جدیدترین کتاب استاد محمود دولت آبادی در شهر زادگاهش سبزوار منتشر می شود.


جدیدترین اثر استاد محمود دولت آبادی قرار است توسط یک انتشاراتی در شهر زادگاهش سبزوار ، منتشر شود و از مرکز این شهر تاریخی به عنوان قطب فرهنگی شمال شرق کشور به گنجینه پربار ادبیات فارسی اهدا گردد.
مجله اینترنتی سبزواری ها ، که یکی از رسانه های تازه  تأسیس خطه سربداران است و از نخستین روزهای آغاز به فعالیت نشان داده است رویکردی فرهنگی و تحلیلی نسبت به مسائل غرب خراسان رضوی ، دارد در واپسین روزهای سال جاری این خبر خوشحال کننده را در صفحه اصلی خود منتشر کرده است تا کام مردم خطه سربداران را در این ایام شاد سال ، شیرین کند.
استاد محمود دولت آبادی از برجسته ترین نویسندگان زبان و ادبیات فارسی در دوره معاصر است . وی خالق کلیدر بلندترین رمان فارسی زبان است که علاوه بر طولانی بودن از ارزش های ادبی بالایی نیز برخوردار است.
شاید بخش عمده شهرت داستان گل محمد و بر سر زبان ها افتادن ترانه محلی "ننه گل محمد" در میان همه ایرانیان به دلیل روایت گری خوب و اثرگذار دولت آبادی در کتاب کلیدر باشد.
ماجرای کتاب کلیدر در روستایی به همین نام در 50 کیلومتری شرق سبزوار اتفاق افتاده و دامنه جریانات آن به شهر سبزوار نیز کشیده شده است.
حتی در شهر سبزوار هنوز شماری از افراد کهنسال هستند که بخش هایی از ماجراهای گل محمد را شخصاً به یاد می آورند.
دولت آبادی به جز کتاب کلیدر ، آثار ارزشمند دیگری را نیز به گنیجنه ادبیات فارسی ایران اضافه کرده است که هریک به صورت جداگانه ای از ارزش های خاص خود برخوردارند.
جدیدترین اثر دولت آبادی ، اما یک داستان یا رمان جدید نیست. بلکه او می خواهد هنر ، نویسنده همشهریش خواجه ابوالفضل بیهقی مولف کتاب ارزشمند تاریخی بیهقی را با محوریت داستان حسنک وزیر ، ارزیابی کند.
این نویسنده مشهور در سال های اخیر به دلیل انتخاب رویکردهای سیاسی خاص ، از جانب برخی محافل سیاسی مورد انتقادات شدیدی قرار گرفته است ، لیکن همه این ها باعث نمی شود که قدرت قلم و هنر داستان نویسی او را نادیده بگیریم.
دولت آبادی هم اکنون در تهران سکونت دارد و طبق اطلاعات مجله اینترنتی اسرارنامه به شهر و روستای زادگاهش (سبزوار و دولت آباد) مهر می ورزد و دائماً با اقوام و دوستان خود در سبزوار در ارتباط است.
سبزواری ها نیز به وجود دولت آبادی افتخار می کنند و به واسطه وجود افرادی چون او و بزرگان دیگری نظیر خواجه ابوالفضل بیهقی ، ملاحسین واعظ کاشفی ، ابوالحسن زید بیهقی ، دکتر علی شریعتی و ... معتقدند سبزوار یکی از خاستگاه های اصلی و در واقع مهد نثر داستانی فارسی است.
با این وجود دولت آبادی تا کنون چنان که باید و شاید مورد تجلیل و توجه قرار نگرفته است. به ویژه با توجه به اینکه فرهنگ اصیل ایران و آموزه های دین مقدس اسلامی احترام به بزرگترها و آزادی عقیده و بیان را در جامعه سفارش کرده است ، انتظار می رود هنرمندی مانند دولت آبادی در شهر زادگاهش سبزوار ، فارغ از توجه به دیدگاه های سیاسی وی مورد توجه و احترام وتجلیل قرار گیرد.
خوشبختانه شماری از رسانه های محلی غرب خراسان رضوی ، اخیراً ورود خوبی به موضوع شناخت و تجلیل از شخصیت ادبی دولت آبادی پیدا کرده اند.
از جمله اسرارنامه از حدود دو ماه گذشته تا کنون به انتشار چند مطلب در این زمینه پرداخته است که برخی از این مطالب با واکنش های فراوانی مواجه شده اند . به عنوان مثال می توانید به پیوند زیر مراجعه کرده و بخش نظرات مخاطبان را مرور نمایید :

استاد محمود دولت آبادی را بشناسیم و بشناسانیم


دلنوشته ای برای استاد محمود دولت آبادی


اینک امید می رود انتشار جدیدترین اثر استاد محمود دولت آبادی ، در یکی از انتشاراتی های شهر سبزوار ، شروع خوبی باشد برای توجه بیشتر به این نویسنده توانمند و افتخار ادبی خراسان در دوره معاصر .

در این لحظه به انتشار متن کامل خبر جدیدترین کتاب استاد محمود دولت آبادی در سبزوار می پردازیم :


به زودی :وزیری حسنک، اثری تمام سبزواری
 

حدود یک ماه قبل خبری در نشریات و سایت‌ها منتشر شد مبنی بر اینکه محمود دولت آبادی در حال نوشتن جدید ترین اثر خود درباره ی تاریخ بیهقی است.
مجله سبزواری‌ها هم این خبر را در مطلبی با عنوان ” مثلث خراسانی : حسنک وزیر، بیهقی، دولت آبادی ” منتشر کرد.
دیروز سایت انتشارات فیروزی با ارسال مطلبی از چاپ جدیدترین اثر این نویسنده سبزواری ( با نام وزیری حسنک) خبر داد.
نکته ی جالبی که در این خبر عنوان شده  است، ارائه نسخه صوتی داستان حسنک وزیر با صدای محمود دولت آبادی برای اولین بار است.
شاید برای دوست داران محمود دولت آبادی هدیه ای بهتر از این تصور نمی‌شد که یک اثر بزرگ تاریخی را با صدای نویسنده ی محبوب خود مطالعه کنند.

اینکه نویسنده ی بزرگی مثل دولت آبادی به همشهریان خود اعتماد کرده و چاپ تازه ترین اثر خود را به آنها واگذار کرده نشان از سخاوت مردی دارد که هنوز هم در شهر خود ناشناس است.
نویسنده ای که در نظرسنجی‌ها به عنوان بزرگترین نویسنده ی زنده عصر حاضر ایرانی (با اختلافی فاحش) انتخاب شده است، جایگاهی والاتر از این دارد که به خاطر تعلقات و دیدگاه‌های سیاسی خود طرد شود و مورد هجوم برخی افراد قرار بگیرد.
امیدواریم با چاپ این کتاب زمینه ای ایجاد شود تا سبزواری‌ها بیشتر به فکر بزرگداشت و تکریم فرزندان نامدار خود باشند.

شاید امروز باید تیتر مطلب قبلی را اصلاح کنیم و بنویسیم مثلث سبزواری : بیهقی، دولت آبادی، فیروزی

منبع : مجله اینترنتی سبزواری ها

گفتنی مجله اینترنتی سبزواری ها با مدیریت یکی از جوانان فعال سبزوار در عرصه فرهنگی اداره می شود.
آقای امیر مسکنی مدیر این مجله چندی قبل در گفتگویی مختصر با مجله اینترنتی اسرارنامه ، هدف خود را ایجاد فضایی عنوان کرد که بیشتر توسط خود مردم و علاقه مندان اداره شود و  به صورت عمیق تری مسائل فرهنگی و اجتماعی خطه سربداران را بررسی نماید.
وی یکی از اولین وبلاگ نویسان سبزواری است که از نخستین سال های دهه 1380 که سرویس وبلاگ نویسی فارسی به تازگی در ایران راه اندازی شده بود ، اولین وبلاگ های خود را راه اندازی کرد.
مسکنی هم اکنون نیز در کتاب فروشی کافه کتاب در خیابان قائم سبزوار مشغول به کار است.
سبزواری ها در حال حاضر دوره آزمایشی فعالیت خود را می گذراند و از ویژگی های منحصر  به فرد این وبسایت در میان همه رسانه های دیجیتالی موجود در غرب خراسان رضوی ، قابلیت تأیید بلافاصله نظر مخاطبان در پایین مطالب این وبسایت است.
به طوری که روال معمول در سیستم نظردهی اکثر سایت های خبری و تحلیلی به ویژه در غرب خراسان رضوی ، انتظار حداقل چند ساعته نظر مخاطبان برای تأیید شدن به دست مدیریت  آن وبسایت است .
اما سبزواری ها این امکان را به مخاطبان خود داده است که به جز اولین مرتبه که یک مخاطب نظر خود را ارسال می دارد و برای تأیید در صف انتظار قرار می گیرد ، در دفعات بعدی ، نظرات مخاطبان بلافاصله بعد از ارسال نمایش داده می شوند.
این موضوع البته می تواند خطرات و دردسرهایی به همراه بیاورد. اما فعلاً سیاست سایت سبزواری ها ، ادامه این روند است.
در پایان اسرارنامه امیدوار است همه رسانه های محلی خطه سربداران به ویژه مجله وزین و تحلیلی سبزواری ها ، بتوانند گام های موثر  و موفقیت آمیزی در راستای فعالیت های فرهنگی و هنری این سرزمین تاریخی بردارند.


توجه : نظرات مخاطبان برای این مطلب با چند روز تأخیر تأیید می گردد.


کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:
داستان حسنک وزیر ، میعادگاه دو نویسنده بزرگ خراسان
نظرت را بنویس
comments

فاطمه فسنقری

کی چاپ میشه دقیقاً ؟ انتشارات فیروزی اصلاً کجا هست ؟ من اسمشو نشنیدم تا حالا ! تو سبزواره؟ چه کتاب های دیگه ای قبلاً چاپ کرده! سر کاری نباشه من تقریباً همه کتابهای دولت آبادی رو گرفتم و خوندم. با رمان کلیدر عاشق دولت آبادی شدم. هر کتاب جدیدی هم که منتشر کنه حتماً خواهم خرید. کلیدرو فکر کنم 4 مرتبه کامل خوندم. امیدوارم آقای دولت آبادی همچنان فعال و پرکار باشن.

شهروند سبز

باید همه مردم و نهادهای سطح شهر از این کتاب حمایت کنند. کتابخانه های عمومی و مشارکتی ، ادارات فرهنگی و هنری و همه و همه چند چلد از این کتاب ها را بخرند و هم برای خود داشته باشند هم به مردم اهدا کنند. من که هنوز نمی دانم کتاب دقیقاً چیست ولی همین که دولت آبادی بنویسد حتماً شاهکاراست.

تاوپلج

سلام برای آقای محمود دولت آبادی عمر با عزت آرزومندیم و بی صبرانه چشم انتظار کتاب جدیدشان خواهیم ماند.

رضا

با سلام چرا باوجود دانشگاه بزرگ و معتبری مانند حکیم ما باید برای آزمون 250 کیلومتر مسافت را تا مشهد بپیماییم. امسال الحمدالله به دلیل برف و راه بندان 80 درصد داوطلبان سبزواری بتوانستند در آزمون دکتری شرکت کنند و تمام زحماتشان در طول یک سال بدون نتیجه ماند. خواهشمند است برای سال آینده مسئولان و ریاست دانشگاه حکیم اقدامات لازم را مبذول فرمایند. با تشکر

سبزواری ها

با سپاس از شما همکار گرامی امیدواریم زمینه برای تکریم بزرگان ادب این سرزمین فراهم باشد. --- پایدار باشید...
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما