گزارشی از آیین رونمایی کتاب هشت میلی متر از انقلاب در سبزوار

فاطمه شریف نیا / مجله اینترنتی اسرارنامه

آیین رونمایی از کتاب «هشت میلی متر از انقلاب» همزمان با 14 تیر ماه مصادف با روز قلم در جوانسرای اسرار سبزوار برگزار شد.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه در این مراسم که با حضور مسئولین، اهالی قلم، فرهیختگان شهرستان سبزوار بر پا شد از کتاب خاطرات شفاهی استاد علی میرقطبی به قلم محمد اصغر زاده رونمایی گردید.

مراسم با خوشآمدگویی مهدی مقصودی عضو شورای اسلامی شهر آغاز شد .

مهدی مقصودی با بیان اینکه به تازگی در سبزوار تحولی خوبی در حوزه ی نشر اتفاق افتاده است که این حرکت را بی نظیر دانست و عنوان کرد برای ادامه ی این روند به حمایت بیشتر و نگاه ویژه تری از سوی شورای شهر، شهرداری و مجموعه ی مدیریت شهری نیازمندیم تا بتوانیم شاهد رونمایی آثار فاخر این چنینی در هر ماه باشیم.

عضو شورای شهر سبزوار اتفاق های پیرامون انقلاب را یکی از اولویت های تاریخ شفاهی دانست که باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرد و این تمرکز نباید تنها روی مراکز استان ها باشد و شهرستان ها نیز می توانند از این ظرفیت های نهفته خود استفاده کنند.

وی همچنین عنوان داشت در شورای چهارم بحث کتاب و کتابخوانی جزو اولویت های فرهنگی بوده است و در شورای پنجم نیز این تلاش مضاعف خواهد شد با حمایت از جوانان و هنرمندان شهرستان برای تولید آثار فاخر، ارزشمند و ارزشی.

سپس مسئول دفتر تاریخ شفاهی سبزوار آغاز فعالیت این دفتر را از سال 1388 عنوان کرد و گفت تاکنون بیش از دو هزار ساعت مصاحبه در قالب تاریخ شفاهی از افراد موثر در دوران انقلاب در این شهرستان به ثبت رسیده است.

اسماعیل هاشم آبادی همچنین به آمار آثاری که تا کنون با تلاش این دفتر در سبزوار جمع شده اشاره کرد که شامل بیش از دو هزار ساعت مصاحبه ، 600 پوستر از شهدای سبزوار، 35 هزار قطعه عکس رزمندگان، 600 نوار کاست، 500 فایل صوتی و 300 فیلم از دوران انقلاب اسلامی می شود. همچنین مستند خیرالنساء، قهرمان خانه و کتاب هشت میلی متر از انقلاب از آثاری است که توسط این دفتر تولید شده است.

در ادامه این مراسم دکتر یوسف مرادی عضو کمیسیون پژوهشی مجلس شورای اسلامی با فاخر خواندن کتاب هشت میلی متر از انقلاب، که بر اساس خاطرات علی میرقطبی از روزهای انقلاب نوشته شده بود، میر قطبی را هنرمندی از جنس مردم دانست که از بطن آنها برخاسته و فی نفسه اثرش برای ثبت تاریخ انقلاب در شهرستان سبزوار مهم و تاثیر گذار است.

وی با بیان اینکه هنرمندان انقلاب هیچ کدام درگیر جریانات شبه روشنفکری نشدند، افزود جریانات شبه روشنفکری دهه ی 60 در دوران حساس انقلاب در صدد وارد کردن ضربه به نظام بودند و نه تنها در کنار مردم نایستادند بلکه به جریان هایی مثل مجاهدین ختم شدند.

مرادی از حمید سبزواری، علی شریعتی، حسین ترابی به عنوان سه هنرمند سبزواری و روشنفکر واقعی انقلاب اسلامی در حوزه ی شعر، تزریق کلمه و مستند سازی یاد کرد که هر سه از چهره های شاخص کشور هستند.

عضو کمیسیون پژوهشی مجلس، تاریخ شفاهی را پاسخ به فقر کلمه دانست و افزود تاریخ و گذشته ی این شهر برای معرفی سبزوار در ذهن شکل می گیرد. وی با بیان اینکه  کارکرد اصلی تاریخ شفاهی از بین بردن فقر کلمه در حوزه ی انقلاب اسلامی و حتی در تشیع است، گفت در حالی که در قبل از انقلاب رسانه ی جمعی نداشته ایم سبزوار با تولید رادیو قبل اینکه شهید محلاتی رادیو سراسری را در تهران فتح کند، رادیو و رسانه ی جمعی داشته است. رادیویی که مخالف جریان حاکم بوده است و این حرکت های خودجوش مردمی را علیه قدرت حاکم شجاعانه دانست.  

وی همچنین اشاره کرد که دفتر مطالعات تاریخ شفاهی در سطح کشور در همه ی شهر ها مستقر نیست و تنها پنج شهر سبزوار، تبریز، تهران، مشهد و کاشان با توجه به داشتن ظرفیت های خاص، با هدف زنده نگهداشتن تاریخ شفاهی برای نسل های جوان به جمع آوری خاطرات افراد تاثیرگذار اما گمنام در انقلاب می پردازند.

بعد از پخش تیزر زندگی علی میرقطبی، این هنرمند و مستند ساز سبزواری با تشکر از فعالیت های دفتر تاریخ شفاهی انقلاب، آنان را تشویق به ادامه ی این روند و ثبت و ضبط خاطرات دیگر هنرمندان انقلاب چون استاد ماستیانی و دیگر تاثیرگذاران در دوران انقلاب کرد.

سپس با دعوت از حجت الاسلام مقیسه امام جمعه ی شهرستان، دکتر یوسف مرادی پژوهشگر، کاظم کرامت رییس شورای اسلامی شهر، حاج علی فتاحی، حسین ماستیانی و تعدادی دیگر از فرهیختگان و هنرمندان نوبت به رونمایی از کتاب هشت میلی متر از انقلاب رسید.

گفتنی است سروده های خمینی ای امام، آمریکا آمریکا و برخیزید ای شهیدان راه خدا از آثار مرحوم حمید سبزواری پدر شعر انقلاب، توسط گروه دارالقرآن اجرا شد.

لازم به ذکر است این مراسم با همکاری اداره ی آموزش و پرورش، سپاه پاسداران شهرستان سبزوار، اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی، دانشگاه حکیم سبزواری، شهرداری، شورای شهر و مدیریت فرهنگی و هنری شهرداری، با همکاری دفتر مطالعات جبهه ی فرهنگی انقلاب، دفتر تاریخ شفاهی انقلاب برگزار گردید.

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما