در صورت واگذاري زمين و همکاري دستگاه هاي اجرايي

منطقه ويژه اقتصادي سبزوار حداکثر تا پايان امسال وارد فاز عملياتي مي شود

روزنامه خراسان خبر داد:

منطقه ويژه اقتصادي سبزوارمنتظر واگذاري زمين

سبزوار، پورسخاوت/ طرح منطقه ويژه اقتصادي سبزوار در 27 بهمن ماه سال 89 با راي اکثريت نمايندگان مجلس شوراي اسلامي [مجلس هشتم] و دولت وقت تصويب شد و سپس شوراي نگهبان نيز پس از بررسي هاي خود اين طرح را تصويب و ابلاغ کرد.اين منطقه قرار است در ۳۰ کيلومتري شرق سبزوار و در محل اراضي همجوار با روستاي «زعفرانيه» به مساحت هزار و 200 هکتار احداث شود.تاکنون سازوکارهاي مناسبي براي ايجاد منطقه ويژه اقتصادي سبزوار فراهم و زير ساخت هاي لازم به منظور احداث اين قطب اقتصادي ايجاد شده است. اما متاسفانه با وجود جانمايي زمين مدنظر هنوز اين زمين براي احداث منطقه ويژه اقتصادي واگذار نشده است.


وجود ظرفيت هاي اقتصادي

نماينده مردم سبزوار در مجلس شوراي اسلامي امکان مبادله کالا ميان کشورهاي غرب ايران با کشورهاي آسياي ميانه در قالب حمل و نقل ترانزيت را ويژگي مهم شهرستان سبزوار دانست و گفت: وجود نيروي کار ارزان و محدوديت توسعه فعاليت هاي کشاورزي به واسطه کمبود منابع آبي باعث شده است تا نيروي کار موجود به سوي صنعت و خدمات هدايت شود. در اين زمينه ايجاد منطقه ويژه اقتصادي در سبزوار از توجيه اقتصادي مناسبي براي اشتغال زايي برخوردار است.«محمد رضا محسني ثاني»مزيت ديگر سبزوار براي قرار گرفتن در فهرست ايجاد منطقه ويژه اقتصادي را واقع شدن در مسير جاده بين المللي ابريشم و شاهرود و ترانزيت کالا به کشورهاي آسياي ميانه دانست و گفت: تمام تردد هاي ترانزيتي بين المللي و حمل و نقل به مقصد ترکمنستان و ازبکستان و تمام کشورهاي آسياي ميانه الزاما بايد از اين شهرستان باشد. وي با اشاره به آغاز به کار پروژه حرم تا حرم و ارتباط آن با منطقه ويژه اقتصادي سبزوار گفت: اين پروژه ظرفيت مهم جاده اي و آزاد راهي رابراي اين منطقه ايجاد مي کند که در توسعه پايدار استان هم نقش به سزايي دارد.


مشکل زيست محيطي

نماينده مردم سبزوار در مجلس با اشاره به مشکلات پيش آمده در زمينه ابلاغ منطقه ويژه اقتصادي سبزوار نيز افزود: متاسفانه روند اداري اين موضوع طولاني شد و استاندار استان اشکالاتي را به اين طرح گرفته بود که با پيگيري هاي صورت گرفته اين مشکلات رفع شده است. وي با بيان اين که يکي از مهم ترين مشکلات اجراي طرح منطقه ويژه اقتصادي ، بحث مسائل زيست محيطي است، افزود:متاسفانه اين موضوع در طرح به خوبي مطرح نشده بود که با پيگيري هاي صورت گرفته در اين زمينه ، شرکت مشاوره اي کار خود را در اين حوزه شروع کرد و طرح زيست محيطي را نوشت که اين طرح را هم اداره کل محيط زيست استان و استانداري تأييد کرده و قرار شده پس از بررسي با نظر مساعد طرح را ابلاغ کنند تا کار احداث منطقه وارد فاز اجرايي شود.وي يکي از مهم ترين مشکلات منطقه ويژه اقتصادي سبزوار را واگذاري زمين دانست و افزود: انتظار ما از استاندار استان در اين زمينه تسريع در روند واگذاري زمين است که توصيه ها و پيگيري هاي لازم در اين زمينه انجام شده و اگر تعللي در استان باشد ما از طريق نهاد رياست جمهوري اقدام خواهيم کرد.


مشکل واگذاري زمين

فرماندار سبزوار بابيان اين که يکي از مشکلات ما در زمينه ايجاد منطقه اقتصادي سبزوار واگذاري زمين است خاطرنشان کرد: ما خواستار همکاري مسئولان براي تسريع در واگذاري زمين منطقه ويژه اقتصادي اين شهرستان هستيم که مکاتبات لازم هم با مسئولان صورت گرفته است.

«احمد برادران» با بيان اين که زمين منطقه ويژه اقتصادي سبزوار به مساحت هزار و 200 هکتار در 30 کيلومتري شهرستان سبزوار در منطقه «زعفرانيه» مشخص و جانمايي شده است افزود: البته هنوز واگذاري زمين در اين حوزه انجام نشده است. وي با بيان اين که در صورت واگذاري زمين و همکاري دستگاه هاي اجرايي منطقه ويژه اقتصادي سبزوار حداکثر تا پايان امسال وارد فاز عملياتي مي شود تصريح کرد: منطقه ويژه اقتصادي اين شهرستان در27 بهمن 89 به دولت ابلاغ و در 20 اسفندماه 90 توسط دولت تصويب شد. برادران اضافه کرد: در 18 آذر ماه سال گذشته نيز موضوع منطقه ويژه اقتصادي سبزوار در کارگروه تخصصي امور زيربنايي و شهرسازي شوراي برنامه ريزي توسعه استان مطرح و مصوبه اي در اين زمينه داده شد که در آن بر همکاري دستگاه هاي اجرايي استان تاکيد دارد.وي با اشاره به جذب مشارکت بخش خصوصي براي احداث منطقه ويژه اقتصادي سبزوار افزود: فعاليت هاي خوبي در اين زمينه صورت گرفته و ما با تعدادي ازسرمايه گذاران داخلي و خارجي در خصوص منطقه ويژه اقتصادي سبزوار مذاکره کرده ايم و آمادگي لازم نيز ايجاد شده است.

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

ساخت منطقه ویژه اقتصادی تربت حیدریه در دستور کار قرار دارد

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما