بر اساس اسناد تاریخی:

آبشار موسوم به نورآباد، در مالکیت روستای زعفرانیه است

هفته گذشته در تاریخ 19 دی ماه مطلبی در بخش صدای مردم اسرارنامه منتشر شد که در آن مطلب یکی از مخاطبان گرامی این مجله به وجود اشتباهاتی در برگه های معرفی اقامتگاه بومگردی زعفرانیه اشاره کرده و به بی دقتی اداره میراث فرهنگی سبزوار هنگام تهیه برگه های تبلیغاتی این مجموعه اعتراض کرده بود.
 
به گزارش اسرارنامه یکی از اشتباهاتی که این شهروند سبزواری نسبت به آن انتقاد داشت درج شدن نام آبشار روستای نورآباد به نام زعفرانیه بوده است.
 
متن کامل این مطلب اعتراضی را هم اکنون در پیوند زیر مطالعه کنید:
 
 
در پی انتشار این مطلب، مرکز پژوهش های اداره میراث فرهنگی سبزوار با ارسال پاسخی به تحریریه اسرارنامه از صحت اطلاعات مندرج در برگه های تبلیغاتی اقامتگاه بومگردی زعفرانیه دفاع کرده و تأکید کرده است آبشاری که در محدوده روستای نورآباد قرار دارد و درمیان مردم محلی این روستا به عنوان آبشار نورآباد شناخته می شود، بر اساس اسناد قدیمی در مالکیت روستای زعفرانیه است.
 
در بخش های کوتاهی از پاسخ مرکز پژوهش های اداره میراث فرهنگی سبزوار آمده است:

 در 200 سال قبل مرحوم کلانتر آبشار و آبی که امروز  نورآباد می نامند را برای زعفرانیه خریداری کرده است و آن آب در مسیر آبیاری مزارع زعفرانیه 9 کیلومتر پیچ و خم را در مسیر آسهای آبی زعفرانیه  طی می کند لذا نزد عوام آبشار بنام  نور آباد است ولی اسناد مالکیت  مربوط به زعفرانیه است و در مالکیت زعفرانیه می باشد و روستای نورآباد هیچگونه مالکیتی را بر ابشار و آب ندارد.
 
 
تصویر فوق متعلق به سید یوسف آزاد کارشناس ارشد جغرافیای طبیعی است که سال ها قبل برای تهیه پایان نامه کارشناسی ارشد خود، درکنار آبشار موسوم به نورآباد ایستاده و عکس گرفته است.
نظرت را بنویس
comments

اسماعیل

چه عجب دوستانی هستند که از حقوق این روستا دفاعیات خوبی دارند

آب موجود متعلق به بلوک تکاب است
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما