آغاز پیگیری ها برای ثبت مدرسه تاریخی فخریه

مهدیه عابدی/مجله اینترنتی اسرارنامه

پیرو پیگیری های مجله اینترنتی اسرارنامه در خصوص لزوم  ثبت مدرسه فخریه، رئیس پایگاه میراث فرهنگی سبزوار در گفتگو با خبرنگار این پایگاه خبری از آغاز پیگیری ها برای ثبت آن خبر داد و گفت: اصل را بر این قرار دادیم که به زودی ساز و کار ثبت این مجموعه را در استان پیش ببریم، پرونده و مدارک لازم برای ثبت مدرسه فخریه مدت زیادی ست که آماده شده و به همراه پرونده ساختمانهای بهزیستی به زودی به استان فرستاده خواهد شد تا روال نهایی برای ثبت را طی کند.

تلاش می‌کنیم ابتدا با حفظ این مکان ارزشمند و مرمت و بهسازی آن و سپس ثبت آن در فهرست آثار ملی کشور قدم خوبی در راستای ارج نهادن به میراث شهرمان برداریم.

محسن برابادی با اشاره به اینکه اداره اوقاف از طریق مکاتبه و گفتگو با کارشناسان میراث فرهنگی در راستای مرمت، بازسازی و حفظ مدرسه فخریه با این اداره همکاری خواهد داشت گفت: قرار شده که با منبع مالی موجود در اوقاف برخی از قسمت های مدرسه فخریه مانند 3 اتاق آخر این مدرسه که تخریب شده مورد مرمت قرار گیرد.

رئیس اداره اوقاف سبزوار خبر داد: اختصاص 400 میلیون تومان جهت مرمت مدرسه تاریخی فخریه

حجت الاسلام جعفرمهدوی خواه در گفتگو با اسرارنامه گفت: سیاست و وظیفه اداره اوقاف قطعا در راستای حفظ این میراث ارزشمند است اما هرگونه تغییر فنی و عمرانی در آن باید زیر نظر اداره میراث فرهنگی و طبق ضوابط کارشناسی شده باشد و ما نیز در همکاری با اداره میراث دریغ نمی‌کنیم.

وی با ذکر این مطلب که هم اکنون ساز و کار مرمت ابتدایی این بنا آغاز شده است افزود: تا دو ماه گذشته این موقوفه متولی داشته اما بعد از فوت متولی اختیار این مکان به اوقاف واگذار شده، طبق هماهنگی های لازم میان اداره میراث فرهنگی و اوقاف مبلغ 400میلیون تومان که در حساب موقوفه بود برای انجام مرمت بخش هایی از این مکان مانند قسمت شرقی موقوفه در نظر گرفته شده است،کمااینکه قسمت شمالی و غربی آن نیز در بخش های بام و اتاق ها صورت گرفته و ایزوگام شده اما برای استحکام هر چه بیشتر این بنا سعی می‌کنیم از طریق پیگیری ها با اداره میراث، بودجه دولتی و قابل توجهی برای این منظور در نظر بگیریم.

رئیس اداره اوقاف سبزوار ادامه داد: سبک و سیاق اولیه مدرسه فخریه باید حفظ شود اما تعمیرات و بازسازی های لازم نیز باید صورت گیرد تا از تخریب جلوگیری شود. امیدواریم که با همکاری میراث بتوانیم اعتبار قابل توجه و دولتی نیز جذب کنیم تا از این طریق حمایتگر اداره میراث و حفظ مدرسه فخریه باشیم.

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما