بقاع متبرکه باید به قطب های فرهنگی تبدیل شوند / اوقاف از موسسات قرآنی زیر نظر ارشاد و تبلیغات اسلامی نیز حمایت می کند

امید برومندی / مجله اینترنتی اسرارنامه 
 
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه سبزوار گفت: از آنجایی که مقام معظم رهبری فرموده اند، بقاع متبرکه باید به قطب فرهنگی تبدیل شوند، به تازگی مرکز قرآنی یاران خراسانی امین را زیر نظر امام زاده شعیب (ع) در سبزوار راه اندازی کردیم که یک شعبه است و بنا داریم برای دیگر بقاع متبرکه شهرستان هم که این ظرفیت را دارند، چنین مراکزی را تجهیز کنیم. در واقع می خواهیم هم از کمک موقوفات و هم از ظرفیت خود بقاع برای تجهیز این مراکز بهره برداری کنیم.
 
حجت الاسلام جعفر مهدوی خواه در گفتگو با خبرنگار مجله اینترنتی اسرارنامه افزود: بقاع متبرکه دیگری نظیر امام زاده حسن کوشک، امامزاده یحیی، پیرحاجات (ابو رفاعه)، امامزاده آزادمنجیر نیز برای راه اندازی مراکز فرهنگی قرآنی مد نظر قرار گرفته اند وهم اکنون در حال بررسی های لازم هستیم که تا آخر امسال یا تا قبل از مسابقات قرآنی در سال آینده سه مرکز دیگر را نیز راه اندازی کنیم.
 
وی درباره مرکز مرکز فرهنگی قرآنی یاران خراسانی امین که زیر نظر آستان امامزاده شعیب (ع) در جوار اداره اوقاف و امور خیریه سبزوار راه اندازی شده است گفت: این مرکز به صورت مستقل فقط فعالیت های قرآنی را در 7 رشته حفظ کامل، حفظ موضوعی، روانخوانی، تجوید، صوت و لحن و تفسیر در دو شاخه انجام می دهد و انشاالله مرکزی خواهد بود که به صورت اصلی فعالیت های قرآنی زیر نظر اوقاف را در کل شهرستان، رصد بکند.
 
مهدوی خواه همچنین اظهار داشت: این مرکز دارای 4 کلاس است که هر کلاسی ظرفیت 15 نفر را دارد و در 3 مقطع سنی 7 تا 12 سال، 12 تا 19 سال و 19 به بالا فعالیت می کند که البته بیشتر رویکرد آن برای 12 سال به بالا است.
 
وی با بیان اینکه مرکز قرآنی یاوران امین خراسان تحت عنوان موسسه فعالیت نمی کند، گفت: موسسات قرآنی زیر نظر سازمان تبلیغات اسلامی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت دارند و امسال سازمان اوقاف به دنبال آن است که مجوز یک موسسه آموزشی را نیز بگیرد که کاملا زیر نظر خودش باشد و شعباتی در سطح کشور ایجاد کند که این شعبات به مربیان و متربیان قرآنی خدماتی نظیر بیمه ارائه بدهند زیرا در این چهارپنج سال گذشته مربیانی بودند که از اول طرح تا الان قرآن آموزش داده اند اما هیچ سوابق بیمه ای برایشان ایجاد نشده، ولی موسسه که راه اندازی بشود، مربیان را کاملا زیر نظر خود می گیرد و بیمه می کند.
 
رئیس اداره اوقاف سبزوار افزود: البته این مراکز و موسساتی که بخواهند زیر نظر اوقاف فعالیت کنند، استقلال کافی را خواهند داشتی و اوقاف فقط راه را به آن ها نشان می دهد، ولی خودشان مانند بقاع متبرکه که هیئت امنایی اداره می شوند، امورشان را به این شکل پیش خواهند برد. یعنی در واقع می خواهیم کار را مردمی تر بکنیم و خودمان هیچ دخالتی نداشته باشیم فقط راه را نشان دهیم و بقیه را خودشان اجرا کنند.
 
وی با بیان اینکه قطعا موسسات قرآنی فعلی در شهرستان نیز که فعالیت هایشان به تأیید اوقاف رسیده باشد، مورد حمایت ما قرار می گیرند، افزود: این کار فعالیت قرآنی ادارات و بسیج و آموزش و پرورش و اوقاف از سال 1390 و به دنبال فرمایش حضرت آقا مبنی بر تربیت 10 میلیون نفر حافظ قرآن در کشور، استارت خورد و همه سازمان ها بر آن شدند تا از تمام ظرفیت هایشان، استفاده کنند و هر کدام در راستای تربیت حافظان قرآن یک بخشی را قبول کردند. اما تفاوتی بین فعالیت اوقاف با دیگر دستگاه ها وجود داشت که سازمان اوقاف وابسته به دولت نبوده و اعتباراتش اعتبارات داخلی است و از محل موقوفات و بقاع متبرکه، هزینه می کند ولی آن ارگان های دیگر، از اعتبارات فرهنگی دولتی که تزریق می شود، استفاده می کنند. بنابراین ما اینجا داریم همان رسالتی را که از قبل برعهده داشته ایم را زیر نظر خودمان انجام می دهیم.
 
مهدوی خواه با اشاره به اینکه متولی امور قرآنی در کشور اوقاف است، تأکید کرد: آنچه در اوقاف انجام می شود، موازی کاری با سایر موسسات قرآنی نیست. یعنی اینطور نیست که اگر ما رقمی را درباره تعداد قرآن آموزان تحت پوشش خود اعلام می کنیم، این تعداد در موسسات قرآنی هم باشند. ولی هرجایی که موسسات با ما همکاری و تعامل داشته اند، ما هم کمکشان کرده ایم.
 
وی با بیان اینکه یکی از وظایف سازمان اوقاف اجرای امینانه نیات واقفین است، افزود: اگر اوقاف بخواهد موقوفات را اجرای نیت کند، باید بتواند نظارت امینانه داشته باشد و در جایی هزینه کند که اشرافیت کامل به آنجا داشته باشد و بنابراین به موسساتی که مجوزشان را از ارشاد یا سازمان تبلیغات اسلامی گرفته اند و با ما تعامل دارند، کمک می کنیم، اما آنهایی را که نمی شناسیم و نمی دانیم چه می کنند، نمی توانیم موقوفه را آنجا ببریم. 
 
این مسئول همچنین گفت: اوقاف چند سال قبل کلاس های قرآن را رایگان برگزار می کرد، و این باعث شده بود موسسات قرآنی فعال در شهرستان کمرنگ شوند زیرا مردم به کلاس های رایگان اوقاف متمایل شده بودند و دیگر به سمت موسسات دارای شهریه نمی رفتند، اما امسال داریم بابت کلاس ها از قرآن آموزان شهریه می گیریم اما در عوض برای هر کسی زیر نظر اوقاف باشد، یک سری امتیازاتی را از محل موقوفات در نظر گرفته ایم. در واقع قبلا یک مبلغی را در شهرستان برای پرداخت حق  الزحمه مربیان کلاس های قرآنی اوقاف در نظر می گرفتیم، اما اکنون آن مبلغ را کنار می گذاریم و معتقدیم بهتر است قرآن آموز خودش حق الزحمه مربی را از محل شهریه اش بپردازد و ما آن مبلغ ذخیره شده را پشتیبان فعالیت های قرآنی و تأمین نیازهای مراکز و موسسات قرار می دهیم. این طرح برای همه است و اطلاع رسانی هم شده است و هر موسسه ای که فعالیتشان را ثابت بکنند ما در خدمتشان هستیم.
 
 
کوچه پس کوچه پیوندها
کلیک کنید:
 
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما