گزارشی پیرامون مشکل مالکین باغ علوی با شهرداری سبزوار

 
ریحانه ریاحی/ مجله اینترنتی اسرارنامه
 
در روز چهارشنبه 14 آبان ماه 97 تعدادی از مالکین باغ علوی (زمین های شمال امامزاده کوشک) که از شهرداری سبزوار معترض بودند به سراغ خبرنگاران اسرارنامه آمدند و از آنها خواستند صدای اعتراض مردم (مالکین) را به گوش مسئولین برسانند.
 
اینگونه شد که به باغ علوی رفتیم و پای حرف دل عده ای از مالکین سرگردان و ناراحتی از حال و روزشان پیدا بود، نشستیم:
 
یکی از مالکین به نمایندگی افرادی که در آنجا حضور داشتند گفت: حدود 25 سال پیش این زمین ها توسط ما خریداری شده است، البته ناگفته نماند این زمین ها به صورت مشاع در اختیار مالکان قرار گرفت.
 
وی ادامه داد: برای دریافت مجوز پروانه ساخت، چندین مرتبه به شهرداری مراجعه کرده ایم که شهرداری در پاسخ مان می گوید به هیچ عنوان امکان ساخت این زمین ها وجود ندارد؛ این در حالی است که شهرداری در سال 86 فرم درخواست پروانه برای زمین هایمان را صادر کرد که سیتسم شهرداری فعلی آن مجوز را قبول ندارد.
 
این شهروند افزود: از آنجایی که معضل گرد و غبار همسایگان این محله را آزرده خاطر کرده است به شهرداری اعلام کردیم، حال که شما مجوز ساخت نمی دهید ما حاضر به توافق هستیم که با نرخ روز زمین ها را دراختیار شهرداری قرار دهیم. اما اوایل سال جاری شهرداری بدون توافق با مالکین  شروع به ساخت و ساز فضای سبز کرد که باعث شکایت ما شد و بعد از شکایت، شهرداری کار را تعطیل کرد. اما در شهریور ماه 97 شهرداری مجدد شروع به کار کرد و ما توانستیم در آن زمان مجدداً به علت غیرقانونی بودن ، آنها را از ادامه روند کار بازداریم. اکنون متاسفانه شهرداری باعلم به مشاع بودن زمین و با اذن معدودی از مالکین شروع به ساخت دیوارهای این پارک کرده که این کار بسیاری از مالکین را برآشفته است.
 
وی تصریح کرد: گرچه شهرداری به غیرقانونی بودن کار خود آگاه است ولی دست از این کار بر نمی دارند و گرچه وعده و وعید می دهند که کار را تعطیل می کنیم اما هرروز شاهد کار کردن پیمانکار و کارگران در این محدوده هستیم و حتی پیمانکار این ارگان در پاسخ به شکایت مالکان به جای رساندن حرف مردم به مسئولان مربوطه با میلگرد و سنگ به مالکین حمله ور شد و دو نفر از ناحیه سر و پا مصدوم شدند و ماموران شهرداری اعلام کردند که درگیری و مصدومیت شما به ما هیچ ربطی ندارد.
 
این شهروند همچنین گفت: گرچه  دو سه مرتبه با شهردارهای سابق توافق کرده ایم اما متاسفانه با تغییر شهرداران در سال های متمادی شرایط، مجددا به حالت اول باز می گردد. به گونه ای که در این مدت به مالکین گفته اند اگر می خواهید شهرداری با شما توافق کند مبلغ 300 هزارتومان هزینه پسماند را واریز کنید تا مراحل قانونی خرید زمین شما توسط شهرداری طی شود و هرزمان شهرداری پول داشته باشد هزینه آن را طی چند فقره چک پرداخت می کند که با اینکه یکی از مالکین قبول کرد ولی متاسفانه شهرداری پای قولش نماند.
 
وی افزود: به شهرداری برای توافق، نامه زده و اعلام آمادگی کرده ایم و تک تک شماره نامه ها موجود است، ولی متاسفانه شهرداری هیچوقت پاسخگو نبوده است.
 
مردی سالخورده در تایید سخنان آن مالک گفت: من 30 سال زحمت کشیده ام و با پول زحمت کشی و کارگری توانستم زمینی بخرم تا بلکه بتوانم خانه دار شوم و آخر عمری سقفی بالای سرم باشد اما متاسفانه الان وضعیتم اینگونه است؟!
 
وی افزود: لطفا صدای ما را به مسئولین برسانید و از آن ها بپرسید، که اگر این زمین متعلق به خود و یا خانواده شان می بود هم به همین سبک و سیاق رفتار می کردند؟
 
در ادامه این گزارش، جهت پیگیری درد مالکان معترض به سراغ شهرداری رفتیم و از معاون شهرسازی و معماری شهرداری سبزوار جویای مشکل پیش آمده شدیم.
 
مرتضی احمدی در این رابطه گفت: قطعه ای که شهرداری در آن شروع به ساخت و ساز کرده، متعلق به همین ارگان بوده است و این مزیتی برای مالکان آن منطقه محسوب می شود زیرا برای ملک هایی که در جوار فضای سبزی باشند، ارزش افزوده ایجاد می شود و شهرداری با اینکه می توانست این زمین را مسکونی بسازد اما فضای سبز را اولویت داد تا مردم بیشتر بهره مند شوند.
 
وی افزود: صاحبان و مالکان قطعه اول این محدوده از آنجایی که زمین و ملک آنها در کنار پارک قرار می گیرد هیچ شکایتی ندارند، چون می دانند که ارزش ملک هایشان چندین برابر می شود. اما مالکانی که اعتراض دارند، به این خاطر است که در مرز مشاعات قرار گرفته اند و تصورشان بر این است که شهرداری زمین شان را تصاحب کرده است اما این چنین نیست. 
 
احمدی ادامه داد: مالکان بدانند نه تنها برای زمین هایشان ارزش افزوده ایجاد کرده ایم، بلکه خسارت تک تک آنها را به نرخ روز می پردازیم ولی آنها باید مراحل سیستم اتوماسیون اداری آن را طی کنند و گردش کار را برای صدور پروانه ساخت در شهرداری به اجرا بگذارند.
 
در ادامه معاون شهرسازی و معماری شهرداری سبزوار در رابطه با ضرب و شتمی که صورت گرفته بود گفت: شهرداری در این جریان مسئولیتی ندارد، زیرا اگر هم برخوردی صورت گرفته توسط پیمانکار بوده و شهرداری تنها می تواند به شکایتی که مردم به شهرداری انتقال می دهند رسیدگی نماید.
 
 
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما