برافراشته ترين علَم سبزوار زمين افتاد و کسي آخ نگفت!

علي نورآبادي/ مجله اینترنتی اسرارنامه
 
در دو سال گذشته، سه شنبه يا چهارشنبه هر هفته منتظر انتشار شماره جديد نشريه "ستاره شرق" بوديم و به اين امر عادت کرده بوديم اما يک ماه از سال 97 گذشت و خبري از انتشار شماره جديد اين نشريه نداشتيم. تا اين که کم کم نگران شديم و بعد از پرس و جو فهميديم که نشريه با مشکلات مالي مواجهه شده و متاسفانه در آستانه تعطيلي است. نمي دانم آيا در شلوغي و هياهوي روزمرگي ها شما هم اين مسئله را متوجه شديد يا نه. از طرفي هر از گاهي مي شنويم و يا مي خوانيم که مجوز يک نشريه يا رسانه جديد براي شهرستان سبزوار گرفته شده و قرار است منتشر شود اما از طرف ديگر خبر تعطيلي احتمالي بهترين نشريه مکتوب منطقه به گوشمان مي رسد. از سويي رئيس اداره ارشاد و ديگر مسئولان پشت سر هم مصاحبه مي کنند و از محاسن و مزاياي رسانه ها مي گويند اما از طرف ديگر انتشار بهترين نشريه منطقه بزرگ سبزوار دارد متوقف مي شود و کسي خم به ابرو نمي آورد. از طرفي مسئولان مختلف دوست دارند هر روز عکس و تصويرشان در صفحه اول مطبوعات و رسانه ها باشد اما از سوي ديگر بهترين نشريه مکتوب چند دهه اخير دارد متوقف مي شود و همه بي اعتنا از کنارش مي گذرند و شايد اصلا خبردار نشده باشند. از سويي مسئولان مختلف، ژست فرهنگي مي گيرند و پشت تريبونها درباره عشق شان به کار فرهنگي سخن سرايي مي کنند و از ديگر سو کرکره يکي از مهم ترين مراکز فرهنگي منطقه پايين کشيده مي شود اما در غوغاي روزمرگي ها صدايش به گوش آنها نمي رسد. 
 
- شايد خيلي ها از شنيدن تعطيلي هفته نامه "ستاره شرق" خوشحال هم بشوند و حتي بعضي ها دل شان خنک شود و زير لب زمزمه کنند: ستاره شرق هم بالاخره تعطيل شد. جالب آنجاست که همين "بعضي ها" معمولا کساني هستند که در دو سال عمر ستاره شرق با آن عکس انداختند و پز دادند اما حالا از تعطيلي اش حتي خبردار هم نشدند و يا به روي خودشان نياوردند. نشريه "ستاره شرق" بدون شک برافراشته ترين "علم" چند دهه اخير شهرستان و کل منطقه سبزوار در حوزه مطبوعات بود اما متاسفانه اين علم بدون سر و صدا دارد زمين ميفتد و کسي آخ نمي گويد. 
 
- همه (نمايندگان، شهرداري، فرمانداري، شوراي شهر، اداره ارشاد تا امام جمعه محترم و حتي جاهايي مانند دفتر بسيج رسانه و دهها نهاد و اداره کوچک و بزرگ ديگر ) از آباداني و پيشرفت ديار سربداران و بيهق سخن مي گوييم اما موقع عمل که مي رسد پاي مان مي لنگد. مگر آباداني و پيشرفت بدون رسانه ها ممکن است؟ آباداني و پيشرفت تنها در سايه رسانه هاي قوي و جدي بدست مي آيد. وقتي منظم ترين و وزين ترين و بهترين (با همه ضعف هايي که هنوز داشت و رو به بهبود بود) نشريه شهرستان در سکوت و غفلت همه اين نهادهاي مدعي و پر سر و صدا تعطيل مي شود چگونه انتظار داريم که پيشرفت کنيم و گامي به جلو برداريم؟ قطعا تعطيي ستاره شرق، سالها پيشرفت شهرستان و منطقه را عقب مي اندازد.
 
- هر چند مسئولان و نهادهاي مسئول و غير مسئول بارها محک خوردند و زير و بم شان شناخته شده است اما تعطيلي نشريه "ستاره شرق" محک بزرگ ديگري براي همه ماست بود که بهفميم چقدر در حرف هاي مان صادقيم. تعطيلي نشريه ستاره شرق محک خوبي است که بدانيم چقدر به وعده هاي مان پايينديم. تعطيلي نشريه ستاره شرق محک خوبي است که بدانيم چقدر دلسوز نشان خود براي شهر و مردم آن جدي هستيم. تعطيلي نشريه ستاره شرق محک خوبي است که بدانيم چقدر واقعا پيشرفت و آباداني سبزوار براي مان مهم است. اگر واقعا به فکر سبزوار هستيم نبايد بگذاريم که اين علم، زمين بيفتد. اگر ذره اي غيرت و حميت براي شهرمان داريم نبايد بگذاريم اين نشريه تعطيل شود و اين علم افراشته زمين بيفتد. سخن گفتن راحت است و پر سر و صدا سخن گفتم راحت تر اما کار کردن براي شهرستان بسيار سخت است. کار کردن و خون دل خوردن براي شهرستان، مانند جان کندن است. 
 
- نياز به تکرار نيست که اينجا سخن بر سر شخص و گروه خاصي نيست؛ "ستاره شرق" حالا ديگر متعلق به شخص و گروه خاصي نيست بلکه متعلق به کل شهرستان و منطقه سبزوار است. ستاره شرق بعد از دو سال و اندي انتشار مستمر و جدي و قابل قبول،‌ متعلق به همه سبزوار است. اين نشريه توانايي ها و ظرفيت ها و تاثيرگذاري اش را در اين دو سال به اثبات رسانده است آيا وقت آن نرسيده است که ما حرفها و وعده هاي مان را در حمايت از فعاليت هاي فرهنگي که هميشه از آن سخن مي گوييم، ثابت کنيم. ستاره شرق برادري اش را ثابت کرده است حالا نوبت ماست که برادري مان را نشان دهيم. ستاره شرق چه ادامه يابد و چه تعطيل شود، کار خودش را کرده است تنها روسياهي تعطيلي آن براي ما مي ماند. تعطيلي نشريه وزين ستاره شرق بدون شک، نمره منفي بزرگي در کارنامه کاري و عملکرد همه ما باقي خواهد بود. مطمن باشيم که اگر ستاره شرق تعطيل شود تا سالها ديگر کسي پيدا نخواهد شد که چنين نشريه را دوباره منتشر کند. اگر ستاره شرق براي هميشه تعطيل شود مطمئن باشيم که تا چند دهه ديگر کسي جرات چنين کار بزرگ و ارزشمندي را نخواهد داشت. انتشار حتي يک شماره نشريه مکتوب، کار بسيار بزرگي است؛ نشريه درآوردن فقط به پول نيست. خيلي ها پول دارند اما نمي توانند حتي يک شماره نشريه منتشر کنند. کسي که دستش توي کار است مي داند که راه اندازي يک کار مستقل آن هم از نوع فرهنگي و آن هم بدون حمايت و کمک گرفتن از کسي چقدر سخت و طاقت فرساست. همين حالا چندين نشريه مجوزدار داريم که نتوانسته اند حتي يک شماره منتشر کنند و يا يکي دو شماره بيشتر دوام نياوردند. و اين در حالي است که صاحبان اين نشريات و رسانه ها افراد حقيقي يا حقوقي اسم و رسم دار و پر سر و صدا هستند.  
 
- نااميد و مايوس نيستيم و به کمک و حمايت مسئولان و نهادهاي شهرستان براي بازگشت پر افتخار اين نشريه بسيار اميدواريم. بدون اغراق و مجامله، نشريه ستاره شرق واقعا افتخاري براي کل منطقه سبزوار بود اين افتخار، راحت به دست نياورديم که به راحتي از دستش بدهيم. بنابراين مطمئن هستم که همه مسئولان و دلسوزان محترم براي ادامه انتشار نشريه ستاره شرق هر کاري از دست شان بربيايد انجام خواهند داد چون انتشار ستاره شرق نه تنها افتخاري براي شهرستان بلکه  آبروي آنها هم هست. کسي افتخار و آبرويش را به اين راحتي از دست نمي دهد. 
 
- وقتي گفته مي شود کمک و حمايت کنيد تا اين علم، زمين نيفتد انتظار اقدام ويژه اي نداريم. منطقه بزرگ سبزوار حدود 500 هزار نفر جمعيت دارد اگر فقط چند هزار نفر پيدا هفته اي هزار تومان بدهند و "ستاره شرق" را بخرند اين نشريه تعطيل نخواهد شد. آيا خرج کردن هزار تومان براي يک کار فرهنگي خيلي زياد است؟ چرا هزينه کردن هزار تومان براي خريد نشريه خيلي براي مان سخت است؟  اين در حالي است که همه ما در هفته چندين برابر اين مبلغ براي خريد چيپس و پفک و نوشابه پول مي دهيم. با خريد 4 - 5 هزار نسخه در هر شماره، ستاره شرق تعطيل نخواهد شد. چرا نبايد در يک شهر 400 - 500 هزار نفري 4 يا 5 هزار نفر پيدا نشود که هفته اي هزار تومان براي کار فرهنگي هزينه کند؟ مردم تقصيري ندارند وظيفه ما و شماست که بايد در اين زمينه فرهنگ سازي کنيم. اگر با تبليغ و فرهنگ سازي هزينه کردن براي توليدات و محصولات فرهنگي (از جمله کتاب، فيلم، تئاتر، موسيقي، مطبوعات، رسانه ها و غيره)  را براي مردم و خانواده ها جا بيندازيم قطعا با رغبت و اشتياق اين کار را مي کنند. 
 
- بخش قابل توجهي از هزينه معروف ترين و حرفه اي ترين مطبوعات و نشريات از طريق اشتراک نهادها و دستگاه هاي دولتي و رسمي تامين مي شود. آيا جاي آن ندارد که ادارات و دستگاه هاي دولتي شهرستان هم با اشتراک ستاره شرق از اين فعال ترين و مهم ترين نشريه منطقه خودشان حمايت کنند؟ شهرداري بيش از هزار و 500 کارمند دارد آيا جا ندارد که چند صد نسخه از نشريه را اشتراک شود؟ آيا شايسته نيست که فرمانداري با اشتراک ستاره شرق ، کمک کند تا اين نشريه موفق شهرستان سرپا بماند؟ شوراي شهر مصوبه بسيار خوبي براي خريد کتاب هاي منتشر شده از نويسندگان سبزواري دارد آيا جا ندارد که مصوبه اي هم براي حمايت از نشريات و رسانه هاي شهرستان بگذارند تا از اين طريق کمکي آنها کرده باشد؟ همه دانشگاه ها تعدادي از روزنامه ها و نشريات را مشترک هستند آيا شايسته نيست که با اشتراک ستاره شرق، از اين نشريه محلي نيز حمايت کنند؟ و قس علي هذا درباره ديگر نهادهاي دولتي. نترسيد، اشتراک ستاره شرق هزينه هنگفتي براي اين نهادها و دستگاهها ندارد. ستاره شرق هفته نامه است و در سال 50 شماره منتشر مي شود. از قرار هزار تومان براي هر شماره نشريه مي شود 50 هزار تومان در سال. اگر دستگاهي مثلا 100 يا 200 نسخه از نشريه را مشترک شود در هفته مي شود 100 يا 200 هزار تومان و در سال مي شود 5 يا 10 ميليون تومان. آيا هزينه 5 يا 10 ميليون توماني يک دستگاه دولتي براي يک کار فرهنگي خيلي سنگين است؟ اين در حالي است همه ما مي دانيم در همين دستگاه هاي دولتي هر هفته و هر ماه چند برابر اين پول، خرج هزينه هاي غير ضروري مي شود. از ريخت و پاش هايي در همين دستگاهها صورت مي گيرد و همه ما به خوبي مي دانيم، مي گذريم. 
 
- از همه اينها که بگذريم در همه جاي دنيا، بخش زيادي از هزينه نشريات و مطبوعات از طريق قبول آگهي هاي تبليغاتي تامين مي شود. نهادها،‌ دستگاهها و بنگاه هاي اقتصادي خصوصي مي توانند با دادن آگهي به ستاره شرق از نشريه موفق منطقه خودشان حمايت کنند. آيا نهادها و دستگاه هاي دولتي اين کار را هم نمي توانند بکنند؟ اين کمترين حمايتي است که نهادها و دستگاه هاي دولتي مي توانند بکنند آيا از اين کمک هم دريغ مي ورزيم؟ مطمئن باشيم که اگر نشريه اي و يا حرکت فرهنگي و هنري ديگري در هر شهرستاني موفق شده است از همين طريق و با همين حمايت ها و کمک ها بوده است. اگر واقعا به فکر آباداني و پيشرفت شهرستان و منطقه هستيم بايد پشت هم باشيم و از همديگر حمايت کنيم. پيشرفت تنها با وحدت، همفکري و همکاري بدست مي آيد. 
 
- هنر آن نيست که کسي را که راه مي رود لنگش کنيم و زمينش بزنيم؛ هنر آن است که کسي که با جسارت و جرات، حرکت کرده است راه را برايش باز کنيم تا ادامه دهد و دست اندازها را از پيش پايش برداريم تا مبادا زمين بخورد. هنر آن است که اگر کسي زمين خورده است دستش را بگيريم و بلندش کنيم. 
 
- و چند دعا، پناه مي بريم به خدا از بخل ها و حسادت که نه خودمان کاري مي کنيم و نه مي گذاريم ديگران کار کنند. پناه مي بريم به خدا از کينه و کدورتها که براي زمين زدن کسي هر کاري مي کنيم. پناه مي بريم به خدا از جهالت ها و ناداني ها که مانع حرکت ها و تلاش ها مي شود. پناه مي بريم از تنگ نظري ها و کوته فکري ها که ما را به کارشکني ها و کم کاري ها وادار مي کند. پناه مي بريم به خدا از مشکلات روحي و اخلاقي و شخصيتي که مانع اصلي آباداني و پيشرفت شهرستان و مردم است. بار ديگر اين جمله ابوالحسن زيد بيهقي را در تاريخ بيهق از سر عبرت بخوانيم و بينديشيم. بيهقي در اين اثر گرانقدرش به عنوان يکي از غرائب ناحيه بيهق مي نويسد: "علماي بزرگ خيزند در اين خاک در انواع علوم اما تا در خاک بيهق باشند هيچ رتبت و درجه نيابند، مگر غربت و سفر بر وطن اختيار کنند تا از علم خويش برخورداري يابند.”
 
برای مطالعه یادداشت های بیشتر به قلم علی نورآبادی هم اکنون روی اینجا کلیک کنید.
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما