چرا نباید کیسه های نایلونی را در طبیعت رها کنیم؟ / به مناسبت 21 تیرماه روز بدون پلاستیک

21 تیرماه به عنوان روز جهانی بدون پلاستیک نامگذاری شده است.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه رها شدن زباله ها از جمله کیسه های نایلونی در طبیعت علاوه بر چهره نازیبایی که به مناظر طبیعی می بخشد، سالانه باعث از دست رفتن جان بسیاری از حیوانات می شود.

گفته می شود انجمن حفاظت از محیط زیست امریکا اعلام کرده است که سالانه 500 میلیارد تا یک تریلیون کیسه زباله در دنیا ساخته و مصرف میشود که تنها یک درصد از این کیسه های زباله بازیافت می شوند.

این موضوع برای حیوانات بی گناهی که توان دفاع ازخود را درمقابل این زباله های مهاجم به محیط زیستشان ندارند، به منزله فاجعه ای عظیم است.

البته فقط کیسه های نایلونی نیستند که به محیط زیست و حیوانات آسیب می رسانند، بلکه زباله های دیگری نظیر قوطی های فلزی کنسرو که قسمت های باز شده آن ها بسیار تیز و برنده است، بطری های پلاستیکی آب و سر این بطری ها که گاهی به عنوان غذا یا در لابه لای غذا به بدن حیوانات وارد می شود و سایر زباله های پلاستیکی و فلزی که توسط انسان ها در طبیعت رها می شوند، منجر به خسارات بی شماری می شود.

در این بین کیسه های نایلونی که موارد استفاده بسیار بیشتری دارند و از آنجایی که نازک و کم حجم به نظر می رسند، خطرناک بودن آن ها را کمتر باور می کنیم، یکی از بیشترین آسیب ها را به محیط زیست وارد می آورند. 

کارشناسان و دوستداران محیط زیست در حال تلاش برای جا انداختن این فرهنگ در بین مردم جوامع مختلف هستند که حتی الامکان به جای کیسه های نایلونی از کیسه های پارچه ای استفاده کنند و همواره هنگام خرید کیسه های پارچه ای به همراه خود داشته باشند تا مجبور نشوند ازفروشگاه ها برای حمل خریدهایشان، کیسه های پلاستیکی دریافت کنند.

شاید تصاویر پیش رو که از صفحات مختلف اینترنتی جمع آوری شده است، خطرات رها شدن کیسه های نایلونی در طبیعت را به خوبی نشان دهد:

 

 
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما