رئیس شورای اسلامی شهرستان سبزوار:

علاقه برای بازگشت به روستاها زیاد شده

درصد جمعیت روستایی سبزوار رو به افزایش است
 
رئیس شورای اسلامی شهرستان سبزوار گفت: علاقه برای بازگشت به روستاها زیاد شده و درصد جمعیت روستایی رو به افزایش است.
 
جلال تعصبی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)- منطقه خراسان، افزود: توجه به تولید و اشتغالزایی در روستاها منجر به درآمد پایدار و تثبیت و ماندگاری جمعیت در روستا شده است.
 
وی یک موضوع مهم در روستا را توجه و حمایت از بخش کشاورزی دانست و گفت: اکنون مدیریت آب‌های کشاورزی یک مشکل عمده است و با توجه به خشکسالی سالیان اخیر و کاهش آب‌های زیرزمینی و برداشت بی‌رویه آب کشاورزی استفاده بهینه و مدیریت صحیح آب بسیار مهم است.
 
تعصبی بر ضرورت نصب کنتورهوشمند در چاه‌های کشاورزی تاکید کرد و گفت: این طرح به نفع خود کشاورزان و عاملی برای نجات آب‌های کشاورزی است.
 
وی با بیان اینکه کنترل هوشمند آب‌های بخش کشاورزی یک حُسن است که اکنون معضلی برای کشاورزان شده، تصریح کرد: بایست این طرح با فرهنگ‌سازی و آموزش‌های لازم برای کشاورزان توجیه شود.
 
تعصبی افزود: طرح‌های مشارکتی در روستاها نقش به‌سزایی در ایجاد اشتغال ایفا می‌کند که در همین راستا، راه‌اندازی تعاونی‌های روستایی با هدف اشتغال‌زایی در روستاها از طریق خودمشارکتی با ارائه تسهیلات دولتی فراهم شده است که با راه‌اندازی تعاونی‌های روستایی با سرمایه‌گذاری حداقل 20 خانوار اعطای تسهیلات اشتغالزایی با کارمزد ۳ درصد پرداخت می‌شود.
 
وی اضافه کرد: انتظار داریم جوانان و مردم روستاها به استقبال از این طرح بشتابند و متناسب با ظرفیت و نیاز منطقه خود، طرح‌های خود را برای بهره‌مندی از تسهیلات دولتی ارائه نمایند؛ چراکه هر طرحی که دارای توجیه فنی و اقتصادی باشد، پذیرفته می‌شود و نکته مهم در این طرح‌ها توجه به تکمیل زنجیره تولید تا مصرف و بازار فروش است.
 
تعصبی بیان کرد: اجرای طرح‌هایی با محوریت اقتصاد مقاومتی در روستاها هم عاملی برای میل بازگشت مهاجرت به روستاها و هم تأمین سلامت و امنیت غذایی است.
 
وی ادامه داد: در گذشته خودمان به نوعی بیشتر محصولات کشاورزی، دام و طیور را در باغ و منازل روستایی داشتیم و حتی تولیدات و صنایع دستی خود را به شهرها برای فروش ارسال می‌کردیم که امروز این مسئله خیلی کمرنگ شده است. روستا به مفهوم واقعی بهترین مکان برای تحقق اقتصاد مقاومتی است و اینکه اول نیازهای خود را تأمین نمایند، خود اقتصاد مقاومتی محسوب می‌شود.
 
تعصبی با اشاره به اینکه از گردشگری روستایی غفلت کردیم، افزود: روستاها با فرهنگ غنی و آداب رسوم محلی مکان مناسبی برای جذب گردشگر هستند.
 
وی با بیان اینکه سبزوار در تولید زعفران و پسته یک قطب محسوب می‌شود، گفت: فصل کاشت، برداشت و بازار فروش این محصولات، ظرفیتی برای جذب گردشگر است که نیازمند برنامه‌ریزی است. در نگاه توسعه‌ای به روستاها بایستی از نگاه صرف عمرانی خارج و توسعه در همه ابعاد آن از جمله توسعه فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی مورد توجه باشد.
 
رئیس شورای اسلامی شهرستان سبزوار اظهار کرد: یکی از مشکلات روستاهای سبزوار فاضلاب روستایی است که به لحاظ بهداشتی خطرناک است، چون آب مصرفی روستا جاری یا به چاه سرازیر می‌شود.
 
وی همچنین خواستار استمهلال وام‌های کشاورزی شد و گفت: با بروز پدیده خشکسالی سالیان اخیر، کشاورزان نمی‌توانند وام‌های خود را به موقع تسویه کنند؛ لذا بانک‌ها و به‌ویژه بانک کشاورزی فرصتی بیشتر برای پرداخت اقساط کشاورزان در نظر بگیرد.
 
تعصبی سه عامل اساسی در توسعه روستا را سرمایه گذاری دولتی در قالب تسهیلات و ایجاد تعاونی‌ها، سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و ایجاد کارآفرینی دانست و گفت: با این سه مقوله امید به اشتغال در روستاها افزایش می‌یابد.
 
وی افزود: ایجاد صنایع تبدیلی، بسته‌بندی و عرضه در بخش‌های صنعتی، کشاورزی و دامداری در مجاورت تولید، عاملی برای درآمد بیشتر روستا و افزایش اشتغال می‌شود.
 
رئیس شورای اسلامی شهرستان سبزوار با اشاره به موضوع آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در روستاها گفت: متاسفانه در بسیاری از موارد، آموزش بیشتر تئوری است و موضوع آموزش با کارآفرینی و بازار کار فاصله دارد که سبب شده آموزش کارآمد نباشد؛ بایستی پلان و نقشه جامعی برای آموزش و کارآفرینی در کنار هم داشته باشیم.
 
وی با انتقاد از تفکیک اراضی کشاورزی، اظهار کرد: قوانین بایست به نفع بازگشت مردم به روستاها تثبیت شود و سازمان‌های مرتبط به این موضوع با تفکیک اراضی مقابله نمایند.
 
تعصبی اعمال جریمه‌های سنگین از سوی اداره منابع طبیعی را نیز اقدام خوبی در حفظ جنگل و تاغزارها دانست و طرح مقاوم‌سازی مسکن روستایی از سوی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی را نیز اقدامی ارزنده در روستاها با هدف جلوگیری از مهاجرت روستاییان مفید برشمرد.
 

 

 

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما