آهنین در اطراف پارک بانوان سبزوار است.
 
در هفته های اخیر به دنبال برچیده شدن حصارهای آهنین اطراف پارک بانوان سبزوار بحث هایی بین یک تعداد از موافقان و مخالفان این اقدام ایجاد شده است. عده ای بر این باورند وجود حصارهای آهنین باعث برقراری امینت بیشتر و راحتی خانم ها در محوطه  داخل  پارک می شود  اما عده ای دیگر می گویند به دلیل ایجاد ساختمان های مرتفع در اطراف   پارک بانوان سبزوار عملا این پارک از حالت امن و دنج خارج شده و حصارهای آهنین نمی تواند امنیت کامل  آن را برقرار کند. همچنین برخی دیگر بر این عقیده اند که وجود حصارهای آهنین باعث شبیه شدن محیط پارک به یک قفس می شود که نه تنها  چشم انداز محیط اطراف را نازیبا می کند بلکهاحتمالا به لحاظ روانی برای بسیاری از خانم هایی که در آن محیط قفس مانند قرار میگیرند نیز تاثیر منفی دارد.
 
این عده از منتقدان می گویند در پارک بانوان تنها مساله دیده نشدن خانم ها ملاک نیست کما اینکه این موضوع  از چند سال قبل در پارک بانوان سبزوار با احداث ساختمان های بلند در اطراف این محیط به طور کامل منتفی شده بود اما وجود  پارک بانوان حتی بدون حصارهای آهنین، باز هم  این فایده را دارد که به هر حال زنان سبزواری بتوانند فضای سبزی را در اختیار داشته باشند که بدون حضور فیزیکی هیچ مردی، در این فضا فرصت و امنیت کافی برای دورهمی های زنانه، ورزش و انواع بازی ها و ... را در اختیار داشته باشند.
 
با این حال هنوز هم خلا وجود پارکی که تمام اهداف تعیین شده برای پارک بانوان را برآورده سازد در شهر سبزوار احساس می شود. 
 
امید می رود در طرح و برنامه های آینده، مولفه های کیفی رضایتمندی بانوان از چنین پارک هایی که شامل  امنیت، سهولت دسترسی، تعامل اجتماعی، راحتی، فعالیت های ورزشی، وجود خدماتی مثل اغذیه فروشی، بهداشت و ... می شود مورد توجه قرار گیرند.
 
در ارتباط با این موضوع که به هر حال  حصار کشی اطراف پارک بانوان جهت تامین امنیت و جلوگیری از ورود عمد یا غیر عمد آقایان به این مجموعه ضروری است نیز می توان این تمهید را اندیشید که به جای حصارهای آهنین که چشم اندازی نازیبا به محیط اطراف می دهد و برای بانوانی که در این فضا قرار میگیرند به طور خود به خود ذهنیت زندانی بودن را پدید می آورد، از طرح دیوار سبز که شامل دیواری از گیاهان و درختچه های سرسبز است ،استفاده کرد.  
 
 
 
نظرت را بنویس
comments

ناشناس

............... با این پارک مزخرفی که درست کردند.....
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما