در صورت تملک؛

سرای معمار زاده گزینه مناسب برای گذرفرهنگ و هنر

 مهدیه عابدی/ مجله اینترنتی اسرارنامه

مرتضی احمدی، معاون شهرسازی و عمران شهرداری سبزوار در گفتگو با اسرارنامه: در صورتی که سرای معمارزاده به تملک شهرداری برسد می‌تواند به عنوان یک گزینه جدید و پیشنهادی مناسب برای احداث گذر فرهنگ و هنر از جانب شهرداری مطرح شود.

پیرو پیگیری های مکرر مجله اینترنتی اسرارنامه در خصوص فرایند معرفی مکان نهایی برای احداث گذر فرهنگ و هنر در سبزوار، خبرنگار این مجله خبری دلایل تعلل این مهم را از معاون شهرسازی و عمران شهرداری جویا شد.

 

مرتضی احمدی با بیان اینکه در حال حاضر هر سه مکان پیشنهادی شهرداری "مجتمع اسرار، پارک هنر، حد فاصل خیابان پست تلگراف تا میدان زند" از جانب اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی با تایید قطعی مواجه نشده است گفت: مجتمع اسرار با مخالفت و مشکل حقوقی و حراستی در اداره کل ارشاد مواجه شده و تا کنون کار به جایی نبرده است.

احمدی در پاسخ به سوال خبرنگار اسرارنامه مبنی بر معرفی مکان های جدید از سوی شهرداری افزود: ساز و کار نهایی و فرایند قانونی برای تملک سرای معمارزاده در مراحل پایانی خود است و در صورتی که این سرا به تملک شهرداری برسد می‌تواند به عنوان یک گزینه جدید و پیشنهاد مناسب برای احداث گذر فرهنگ و هنر از جانب شهرداری مطرح شود.

معاون شهرسازی و عمران شهرداری سبزوار ادامه داد: حد فاصل میدان پست تلگراف تا میدان زند نیز به لحاظ دارا بودن بافت سنتی و عدم مخالفت اداره ورزش و جوانان و دیگر اماکن اداری مستقر در آن مکان گزینه مناسبی برای احداث گذر است.

وی با ذکر این مطلب که احداث این گذر نیازمند مشارکت و همراهی مدیریت شهری و به خصوص اداره میراث فرهنگی، اداره ارشاد و شهرداری است اضافه کرد: شهرداری تنها می‌تواند موافقت و پیشنهاد خود را برای فضاهایی که در اختیار دارد اعلام کند، در صورتی که استفاده از فضاهایی مانند کاروان سرای عرب ها نیازمند بازسازی و انتقال تملک از مالک خصوصی به فضای عام المنفعه است.

مرتضی احمدی در ادامه عنوان کرد: شهرداری به جز سه گزینه "مجتمع اسرار، پارک هنر، حد فاصل خیابان پست تلگراف تا میدان زند" در حال حاضر پیشنهاد دیگری ندارد!

 ***

پی نوشت: پس از آنکه در سال 97 سبزوار در کنار شهرهایی مانند اصفهان، کاشان، مشهد، نیشابور، یزد و... از لحاظ قابلیت های فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای احداث گذر فرهنگ و هنر مستعد شناخته شد پیشنهاداتی برای احداث این گذر فرهنگی مطرح شد که در نهایت هیچ کدام مورد تایید نهایی قرار نگرفت. از آنجایی که در شیوه نامه ابلاغی و اجرایی این طرح، شهرداری به طور ویژه و سایر نهاد های شهری مسئول معرفی مکان مورد نظر و مناسب برای احداث گذر اعلام شده اند. اما تا کنون هیچ نهادی به طور خاص درصدد حل تعارض و حل مشکلات عدیده از نظر قطعی شدن مکان مورد نظر برنیامده است. بدیهی ست تا زمانی که توجه ویژه  و مضاعفی نسبت به مقوله فرهنگ و هنر در اذهان مدیران شهری سبزوار نباشد نمی‌توان نسبت به احداث چنین مکانی در شهر خوشبین بود چرا که موضوعاتی همانند توجه به گردشگری و توسعه پایدار فرهنگی و هنری، مغتنم شمردن ظرفیت های فرهنگی و هنری در شهر، وجود ده ها و صد ها مکان فرهنگی، تاریخی و سنتی و هنرمندان توانمند در سبزوار دیر زمانیست که در شعارها و برنامه های عملیاتی نشده مدیران و مسئولان جا خوش کرده است.

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما