تاریخچه ایجاد پارک بانوان در جهان، ایران و سبزوار

سمیرا واعظی نژاد / مجله اینترنتی اسرارنامه

مدتی است شاهد تغییر و تحولاتی در پارک بانوان سبزوار هستیم که شامل تهیه طرح جامع برای تحهیز و توسعه پارک و برداشتن حصارهای آهنی از اطراف این پارک می شود. 

ایجاد پارک بانوان و چگونگی مدیریت آن در هر شهری از جمله در سبزوار همواره موافقان و مخالفان بسیاری داشته است؛ هرچند بسیاری از شهروندان سبزواری خصوصا خانم ها  از وجود این پارک استفبال کرده اند اما در عین حال برخی از آنان منتقد کشیدن حصارهای آهنی و یا کمبود امکانات مورد نیاز در محدوده ی داخل پارک هستند.

همه ی مباحث به راه افتاده درباره ی ضرورت وجود پارک بانوان و چگونگی مدیریت و تامین امنیت آن در سبزوار اسرارنامه را برآن داشت تا به تحقیقی مختصر پیرامون تاریخچه ایجاد پارک بانوان در جهان و ایران بپردازد.

 
تاریخچه ایجاد پارک بانوان در جهان و ایران
 
ســابقه ایجاد پارک هــای بانوان به ســال 1913، زمانی که زوجی به نــام جیمز و مری هیل زمینی را در شــهر هلنــا در ایالت مونتانا آمریــکا برای ایجــاد پارک به شــهرداری اهدا كردنــد برمیگردد. ایــن پارک را میتــوان اولین پــارک بانوان جهان محســوب کرد.
 
پارک بانوان میامی در ســال 1992 در جهت بهبود کیفیت زندگی اجتماعی بانوان ساخته شد. این پارک 15 هکتاری در کنــار دریا، دارای آلاچیق و تسهیلات پیــک نیک و محل بازی کودکان بود. قبل از سال 2000 نیز مرکز پزشکی دانشگاه اوهایو برای بررسی تأثیر پارک بر سلامت زنان بیمار، پارک زنان را احداث نمود. نتایج بررســی ها طی ســال های متمادی نشان داد که پارک تأثیر بسیار مثبتی در شفای زنان بیمار داشته است.
 
بنابرایــن آنها تصمیم بــه ایجاد پارک جدید در ســال 2012 نمودند . در ســال 2000 ،پارک زنان و باغ افتخارات مشارکت زنان در طول تاریــخ، در شــیکاگو افتتاح شــد. در این پارک مســیر پیچ در پیچی ساخته شده است که استعاره از یک زن در حال حرکت از مرزهای ســنتی و دورههای زندگی خویش است .
 
 در ســال2010حدود ۲۰۰ بانوی مســلمان در آمریــکا در نامه ای از فدراســیون تربیت بدنی خواستند تا ساعت هایی را در روز در پارکها بــه آنها اختصاص دهند تا بتوانند به راحتی به تمرینات ورزشــی خود بپردازند. ســرانجام پس از پیگیریهای مداوم و تلاش های فراوان، آنها توانســتند ساعتهایی از روزهای خاصی در هفته را برای تمرین و ورزش به دســت آورند. 
 
در آســیا و ایران نمونه های بیشتری از ایجاد پارک بانوان را میتوان مشــاهده نمود. برای مثــال زنان افغان به علت شــرایط فرهنگی و تفکرات سنتی از آزادی کمی برای خروج از خانه و معاشرت با مردان در خارج از خانواده برخوردار مي‌‌باشند. 
 
بنابراین، نقاط تجمع برای زنان در افغانستان خيلي كم است. بدین منظور در افغانستان در زمان طالبان یک پارک با دسترســی منحصرا برای زنان به عنوان مکانی امن برای ملاقات و معاشرت مطرح شد .
 
این پارک دارای فروشگاه، مهدکودک، زمین بازی، رستوران، مسجد، مرکز آموزش شــغلی، مرکز کامپیوتر، رستوران، مرکز تناسب اندام و عمارت با چشــم انداز زیباست. در این پارک موسیقی پخش می شود و زنان به حرکات موزون و ورزش می پردازند. 
 
تاریخچــه احداث پارک بانوان در ایران به یک دهه قبل بر میگردد.  پارک بانوان بروجرد، اولین پارک ویژه زنان درایران است. این پارک درسال۱۳۸۰درزمینی به مساحت بیش از ۴۰ هزار متر مربع طراحی و به بهره برداری رسید. مسووالن فرهنگی ارومیه نیز در ۱۷ اردیبهشت ماه سال 1388 موظف شدند که احداث پارک بانوان را در دستور کار قرار دهند. پارک بانوان بهار نیز در تبریز به سال 1386 افتتاح شد. در ســمنان نیز پارک بانوان در بلوار ۱۷ شهریور سمنان راه اندازی شده اســت.
 
نخستین بوستان بانوان تهران با مساحت 27 کیلومتر مربع در بزرگراه آزادگان واقع اســت. احداث بوستان بانوان در پایتخت مربوط به اولین مصوبات شورای اسلامی شهر تهران است. 
 
منبع
1)هاشمی تیله نویی، ملیحه ؛ میرغلامی ، مرتضی؛ رفیعیان، مجتبی، (1393)، سنجش رضايتمندي زنان از پار كهای بانوان، هویت شهر، شماره نوزدهم. 
 
*   *    *
 
گفتنی است نخستین پارک بانوان شهر سبزوار در تاریخ 4/3/1390 همزمان با سالروز میلاد حضرت فاطمه زهرا (س) در محل بوستان لاله ( پارک شهربازی)  این شهر افتتاح شد.
 
 
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما