«شیرجوش» غذای محلی روستای جاورتن و خوراک چوپانان سخت کوش

وبلاگ «سلام جاورتن» که متعلق به روستای خوش آب و هوای جاورتن در شهرستان جغتای و شمال غربی سبزوار است، به تازگی مطلبی را در خصوص معرفی یکی از غذاهای محلی این روستا منتشر کرده است که علاوه بر داشتن انرژی بالا، نشان دهنده جلوه ای از جلوه های زندگی ساده و سالم روستایی است.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه، مجتبی ذوالفقاری مدیر وبلاگ روستای جاورتن که این وبلاگ را از آذرماه 91 راه اندازی کرده است، درباره نحوه پخت «شیرجوش» یکی از غذاهای محلی این روستا چنین نوشته است:

شیر جوش خوراکی است که از شیر گوسفند ساخته می شود. شیرجوش یا قَقینَک «قوت غالب» چوپانان به شمار می رفته است.

درست کردن این غذا «حوصله» ی زیادی می خواهد، از این رو چوپانان آن را بیشتر هنگام «خسبیدن گلّه» در روزهایِ گرم و بلند تابستان می ساخته اند.

بدین گونه که پس از «صاف کردن» شیر دوخته شده اندکی «قره قروت» در آن حل می کنند. سپس چند تکّه سنگِ کوچک و پاکیزه را بر روی ذغال گذاشته تا داغ شوند.

آن گاه سنگ ها را یک به یک با حوصله درون محلول شیر و قره قروت می اندازند این کار تا زمانی انجام می شود تا شیر بدین گونه «جوش» بیاید.

در نهایت سنگ ها را از درون ظرف (کاسه ی مسی) درمی آورند و آنرا نوش جان می کنند. این خوراک که ویژه ی چوپانان است سرشار از «انرژی» است.

نویسنده: مجتبی ذوالفقاری

منبع: سلام جاورتن

 

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

کف بیخی غذای محلی روستای برگوی سبزوار در شب های سرد پاییز و زمستان

نظرت را بنویس
comments

مجتبی ذوالفقاری

با سلام و درود و سپاس فروان از مدیر فرهیخته ی اسرارنامه پیروز و کامیاب باشید.
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما