جشنواره فرهنگی و هنری بیهقی در سبزوار برگزار می شود.


جشنواره فرهنگی و هنری بیهقی در جهت بزرگداشت مقام والای ادبی و تاریخی خواجه ابوالفضل بیهقی در شهر زادگاهش سبزوار برگزار می شود.
این جشنواره مانند ، شمار بسیار زیاد دیگری از رویدادهای مهم فرهنگی در سال های اخیر توسط دانشگاه حکیم سبزواری و البته با یاری و همراهی سایر نهادهای اداری و فرهنگی شهرستان سبزوار برگزار خواهد شد.
توجه به افتخارات و شخصیت های برجسته تاریخی و فرهنگی موضوعی است که خوشبختانه در چند سال اخیر به نحو شایسته ای در خطه سربداران مورد توجه و همت مردم و مسوولان غرب خراسان رضوی قرار گرفته است.
به ویژه در یک سال گذشته با ورود جدی اداره فرهنگی ورزشی شهرداری سبزوار و همچنین ورود جدی تر دانشگاه حکیم سبزواری به این عرصه ، اقدامات متعددی انجام شده و برنامه های متعدد دیگری در شرف انجام است که برگزاری جشنواره فرهنگی و هنری بیهقی تنها یکی از این برنامه هاست.
گفتنی است اداره فرهنگی ورزشی شهرداری سبزوار و دانشگاه حکیم سبزواری به همراه سایر نهادهای فرهنگی  و اداری شهرستان از جمله فرمانداری ، اداره میراث فرهنگی و اداره فرهنگی و ارشاد اسلامی ، در ماه های اخیر اقدام به برگزاری شمار قابل توجهی از برنامه های فرهنگی در دارالمومنین سبزار کرده اند که قابل تقدیر و تحسین است.
نکوداشت ملی استاد حمید سبزواری شاعر آرامانگرای انقلاب ، همایش بزرگداشت ملاحسین واعظ کاشفی ، بزرگداشت خواجه ابوالفضل بیهقی ، برپایی جمعه بازار کتاب ، انتشار نشریه فرهنگی و اجتماعی ساسویه ، نصب المان های متعدد در سطح شهر و ... تنها شماری از فعالیت های ارزشمندی است که در چندماه اخیر در راستای شناخت توانمندی های فرهنگی خطه سربداران است. که هرچند هریک با انتقاداتی همراه بوده است ، اما در مجموع شروعی خوب و ضروری برای پایان بخشیدن به غفلتی چندین ساله از ارزش های فرهنگی و تاریخی منطقه سبزوار بزرگ محسوب می شوند.
اینک در روزهای گذشته وبسایت رسمی جشنواره فرهنگی و هنری بیهقی راه اندازی شده و جزئیات برگزاری این مراسم را به شرح زیر در اختیار مخاطبان قرار داده است :
  معرفی کنفرانس
ايران اسلامي با داشتن چهره‌هاي برجسته تاريخي در زمينه‌هاي علمي، ادبي و فرهنگي يكي از پرافتخارترين تمدن‌هاي جهان است، كه بايستي در شرايط كنوني با تكيه بر آن فرازهاي بلند تاريخي و شناساندن مفاخر بزرگ ايران به دانشجويان، دريچه‌هاي اميد براي تعالي فعاليت‌هاي فرهنگي و اجتماعي گشود تا جوانان دانشجو هر چه بهتر با مضامين، مفاهيم و آموزه‌هاي شخصيت‌هاي بزرگ ايراني آشنا شوند.
ابوالفضل بيهقي چهره نام آشناي ادب فارسي ، به گواه اساتيد و ادبا، برجسته‌ترين چهره ايران در نثر فارسي است  و تمامی اندیشمندان و آشنایان به ادبیات غنی فارسی بر این امر واقفند که هنر داستان نویسی در ایران مدیون اثر فاخر تاریخ بیهقی است و جایگاه والای ابوالفضل بیهقی در نگارش داستان و نثر تا جایی است که با فردوسی درحماسه سرایی و حافظ در غزل سرایی مقایسه می نمایند اما هنوز با وجود برگزاری همایش­های متعدد، آنطور كه بايد به شخصيت، تاريخ‌نگاري و آموزه هاي ادبي ايشان پرداخته نشده است،  لذا برگزاري طرحي با اين موضوع لازم به نظر مي‌رسيد، تا گامي ارزشمند در اين راستا برداشته شود.
(منبع : سایت جشنواره فرهنگی هنری بیهقی)
 
  محورهای کنفرانس

.
بخش همايش‌‌علمی بزرگداشت بيهقي با رويكرد پژوهشی و مطالعاتی  از طریق  فراخوان مقاله به دانشگاه‌هاي كشور با مساعدت گروه و اساتيد زبده گروه ادبيات فارسي برگزار خواهد شد.

   موضوعات  همایش علمی:

 1- بررسي‌هاي و پژوهش‌هاي تاريخي تاريخ بيهقي

 2-     نقد و تحليل جنبه‌هاي هنري و زيباشناسي تاريخ بيهقي

 3-     تأثير تاريخ بيهقي در روند نثر فارسي

 4-     پژوهش‌هاي زندگي‌نامه‌اي ابوالفضل بيهقي

 5-     تحليل و برسي نو داستان حسنك وزير

 6-     آيين دبيري و ديواني در تاريخ بيهقي

 7-      هنر نويسندگي بيهقي

 8-     بررسی ساختار و عناصر  داستانی در تاریخ بیهقی

 9-     بررسی و واکاوی داستانهای کهن ایرانی

10 سایر موضوعات مرتبط با نظر کمیته علمی.

(منبع : سایت جشنواره فرهنگی هنری بیهقی)

گفتنی است ، مجله اینترنتی اسرارنامه در هفته ها و ماه های آینده سعی خواهد کرد ، طبق رسالت فرهنگی خود ، مطالب بیشتری را در خصوص شخصیت خواجه ابوالفضل بیهقی ، آثار او ، زادگاهش (روستای حارث آباد سبزوار) و ... را در بخش های مختلف همین وبسایت منتشر خواهد کرد.
همچنین اسرارنامه تصمیم دارد ، به همراه سایر رسانه های محلی خطه سربداران ، با جدیتی بیشتر از گذشته موضوع مهم ثبت روز اول آبان به نام روز ملی بیهقی در تقویم رسمی کشور  را دنبال کند.


 


کوچه پس کوچه پیوندها
کلیک کنید:
روز اول آبان در تقویم ملی کشور به نام خواجه ابوالفضل بیهقی ثبت شود.
 
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما