بخشی از آداب و رسوم روستائیان خسروجرد در ایام نوروز...

طبق قراری که روزهای گذشته در همین مجله با مخاطبین عزیز خود گذاشتیم ، قرار بر آن شد که در ایام نوروز تا جایی که در توان اسرارنامه باشد به معرفی و اشاعه فرهنگ بومی و سبک زندگی هریک از شهرها و روستاهای سرزمین پرافتخار سربدران  در ایام نوروز بپردازیم.
خوشبختانه این تصمیم با استقبال خوبی از جانب همشهریان عزیزمان روبه رو شد . ودر اولین ساعات اعلام این تصمیم اولین چراغ از جانب یکی از همراهان اسرارنامه در رابطه با معرفی مختصری از آداب و رسوم روستای خسروجرد در روزهای ابتدایی نوروز
Roli  عزیز یکی از مخاطبان وفادار این مجله است که سبک زندگی مردمان با صفای روستای خسروجرد را در ایام نوروزو به ویژه لحظات سال تحویل چنین شرح داده و به بخش نظرات اسرارنامه ارسال کرده است :  
با هم بخوانیم :
Roli : مردم روستای ما(خسروجرد)سال تحویل رو -درصورت امکان ، در محل امامزادگان خسروجرد جمع میشن تا با زیارت در این مکان متبرک سال نو را درکنارهم در این مکان شروع کنند و بس از تحویل سال به مصلی خسروجرد میرند به دیدن اهل قبور وحضور بر مزار شهدای روستا بعد از انجا به خانه اشنایانی میروند که اخیراً عزیزی از دست داده اند برای تصلی بر غمشان و در نهایت به دیدن بزرگان فامیل رفته ...در اخر هم عید دیدنی ها شروع میشه ...
این نوشته هرچند مختصر بود اما چند مطلب کلیدی را به ذهن متبادر می کرد:
1- اعتقادات مذهبی قوی مردم با التزامشان به تحویل سال در اماکن مذهبی چون امامزادگان متبرکه
2- احترام به اموات : فرهنگ ایرانی و اسلامی به طور کل برای انسان حرمت بسیاری قائل است . به طوری که انسان ها حتی پس از مرگ باید مورد یادبود و محبت بازماندگانشان قرار گیرند. یکی از جلوه های این احترام به اموات خود را در زیارت قبور درگذشتگان نشان می دهد. این کار البته فواید دیگری هم دارد آنهم اینکه دائماً نزدیکی مرگ را به افراد یادآوری می کند و مانند یک تلنگر باعث می شود که افراد از دلبستن مفرط به دنیا در امان بمانند.
براساس متن ارسالی دوست عزیزمان در میان مردمان با صفای روستای خسروجرد نیز این رسم پسندیده را در میان خود زنده نگاه داشته اند و زیارت مزار درگذشتگان را در برنامه های نوروزی خود قرار می دهند.
3- انجام صله رحم با اولویت بخشی به دید و بازدید از خانواده های داغدار و مصیبت دیده .
این رسم نیز خبراز وجود روحیه بالای نوعدوستی و مهرورزی در ایرانیان مسلمان می دهد. که به موجب برخورداری از همین روحیه در ایام شادی نوروز با سرزدن  به خویشان و بستگان داغدار خود ، به تسلی خاطر آنان می پردازند. که در بین روستائیان خسروجردی نیز این رسم به خوبی اجرا می شود.
 لازم به ذکر است خسروجرد یکی از روستاهای بخش مرکزی شهرستان سبزوار با فاصله ای کم از مرکز شهرستان است. درمعرفی این روستای کهن دیار سربداران در منابع و کتب جغرافیایی چنین می خوانیم :
 ویرانه های شهر قدیم خسروگرد و مسجد جامع آن به فاصله کوتاهی از این روستا قرار دارد. یک مناره ی جسیم معروف به میل خسروگرد که از ابنیه عهد سلجوقیان و مربوطه به سلطان سنجر است در جنوب این روستا و زیرجاده سراسری تهران به سبزوار قرار دارد و از طرف سازمان حفظ میراث فرهنگی حفاظت می گردد.
به فاصله کوتاهی از این مناره در سمت شرق ، مزار خسروگرد قرار دارد که مَدفَن چهارتن از سادات علوی می باشد و محل زیارت عمومی است.
دراطراف خسروجرد ، چندواحد صنعتی و فرهنگی تأسیس شده ا ست. نام اصلی این ده خسروگرد است.
نظر چند تن از مورخین بر این است که موسس آن خسرو دوم ساسانی بوده و این روستا قبل از سبزوار مرکز ولایت بیهق بوده است.

(منبع :  فرهنگ اماکن و جغرافیای تاریخی بیهق نوشته محمود محمدی / زمستان 81 / نشر آژند)
شما مخاطبین عزیز نیز در این مکان با ما از سبک زندگی مردمان شهر و روستای خود در ایام نوروز بگویید و مراسمات  ، خوراکی ها ، ترانه ها ، بازی های محلیتان را معرفی کنید تا انشاالله بتوانیم در سال جدید پاسداران خوبی برای فرهنگ و ارزش های غنی بومی و محلیمان باشیم...
کد : 5715

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما