وبسایت روزنه نوشت:

نیشابور در امور بهداشتی و پزشکی 50 سال از سبزوار و گناباد عقب تر است

وبسایت روزنه نیشابور در روزهای اخیر طی انتشار مطلبی  تحت عنوان «ظلم 40 ساله دولت و وزارت بهداشت به نیشابور» به تحلیل مختصری از شرایط بهداشت و درمان در سه شهرستان نیشابور، سبزوار و گناباد پرداخته و به این نتیجه رسیده است که اکنون نیشابور حدود 50 سال از سبزوار و گناباد در امور بهداشتی و پزشکی عقب تر است و در بخشی دیگر از این مطلب، این عقب ماندگی را غیرقابل جبران دانسته است.
 
به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه بخش هایی از متن مطلبی که در وبسایت روزنه منتشر شده است، به شرح زیر است:
 
ظلم 40 ساله دولت و وزارت بهداشت به نیشابور
نیشابور و طرح تحول سلامت و عقب ماندگی غیر قابل جبران
در حالی که شهرستان های نیشابور و فیروزه برابر آخرین سرشماری رسمی در سال 1395 جمعیتی بالغ بر 490 هزار نفر را در خود جای داده و سبزوار و 4 شهرستان اطراف ان یعنی جوین ، جغتای ، خوشاب و داورزن در همین سال جمعا 469 هزار نفر جمعیت داشته اند و همچنین شهرستان های گناباد و بجستان جمعا 120 هزار نفر جمعیت دارند ، اما توجه دولت محترم به دو منطقه سبزوار و گناباد بسیار بیشتر از نیشابور بوده و اکنون نیشابور حدود 50 سال از این دو منطفه در امور بهداشتیو پزشکی عقب مانده است.
به نظر بسیاری از کارشناسان عدم کارآیی نمایندگان مجلس و مسولین محلی نیشابور در این امر موثر بوده است. اما کم کار مسولان محلی قبول ، ولی برنامه ریزان کشوری و وزارتی چه ، آیا آنها هم کم کار هستند یا نه هر کس قدرت چانه زنی بیشتری داشت به حق و حقوق واقعی و غیر واقعی خود می رسد.
کاش در امر پزشکی به نیشابور نیم میلیونی بیشتر توجه می شد. عدم ارتقای دانشکده پزشکی ه دانشگاه بزرگترین آسیب را به بهداشت و درمان نیشابور زد. عدم ارتقای امور بهداشت و ودرمان بخش های تابعه نیشابور به شبکه بهداشت از دیگر آسیب های بزرگی است که بر دامان نیشابور ضربه زده است.
کاش در این طرح تحول سلامت که تمامی شهرها و شهرستان های کشور بهره ها بردند ، نیشابور هم به حق واقعی خود می رسیدو ای کاش مسولی در سطح شهرستان . مسولان کشوری به ظلم 40 ساله بهداشت ودرمان در دومین شهرستان و دومین شهر پرجمعیت استان خراسان رضوی پایان می دادند.
آیا شهر گناباد با 40 هزار نفر جمعیت و 88 هزار نفر جمعیت کل شهرستان و 120 هزار نفر با بجستان ، شایسته سه بیمارستان در گناباد و یک بیمارستان در بجستان است یا نیشابور با 270 هزار نفر جمعیت در شهر و 490 هزار نفر جمعیت در منطقه فیروزه و نیشابور با دو بیمارستان ؟
 
 
شایان ذکر است وبسایت روزنه نیشابور در بخشی از این مطلب اعلام جمعیت شهرستان های نیشابور و فیروزه بر اساس سرشماری سال 95 جمعیتی بالغ بر 490 هزارنفر را عنوان کرده است در حالی که بر اساس آمارهای مندرج در مرکز ملی آمار ایران مجموع جمعیت دو شهرستان نیشابور و فیروزه در سال 95 کمتر از 490 هزارنفر بوده است. (منبع:مرکز ملی آمار ایران)
 
گفتنی است، سفر اخیر دکتر قاضی زاده هاهشمی به سبزوار که مورد توجه وبسایت روزنه نیشابور قرار گرفته است، پنجمین سفر وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دولت یازدهم به منطقه غرب خراسان رضوی بود که در این سفر وزیر بهداشت به صورت مستقیم از طریق فرودگاه سبزوار وارد این شهر شد.
 
صاحبنظران توسعه سبزوارمعتقدند وجود فرودگاه فعال در این شهر یکی از زیرساخت های مهم توسعه است که یکی از فواید آن تسهیل رفت و آمد مقامات بلندپایه ی کشوری بوده است که متعاقبا منجر به جلب توجه بیشتر به نیازها و توانمندی های دیار سربداران و جذب امکانات و اعتبارات بیشتر برای پروژه های این شهرستان می گردد. حتی در مواردی پیش آمده است که وزرا و سایر مقامات بلندپایه ی کشور برای سفر به دیگر شهرستان های اطراف سبزوار از فرودگاه این شهر استفاده کرده اند.
 
لازم به ذکر است شهرستان های سبزوار و گناباد سابقه بیش از 30 ساله در تأسیس دانشکده و سپس دانشگاه علوم پزشکی دارند.
 
در حال حاضر در استان خراسان رضوی شهرستان های مشهد، سبزوار، گناباد وتربت حیدریه دارای دانشگاه های علوم پزشکی هستند و در شهرستان نیشابور نیز درسال های اخیر دانشکده علوم پزشکی تاسیس شده است.
 
دانشگاه علوم پزشکی سبزوار هم اکنون خود دارای 5 دانشکده پزشکی، پیراپزشکی، پرستاری و مامایی ، بهداشت و دانشکده پرستاری جوین است.
 
دانشگاه علوم پزشکی گناباد نیر بر اساس اطلاعات در وبسایت این دانشگاه هم اکنون دارای 4 دانشکده پزشکی، پیراپزشکی، پرستاری و مامایی و بهداشت است.
 
اسرارنامه امیدوار است، در صورتی که استانداردها و قوانین وزارت بهداشت اجازه می دهد، با توزیع بیشتر امکانات مورد نیاز بر اساس ظرفیت های منطقه ای، همه نواحی ایران اسلامی از جمله شهر عزیز نیشابور بتوانند از امکانات بیشتری در حوزه بهداشت و درمان برخوردار گردند. زیرا بهداشت و درمان یکی از شاخص های مهم توسعه پایدار در هر جامعه ای است و لذا این نیاز مردم شریف نیشابور قابل چشم پوشی نیست.
 
برای مشاهده گزارش تصویری پنجمین سفر سید حسن قاضی زاده هاشمی به سبزوار هم اکنون روی اینجا کلیک کنید.
 
 

 

نظرت را بنویس
comments

ناشناس

با سلام مطلبی که در سایت روزنه درج شده مربوط به قسمت ارسال نظرات خوانندگان است و گزارش تحلیلی از این امر نمی باشد.
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما