6 روش ساده برای داشتن زندگی شاد ، سالم ، طبیعی

یکی از مشکلات انسان امروزی غرق شدن در کوران کارهای اغلب سخت ، یکنواخت و تکراری روزانه برای گذران زندگی است که در این میان طبیعتاً شادی و سلامتی بسیاری از افراد به خطر افتاده است و نیز انسان ها هر روز بیشتر از قبل از روال طبیعی زندگی خود دور می شوند. در این مجال و در همین ارتباط چند تکنیک ساده و کم خرج و حتی پیش پا افتاده را به اطلاع شما مخاطب گرامی می رسانیم که امروزه اغلب مردم از آنها اطلاع دارند اما متأسفانه کمتر به آن ها عمل می کنند اما امیدواری ما این است که در این متن ضمن یادآوری این موارد برای شما دوست عزیز ، برای حرکتتان به سمت داشتن یک زندگی شاد ، سالم و طبیعی به اندازه کافی ایجاد انگیزه کنیم.
تکنیک آب و دانه : ارتباط با طبیعت عامل بسیار مفیدی برای احساس شادی و سلامتی است که افرادی که در نواحی روستایی  یا شهر های کوچک زندگی  می کنند از این نعمت بسیار برخوردارند اما اگر ساکن شهرهای بزرگ هستید و عملاً به دلایل مختلف نمی توانید مانند روستاییان ارتباطی تنگاتنگ با طبیعت داشته باشید، بازهم راه هایی  وجود دارد ، که به واسطه ی آن ها تا حدودی می توانید احساس ارتباط با طبیعت را در خود تقویت کنید . یکی از راه های کم خرج و تقریباً آسان این است که درگوشه ای از حیاط خانه یا لبه ی یکی از پنجره های منزل یک ظرف آب به همراه مقداری دانه ی گندم یا نان خشک خورد شده قرار بدهید . بعد بین دو تا 5 روز صبر کنید . در همین مدت سرو کله ی اولین یاکریمی که برای خوردن دانه ها یا نوشیدن آب ، حیاط خانه ی شمارو انتخاب می کند ، پیدا خواهد شد. و بعد فاصله ی زیادی نمی شود که جفتش را هم به آنجا می آورد و بعد از چند روز آن دو یاکریم به همراه جوجه های خود برای همیشه آدرس خانه ی شما را به خاطر می سپارند و به قول معروف جَلد بام شما خواهند شد . سپس شما می توانید هر روز با نگاه کردن به آنها و شنیدن صدای آواز معصومانه و بال و پرزدن های زیبایشان احساس کنید که در یک  دنیای طبیعی زندگی می کنید که  در آن زندگی به خوبی جریان دارد.
تکنیک گلدان : یک راه دیگر برای نزدیک شدن به طبیعت این است که در داخل حیاط منزل خود باغچه ای  تعبیه کنید و در فصل های گرم سال با پرورش چند بوته گل،کاشت درخت های میوه یا درختچه های تزئینی، یا سبزی کاری از داشتن فضای سبز خانگی و ارتباط  نزدیک با طبیعت لذت ببرید. اگر منزلتان آپارتمانی است ، یا به هر دلیلی باغچه ای ندارد چند گلدان  یا حتی یک گلدان گل طبیعی از گل فروشی ها تهیه کنید و شروع به نگه داری و پرورش آن در منزل نمایید. به خاطر داشته باشید که دانشمندان معتقدند حتی چنددقیقه نگاه کردن روزانه به گل ها و گیاهان طبیعی باعث نشاط روحی و سلامت جسمی می شود. ائمه اطهار و اولیای دین مقدس اسلام نیز ارتباط خوبی با طبیعت و گل و گیاهان داشتند به طوری که احادیثی فراوانی در ارتباط با توصیه آن بزرگواران برای نزدیکی با طبیعت بیان شنیده ایم. از جمله شاید این سخن یا مشابه آن را بسیار شنیده باشید که نبی مکرم اسلام فرموده اند : نگاه کردن به گیاهان و مناظر طبیعی سرسبز نور چشم را زیاد می کند.از امام کاظم(ع) روایت شده است که نگاه به گیاهان خرم و سرسبز ، چشم را جلا می دهد و بر روشنایی آن می افزاید . «
تکنیک هم صحبتی : شاید مشغله کاری شما یا سایر اعضای خانواده آنقدر زیاد باشد که در طول روز عملاً نتوانید ساعت های زیادی را در کنار یکدیگر باشید . اما عموماً خانواده ها حداقل در ساعات پایانی شب و قبل از خواب فرصت پیدا می کنند که چندساعتی را در کنار یکدیگر بگذرانند. این همان فرصتی است که باید مغتنم شمرده شود. چرا که پژوهش های روانشناسان نشان داده است داشتن ارتباط کلامی و چهره به چهره با دوستان صمیمی و به خصوص اعضای خانواده باعث افزایش عزت نفس ، آرامش خاطر و کاهش فشارهای روانی در فرد می شود . در نتیجه حتماً شرایطی را فراهم کنید که در طول شبانه روز به اندازه کافی با دوستان صمیمی و به خصوص اعضای خانواده هم صحبتی و ارتباط نزدیک داشته باشید. یادتان باشد که هرچند برقرار ی تماس از طریق تلفن ، پیامک ، ایمیل و ... نیز شکل هایی از ارتباط محسوب می شوند اما هرگز جای ارتباط های رودررو که در آن تماس های مستقیم چشمی برقرار می شود ، را نمی گیرند.
تکنیک گام به گام : اگر اتومبیل یا موتورسیکلت شخصی دارید ، این برای راحتی زندگیتان یک امتیاز و  شاید حتی یک سرمایه  محسوب می شود و شما می توانید برای تسهیل رفت و آمدها و سرعت بخشیدن به امورزندگیتان از آن بسیار کمک بگیرید. اما این بدان معنی نیست که خود را برای هر رفت و آمدی به صورت صددرصد وابسته به وسایل نقلیه کنید.و مثلاً اگر خواستید حتی از مغازه سوپرمارکتی یا نانوایی واقع در خیابان محل زندگیتان خرید کنید سوار خودرو شوید و تا به آنجا بروید . حتی توصیه ما این است که برای مسافت های طولانی تر نیزهمیشه خودتان را محدود به جابه جایی به وسیله ی اتومبیل شخصی نکنید. این توصیه زمانی لازم الاجرا می شود که شما از آن دسته افرادی باشید که به خاطر داشتن مشغله های کاری و خانوادگی گوناگون در زندگی خود از صبح تا به شب مشغول انجام یک سری امور روزمره می شوید . فعالیت هایی که اغلب به دلایل مختلف از تحرک و نشاط کافی برخوردار نیستند . چرا که داشتن مقداری تنوع ، و تحرک به شکل استاندارد در فعالیت های روزانه یکی از ملزومات ضروری برای برخورداری از یک زندگی شاد ، سالم و طبیعی است. در نتیجه پیشنهاد این مقاله این است که همین حالا تنبلی را هرچه سریعتر کنار بگذارید و به عنوان مثال از همین فردا پیاده روی را در برنامه زندگی هر روزتان قرار دهید. حداقل در مسیر رفت و آمد از خانه تا محل کارتان به جای استفاده از وسایل نقلیه از پاهایتان استفاده کنید.  آن هم با سرعتی که پزشکان برای پیاده روی توصیه می کنند. اگر هم مسافت خانه تا محل کارتان زیاد است و حداقل بخشی از راه را با اتومبیل بروید. باور کنید ارزشش را دارد . سختی کار تنها چند روز اول است که شما باید عادت کنید چند دقیقه زودتر از خانه خارج شوید. اما در عوض بعد از مدتی همین پیاده روی روزانه باعث تنوع خاطر بیشتری برای شما می شود. چرا که حتی اگر مسیرپیاده رویتان همیشه یکی باشد اما موضوعات و اتفاقاتی مثل عبور عابران پیاده و وسایل نقلیه ، حرکت پرندگان و حیوانات اهلی ساکن شهرها ، تغییر و تحولات فصلی محیط  و ...ممکن است هر روز با روزهای دیگر متفاوت باشد. از آن گذشته خود پیاده روی با سرعت استاندارد یک ورزش مناسب محسوب می شود که می تواند مانع از افزایش بی رویه وزن شما و سایر فواید زیستی دیگر برای شما بشود. با این توضیحات وقتی که شما در حالت پیاده روی با سرعت استاندارد هستید انگار دارید در گوش زندگی خود این شعار را سر می دهید : گام به گام تا سلامتی...
 
تکنیک آب خنک :حتماً بسیار شنیده اید که نوشیدن مقداری از آب و مایعات در هر شبانه روز برای سلامتی بسیار ضروری است.چرا که محققین معتقدند که درصد زیادی از خون انسان را آب تشکیل می دهد و آب در فعالیت مفید اغلب دستگاه های بدن نقش موثری دارد . با این شرایط که گفته شد طبیعی است که اگر بدن انسان به علل مختلف روزانه آب و مایعات کافی را دریافت نکند بعد از مدتی به انواع و اقسام مشکلات دچار می شود . پس این توصیه ی ارزان و امتحان شده را از ما پذیرا باشید که با نوشیدن مقدار مناسبی آب روزانه برای داشتن یک زندگی شاد ، سالم و طبیعی به خود کمک کنید . مقدار آب مورد نیاز بدن از جانب منابع مختلف پزشکی بر حسب سن ، شغل ، وضعیت سلامتی جسمانی و ... متفاوت اعلام شده است اما چیزی که مشخص است این است که در ساعات بیداری انسان ها باید حداقل هر یک ساعت یک لیوان آب به بدن خود برسانند تا به کلیه ی فعالیت های بدنی آنها کمک شود و نیز موجبات نشاط آنان را فراهم آورد. ضمناً توجه داشته باشید که هرچند نوشیدن آب در طول تمام روز توصیه شده است اما نوشیدن یک لیوان آب در ابتدای صبح بعد از بیدار شدن از خواب شبانه ، می تواند فایده ای مضاعف داشته باشد زیرا به بیدار شدن آرام و سبک دستگاه گوارش کمک می کند و همچنین به شسته شدن سموم ترشح شده در بدن که در نتیجه ی چند ساعت خواب شبانه و عدم فعالیت دستگاه گوارش و سایر سیستم های بدن تولید شده است ، یاری می رساند.
تکنیک خواب کافی : برای ساعات خوابتان احترام بگذارید . بنا به گفته ی پزشکان هر انسان بزرگسال در هر شبانه روز به حدود 7 یا 8 ساعت خواب مفید نیاز دارد تا بتواند عملکرد مفیدی داشته باشد و نیز سلامتی خود را حفظ کند. اما متأسفانه مشاهده می شود که در زندگی انسان مدرن امروزی با وجود همه پیشرفت های علمی و فرهنگی که داشته است ، خواب اغلب یکی از قسمت های مظلوم زندگی واقع می شود . به طوری که اغلب اوقات افراد نه تنها برای کار بلکه حتی برای دیدن یک فیلم سینمایی یا یک میهمانی طولانی مدت از سر و ته خواب شبانه خود می زنند و شاید دیگر در طول سایر ساعات روز زمانی برای جبران این کمبود خواب نداشته باشند. این اشتباهی بسیار بزرگ است که اگر ادامه یابد شاید منجربه خسارات جبران ناپذیری برای انسان بشود.پس حتی اگر فردی بسیار پر مشغله هستید که برای گذران زندگی یا ایجاد شرایط رفاهی بهتر برای خود و خانواده تان در طول روز به قول معروف خود را به زمین و آسمان می زنید ، این هیچ اشکالی ندارد و تازه باید به شما تبریک گفت که تا این اندازه قاطعانه و مصمم کمر همت بسته اید و اراده کرده اید تا سرنوشت خود را بسازید اما فقط به یک نکته توجه داشته باشید که داشتن ثروت و موقعیت بالای اجتماعی زمانی به دردتان می خورد که سلامتی خود را حفظ کرده باشید . در غیر این صورت باید هرچه در می آورید در راه دوا و درمان خود خرج کنید. به همین خاطر روی ساعات خوابتان حساس باشید و هرگز نگذارید که به خاطر مشغله های کاری در یک دوره ی طولانی ساعات خوابتان در طول شبانه روز به شکل چشمگیری کاهش پیدا کند.
پیروز باشید.

كد:5050

نویسنده : امید برومندی
نظرت را بنویس
comments

یک غریبه

سلام به نکته های خوبی اشاره شده موفق باشی

سلام آقای برومندی بسیار جالب بود به امید موفقیت هر روز شما

مهدیه تهران

سلام واقعا مطالب جالبی نوشته شده ؟ آقای نویسنده اگه امکان داره درباره زندگی بیشتر بنویسید

يك شهروند

]به چه نكته هاي ظريف وجالبي اشاره شده با آرزوي موفقيت براي نويسنده
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما