اعتبارات ناکافی برای مقابله با گسترش بیابان در سبزوار

رییس منابع طبیعی سبزوار با اعلام ناکافی بودن اعتبارات برای مقابله با بیابانزایی از علل اصلی گسترش بیابان ها را در شهرستان سبزوار نبود نیروی کافی قرقبان برای حراست از تاغزارها و قطع تاغ ها برای استفاده در قلیانسراها دانست.

ایرنا- رئیس اداره منابع طبیعی سبزوار گفت: امسال 970 میلیون ریال برای اجرای طرحهای بیابانزدایی به منظور جلوگیری از گسترش بیابان در این شهرستان اختصاص یافته که کافی نیست.

قاسم آخوندی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اعتبار پارسال بیابانزدایی را 2 میلیارد ریال اعلام و بیان کرد: 16 درصد زمینهای بیابانی استان خراسان رضوی در محدوده شهرستان سبزوار قرار دارد.

وی ادامه داد: همزمان با کاهش شدید اعتبارات بیابانزایی، سبزوار همچنین با کمبود نیروی قرقبان برای حراست تاغزارها و عرصه های منابع طبیعی مواجه است.

رئیس اداره منابع طبیعی سبزوار گفت: هم اکنون پنج نیروی یگان حفاظت، از یک میلیون هکتار عرصه منابع طبیعی در این شهرستان محافظت می کنند. بر اساس استاندار های کشوری برای هر 100 هزار هکتار یک نیروی حفاظت نیاز است.

وی مساحت بیابانهای سبزوار را 370 هزار هکتار ذکر و بیان کرد: 21 هکتار از این سطح تحت فرسایش بادی است. سالانه 50 هزار نهال بیابانی در این شهرستان تولید می شود که در طول سال در بیابانها به منظور جلوگیری از حرکت شنها کاشته می شوند.

آخوندی افزود: همچنین در 200 هکتار زمین محدوده کال شور نهال کاشته شده که در تقویت پوشش گیاهی و تقویت مراتع تاثیر بسزایی دارد. همچنین در سطح 60 هزار هکتار طی سالهای گذشته تاغزار ایجاد شده و بطور میانگین سالانه 100 هکتار از این تاغزارها جوانسازی می شود.

وی ادامه داد: همچنین برای جلوگیری از گسترش آفت در تاغزارها تاغهایی که خشکیده یا عمر مفیدشان به پایان رسیده از عرصه خارج شدند.

رئیس اداره منابع طبیعی سبزوار همچنین گفت: پارسال هجمه زیادی از سوی برخی سودجویان به سمت تاغزارهای شهرستان برای قطع تاغها صورت گرفت. افزایش قلیانسراها و باغسراها نیاز به زغال از مهمترین دلایل تخریب تاغزارها است.

وی افزود: با دستور دادستان عمومی و انقلاب سبزوار طرح جمع‌آوری قلیانسرا و قلیان از باغسراها اجرا شد که این موضوع در کاهش تخریب تاغزارها تاثیر بسزایی دارد.

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما