مواجهه با محمود دولت آبادی در نمایشگاهی از پرتره بزرگان فرهنگی و هنری کشور

استاد محمود دولت آبادی نویسنده برجسته دیار سربداران به تازگی در ردیف یکی از بزرگان فرهنگی و هنری کشورمان قرار گرفته، که پرتره هایی از آنان در نمایشگاه نقاشی فرشید شیوا با عنوان «مواجهه» درج شده است.
 
اسرارنامه در ادامه گزارشی از این رویداد فرهنگی را به نقل از خبرگزاری ایلنا منتشر می کند:
 
 
«مواجهه» با تناولی، محصص و دولت آبادی روی دیوارها
 
نمایشگاه نقاشی‌های فرشید شیوا با عنوان «مواجهه» عصر جمعه ۲۵ دی ماه ۹۴ در گالری شکوه افتتاح شد.
 
به گزارش ایلنا؛ فرشید شیوا در این نمایشگاه هفت نقاشی پرتره از شخصیت‌های بزرگ فرهنگی و هنری ایران چون: محمود دولت آبادی، زنده‌یاد بهمن محصص، محسن وزیری مقدم، قباد شیوا، پرویز تناولی، منوچهر معتبر و علی اکبر صادقی به تماشا گذاشته است.
 
تکنیک این آثار که بیش از دو متر ارتفاع دارند رنگ روغن است. او برای به تصویر کشیدن پرتره‌های این هنرمندان از عکس‌هایی استفاده کرده که در دسترس همگان است و حتی با سرچ کردن در اینترنت می‌توان این عکس‌ها را دید.
 
فرشید شیوا در مورد آثار تازه‌اش که در این نمایشگاه در معرض تماشا قرار گرفته است، گفت: حدود ۵ سال است که روی نقاشی‌های پرتره از اساتید بزرگ هنر ایران متمرکز هستم. من اعتقاد و ارادت زیادی به شخصیت‌های فرهنگی هنری دارم و علاقمندم که پرتره‌های آن‌ها را در ابعاد بزرگ کار کنم. تمامی آثار این نمایشگاه در سه سال اخیر کار شده‌اند. تنها اثر پرویز تناولی و زنده یاد بهمن محصص جزو کارهای قدیمی‌تر من هستند که از مجموعه دارانی برای نمایش در این نمایشگاه گرفته شده‌اند.
 
وی افزود: در این نمایشگاه پرتره هنرمندانی را به تصویر کشیده‌ام که روی آن‌ها شناخت و در گذشته با آن‌ها برخورد داشته‌ام، آن‌ها اغلب افرادی هستند که در کارشان پیشرو بوده یا بهتر است بگویم این چهره‌ها هرکدام در جایگاه خود حاشیه‌ساز بوده‌اند البته تعریف حاشیه ساز به لحاظ معنای زرد آن مدنظرم نیست. انتخاب عنوان «مواجهه» برای این نمایشگاه نیز بر همین اساس بوده است.
 
هنگام ورود به نمایشگاه و با مشاهده نقاشی‌های پرتره هنرمندان مخاطب احساس می‌کند این افراد هر کدام در این نمایشگاه حاضرند، هنرمند با نقاشی کردن پرتره این هنرمندان در ابعاد بزرگ تاثیرگذاری آن‌ها را بیشتر کرده، وی خود در این رابطه معتقد است: کار کردن با ابعاد بزرگ بسیار سخت است و من علاقمندم که کارهای سخت انجام دهم، به کاری که انجام دادن آن آسان باشد، شک دارم. دلیل دوم انتخاب این ابعاد برای آثارم میزان تاثیرگذاری آن است که بسیار بیشتر می‌شود. من علاقه به انجام کارهایی در ابعاد بسیار بزرگ در حدود ۶ متر دارم اما به خاطر نبود، فضای مناسب نمایشگاهی قادر به انجام چنین کاری نیستم.
 
در این آثار لایه‌های ضخیمی از رنگ روی هم می‌آید، گاهی حتی تابلوهای شیوا در حدود ۵۰ کیلو وزن دارند، او در این باره توضیح داد: هیچ یک از آثارم طراحی ندارند و کار از ریختن و گذاشتن رنگ‌ها روی بوم آغاز می‌شود. روی هر اثر حدود هفت ماه متمرکزم، این رنگ‌ها تبدیل به لایه‌های مختلف در کار می‌شود. بیشتر در آثار با لعاب و رزین کار می‌کنم با این وجود به لحاظ وزنی بعضی کار‌ها در حدود ۵۰ کیلو می‌شوند.
 
وی افزود: به عقیده من ساخت اثر تجسمی از ایده کار مهم‌تر است، در واقع پلاستیک اثر تجسمی یا ساخت آن بسیار اهمیت دارد بنابراین بر روی ساخت کار تمرکز زیادی دارم البته در این بین فکر و ایده اولیه کار هم مهم است اما در ‌‌نهایت چیزی که مخاطب با آن روبرو می‌شود باید محل دقت باشد.
 
او در مورد اثری که پرتره پدرش قباد شیوا را تصویر کرده است. گفت: پدرم گرافیست رنگینی است. او سرشار از رنگ است. عکسی که از او انتخاب کردم تا به تصویر بکشم سیاه و سفید بود به همین دلیل در این کار تی شرت پدر را به رنگ قرمز کار کردم و به خاطر پیوندی که بین پدرم و محسن وزیری مقدم است این رنگ را نیز در پرتره او به کار بردم.
 
فرشید شیوا متولد ۱۳۵۳ تهران است. او کار‌شناس نقاشی و کار‌شناس ارشد تصویر سازی از دانشگاه هنر تهران دارد و عضو هیئت مدیره و نایب رییس موسسه فرهنگی هنری قباد شیوا است؛ او در سال ۱۳۹۳ مدرک تکمیلی افتخاری درجه یک هنری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرده است. همچنین چاپ کتاب «طراحی‌های ذغالی فرشید شیوا» و حضور در آرت اکسپو تهران در سال‌های ۱۳۸۳ و ۱۳۹۲، شرکت در حراج cornette de saint cyr پاریس در سال ۲۰۰۹ و art walk festival لس انجلس در سال ۱۳۸۸ را در کارنامه هنری خود دارد. نمایشگاه نقاشی‌های «مواجهه» هفتمین نمایشگاه انفرادی شیوا محسوب می‌شود. او تاکنون در بیش از بیست نمایشگاه گروهی طراحی و نقاشی در ایران شرکت کرده است.
 
این نمایشگاه تا ۳۰ دی ماه در گالری شکوه دایر است و علاقمندان می‌توانند همه روزه به جز پنجشنبه‌ها و تعطیلات رسمی از این آثار از ساعت ۱۶ الی ۲۰ در گالرى شکوه واقع در فرمانیه، بلوار اندرزگو، خیابان سلیمى شمالى، کوچه امیر نورى پلاک ١٩ دیدن کنند.
 
 
 

 

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما