مجید مظفری: ويژگي بارز آثار محمود دولت‌آبادي مردمي بودن حال و هواي آن هاست

استاد محمود دولت آبادی نویسنده نام آشنای سبزواری است که هرچند از سوی مسئولان فرهنگی شهر زادگاهش تا کنون هیچ اقدام مثبتی در راستای ارج نهادن برای شخصیت ممتازی چون او و بهره برداری مثبت فرهنگی و ادبی از وجود چنین بزرگانی صورت نگرفته است، اما در سطح کشور همواره از محبوبیت و توجه فراوانی از سوی اقشار مختلف به ویژه اصحاب فرهنگ و هنر برخوردار است. موضوعی که نشان می دهد، بین سیاست های اعمال شده توسط بعضی مسئولان اجرایی نظام به خصوص در شهرهای کوچک ، با آنچه اکثر مردم و فرهیختگان و هنرمندان جامعه انتظار دارند، فاصله چشمگیری وجود دارد.
 
به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه یکی از تازه ترین توجهات به آقای رمان ایران و ارزش آثار وی که از سوی چهره های شاخص هنری کشور صورت گرفته است، مربوط به مجید مظفری بازیگر پیشکسوت و صاحب سبک سینما و تلویزیون ایران و برنده سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر در دوره های گذشته است که طی یادداشتی در روزنامه همشهری به استقبال از اثر جدید محمود دولت آبادی پرداخته و همچنین از مجموع آثار این نویسنده برجسته سبزواری تجلیل کرده است.
 
اسرارنامه در ادامه به انتشار متن کامل یادداشت مجید مظفری می پردازد:
 
روایت دغدغه‌های فرزندان آدم
 
مجید مظفری:اگر بخواهم در زمینه ادبیات داستانی توصیه‌ای به مردم جهت مطالعه داشته باشم ترجیح می‌دهم از محمود دولت‌آبادی نام ببرم.
 
نويسنده‌اي كه در طول اين سال‌ها مجموعه‌اي از بهترين رمان‌ها و داستان‌هاي كوتاه ايراني را آفريده و جزو چهره‌هاي شاخص ادبيات معاصر محسوب مي‌شود. دولت‌آبادي ميان جماعت اهل مطالعه و كتابخوان نيازي به تبليغ و معرفي ندارد. كمتر كسي است كه اهل خواندن باشد با مثلا «كليدر» يا «جاي خالي سلوچ» آشنايي نداشته باشد. ويژگي بارز آثار دولت‌آبادي مردمي بودن حال و هواي اغلب آثارش است. اين نويسنده روان و ملموس مي‌نويسد و از دغدغه‌ها و مناسباتي مي‌گويد كه به‌شدت ايراني است.
 
دولت‌آبادي راوي رنج‌ها و دغدغه‌هاي مردم سرزمينش است. به‌تازگي مجموعه داستان «بني آدم» از اين نويسنده منتشر شده و در همين بازار راكد كتاب و در مدت زماني كوتاه چندين‌بار به چاپ مكرر رسيده است. بني‌آدم مجموعه‌اي از 6 داستان كوتاه است. جانمايي همه داستان‌ها را هم موضوعات اجتماعي تشكيل مي‌دهد.
 
«مولي و شازده»، «اسم نيست»، «يك شب ديگر»، «اميليانو حسن»، «چوب خشك بلوط» و «اتفاقي نمي‌افتد» عناوين داستان‌هاي اين مجموعه هستند. ما دولت‌آبادي را بيشتر به‌عنوان نويسنده رمان‌هاي حجيم مي‌شناسيم. نويسنده كليدر كه شايد پرحجم‌ترين رمان ادبيات جدي فارسي باشد در تازه‌ترين اثرش سراغ داستان كوتاه رفته است؛
 
حيطه‌اي كه البته درمورد دولت‌آبادي مسبوق به سابقه است و در سال‌هاي دور مجموعه داستان‌هاي فوق‌العاده‌اي با زمينه روستايي توسط اين نويسنده به نگارش درآمده بود. « اوسنه بابا سبحان» يكي از اين مجموعه داستان‌هاست كه دوستداران ادبيات با آن آشنايي كامل دارند. ويژگي بارز بني‌آدم، نگاه معاصر و امروزين دولت‌آبادي به پيرامون خويش است. داستان‌هاي كوتاه اين كتاب تصور و برداشت دولت‌آبادي از جامعه معاصر را نمايان مي‌كند. نثر زيبا و فارسي‌نويسي درست و مثال‌زدني، بني‌آدم را كنار ديگر آثار موفق دولت‌آبادي قرار مي‌دهد.
 
منبع: همشهری
 
 
کوچه پس کوچه پیوندها
کلیک کنید:
 

 

نظرت را بنویس
comments

زنده باد محمود دولت آبادی عزیز

سبزواری

واقعا بزرگ مردی داریم ماسبزواری ها.. زنده باد استاد دولت آبادی
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما