دکتر محمدعلی زنگنه اسدی:

مخاطبان اصلی کنگره بین المللی سربداران دانشگاهیان، سیاستمداران، مدیران فرهنگی و علمی هستند

وبسایت کنگره بین المللی سربداران نوشت:

سایت کنگره بین المللی سربداران نوشت:بدون تردید یکی از مهم ترین برنامه های علمی – فرهنگی سبزوار در سال جاری برگزاری کنگره سربداران خواهد بود، همایشی که قرار است برای نخستین بار به تمامی زوایای این نهضت شیعی به صورت علمی و پژوهشی بپردازد، با توجه به نزدیکی زمان برگزاری این پروژه، برای آگاهی بیشتر مخاطبان از چگونگی روند اجرایی بخش علمی کنگره، نزد دکتر محمد علی زنگنه اسدی رئیس مرکز پژوهشی جغرافیایی و اجتماعی دانشگاه حکیم سبزواری و مدیر علمی همایش سربداران رفتیم و از ایشان درباره چند و چون برنامه ریزی ها، محورهای همایش، چگونگی داوری مقالات و .. پرسیدیم. حاصل این گفتگو را در ادامه مطالعه خواهید کرد.
 
مدیرعلمی همایش سربداران: هدف دانشگاه حکیم سبزواری از برگزاری این کنگره پرداختن به تمامی ابعاد نهضت سربداران است.

 


با سلام و تشکر از وقتی که در اختیار ما قرار دادید، شما به عنوان مدیر علمی این همایش، اهمیت برگزاری کنگره ای درباره نهضت سربداران را چگونه می بینید؟
 
*به نام خدا، در پاسخ پرسش شما باید بگوییم از مهمترین رسالت هایی که بر عهده دانشگاه ها و مراکز علمی می باشد برگزاری همایش های علمی و پژوهشی است، این در حالی است که امروزه نهضت سربداران به عنوان یکی از اولین خیزش های مردمی در برابر حمله ناجوانمردانه مغول ( که نگاهی ویژه به دین و مذهب داشت) به عنوان یک واقعه ی بی نظیر تاریخی محسوب شده و در زمره موارد عبرت آموز مهم و ارزنده قرار می گیرد و این اهمیت سبب شد، دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه حکیم سبزواری پیشنهاد برگزاری کنگره ای بین المللی در زمینه نهضت سربداران را مطرح کند که خوشبختانه این پیشنهاد مورد استقبال مسئولین دانشگاه و شهرستان قرار گرفت و اجرایی شد.


 برنامه ریزی جهت برگزاری این همایش از چه زمانی آغاز شد؟
 * از حدود یکسال قبل مقدمات این همایش در دانشگاه حکیم سبزواری فراهم شد و از آن جهت که تمامی بخش های دانشگاه در انجام فعالیت های پژوهشی و همایش های علمی ورود پیدا می کنند، مرکز پژوهشی مطالعات جغرافیایی و اجتماعی نیز به عنوان یکی از بخش های پژوهشی و در کنار سایر حوزه های دانشگاه، ماموریت اجرای این همایش علمی را بر عهده گرفت، البته در اینجا لازم است این نکته را یادآوری کنم به علت اهمیت تاریخی، فرهنگی و سیاسی نهضت سربداران در کشور، این کنگره علاوه بر اینکه مورد استقبال وزارت علوم قرار گرفت از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز حمایت می شود بنابراین کاری مشترک بین دو وزارتخانه ی علمی و فرهنگی کشور است.


 محورهای اصلی فراخوان مقالات چه بوده است؟
 * با توجه به گستردگی ابعاد این حرکت محورهای همایش نیز موضوعات مختلفی و گسترده ای در زمینه های تاریخی، دینی، ادبی، سیاسی، فلسفی، اجتماعی و جغرافیایی را شامل می شود، در واقع هدف این است که به جمیع ابعاد مرتبط با قیام سربداران در این همایش علمی پرداخته شود.


 با توجه به اینکه کنگره سربداران، همایشی بین المللی است، تاکنون در مبحث فراملی این برنامه چه فعالیت هایی از سوی کمیته علمی صورت گرفته؟
 *نکته حائز اهمیت در این بحث استفاده ما از ظرفیت های فضاهای مجازی بود، بدین صورت که سایت کنگره به سه زبان عربی، فارسی و انگلیسی راه اندازی شده و اطلاع رسانی درباره این همایش و محورهای آن بر روی سایت قرار گرفته، همچنین تعدادی از شخصیت های برجسته ی علمی از کشورهای مختلف شناسایی شدند و مکاتباتی با این اشخاص جهت ورود به بحث علمی کنگره و همکاری با دانشگاه انجام گرفته است که تاکنون نیز نتایج مثبتی به همراه داشته است.


 از نظر شما مخاطبان کنگره سربداران چه گروه یا گروهایی هستند؟
 
* مخاطبان اصلی این کنگره را طیف وسیعی از دانشگاهیان اعم از اساتید، دانشجویان، سیاست مداران، مدیران فرهنگی و علمی ایران و جهان در برمی گیرد که می توانند از برنامه های علمی پژوهشی این همایش بهره لازم را ببرند.


 نحوه بررسی و داوری مقالات رسیده به دبیرخانه چگونه است؟
 *فرایند داوری این همایش نیز به مانند سایر همایش ها به این صورت است که در ابتدا مقاله های رسیده به دبیرخانه، مورد بررسی اولیه سرگروه های علمی قرار می گیرد و در صورت تایید اولیه برای اعضای هئیت داوران که متشکل از کمیته های علمی در هر گروه تخصصی است ارجاع شده و پس از ارزیابی نهایی پذیرش به یکی از صور ارائه شفاهی یا پوستری و چاپ کامل در مجموعه مقالات، چاپ خلاصه در چکیده مقالات و یا عدم پذیرش به اطلاع صاحبان مقالات در سامانه مربوط می رسد.

 

 برنامه های جنبی کمیته علمی همزمان با برگزاری همایش چیست؟
 * تدابیر لازم توسط کمیته های فرهنگی و هنری اتخاذ گردیده است تا برنامه های فرهنگی، آیینی و سنتی که نمادی از آیین و فرهنگ مردم عصر نهضت سربداران می باشد، را همزمان با برگزاری همایش علمی شاهد باشیم.


 شما به عنوان مدیر علمی کنگره سربداران، دستاوردهای این همایش را چگونه ارزیابی می کنید؟
 * مسلما این همایش علمی دستاوردهای فکری فرهنگی فراوانی را به همراه خواهد داشت که از این دستاوردها پژوهشگران و دانشجویان و سایر علاقمندان به موضوعات فرهنگی و تاریخی ایران می توانند نهایت استفاده را داشته باشند.


 در پایان اگر صحبتی باقی مانده، بفرمایید؟
 * از تمامی نخبگان فرهنگی و علمی می خواهیم که از این همایش علمی حمایت کنند و با حضور و ارائه مقالات و پژوهش های خود در این رابطه زمینه بهره مندی هرچه بهتر دانشگاهیان و اهل فرهنگ و هنر را از داشته ها و آموخته های علمی خویش فراهم سازند.
 
 
 
مخاطبان همراه برای مشاهده سوابق فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی و اجرایی دکتر محمد علی زنگنه اسدی هم اکنون می توانید بر روی اینجا کلیک کنید.

 

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما