یک پی جویی ساده در تصمیم شهرداری سبزوار

 

مجتبی کاویان؛ عضو هیأت علمی دانشگاه حکیم سبزواری.

1401.05.25

معاون شهرسازی شهرداری سبزوار جدیداً رویکردی اتخاذ کرده است که می خواهد تمام راه رفته را برگردد و تصمیم دارد همه معابر را بدون توجه به عرصه بافت تاریخی سبزوار تعریض کند و در حال مجبور کردن همه مالکین و سازندگان برای عقب نشینی است.

نخستین پرسش: زمین مردم که در تعریض معابر تصرف می شود، به جای آن چه امتیازی داده می شود؟ طبعاً می توانند در ملک خود ساخت و ساز کنند و چند طبقه اضافه تر بسازند.

آیا این امتیاز مال همه است یا به عبارتی همه می توانند این کار را بکنند؟ بله. اما در عمل فقط کسانی که توانایی مالی داشته باشند یا کسانی که ملک ساکنین را بخرند می توانند این کار را انجام دهند.

پس آیا این به نفع ساکنین موجود هست؟ قطعاً خیر. ولی به نفع ساکنین آینده هست.

مگر ساکنین فعلی را از آنجا بیرون می کنند؟ نه. ولی خودشان با گسترش صدای اره و تیشه ی عمله بنا، محترمانه فرار می کنند به محلات دیگر. در واقع این تعریض ها و امتیازات به نفع کسانی هست که می خواهند از تراکم ارزش افزوده ایجاد کنند. یعنی یک طبقه ها را بکوبند و در انتهای معابر 6 متری، 4 یا 5 طبقه درست کنند.

حالا معابر چقدر تعریض می شود؟ حداقل همینقدر که دو تا ماشین از کنار هم عبور کنند. تا مردم (بخوانید ماشین ها) اینقدر برای عبور از معابر (بخوانید کوچه ها و محلات زندگی مردم) به درد سر نیفتند.

حالا واقعاً همیشه دو تا ماشین از آنجا با هم عبور می کنند؟ همیشه که نه. در واقع یک ماشین همیشه در آنجا پارک شده است و یک ماشین هم با دقت عبور می کند که آینه دیگری نشکند. این اتفاقی هست که در عمل می افتد.

راه حل اصلی چیست؟ الزام ساخت و ساز کنندگان، به تأمین پارکینگ.

آیا واقعاً الزام می شوند؟ خیر. ولی شهرداری جریمه آن را دریافت می کند تا بتواند حقوق پرسنل خود را بدهد. پرسنلی که همه متخصصین و مدیران اذعان دارند که برای شهرداری سبزوار زیاد است. و همه هم می دانند که بعضاً از روی رانت و آشنابازی اعضای شورای شهر در طول سالیان در شهرداری استخدام شده است. اینجاست که پول های کثیف انتخابات و بی خبری مردم و استیصال اجتماعی، یکدیگر را ملاقات می کنند.

(حق اعتراض برای پرسنل خدوم شهرداری سبزوار محفوظ است. همه می دانند که دو قسمت اصلی در شهرداری سبزوار بسیار فعال است. یکی زباله شب و دیگری اداره تخلفات ساختمانی. یکی حلال ترین و دیگری ...)

پس آیا این سیاست موجب کاهش ترافیک خواهد شد؟ قطعاً خیر. بلکه باعث افزایش عبور و مرور ماشین ها در معابر فرعی و نادیده گرفتن حقوق عابران پیاده خواهد شد. چون عابر پیاده است که موجب حیات شهری می شود. نه ماشین ها. عبور از معابر فرعی فقط حق ساکنین همان معابر است. نه حق تحمیل شده از طرف دیگر خیابان ها.

پس آیا منظور اینجانب از بافت تاریخی چهارتا ساختمان خشتی بود؟ خیر. آنها را با هر روشی که بتوانیم از دستان ناپاک و نامحرم حفظ خواهیم کرد. حرف من این است که ما با این تصمیم کوچه هایی خواهیم داشت که فقط یک مقدار گشاد تر و ساختمان هایی که برخی از آنها مدتی جدیدتر ولی برای همیشه بسیار بلندتر خواهند بود. اما شهر خفه تر و مرده تری خواهیم داشت. از کسانی بپرسید که از بیرون سبزوار را می بینند.

حال این کار شهرداری سبزوار قانونی هست؟ خیر. مخالف نص صریح آخرین طرح تفصیلی است و می توان آرای ایشان را در محاکم ذیصلاح باطل کرد. و همه آمرین رسمی و پنهانی آن را هم تحت تعقیب سازمان بازرسی قرار داد.

التماس تفکر برای مسؤولین شهر سبزوار دارم. هنر کنید و خودتان را از بیرون ببینید. پس از اینکه یک نگاه به محیط شهرهای مجاورتان انداختید و دیدید که چشم اندازهای کدام شهر در قد و اندازه مرکز استان است، تکلیف و مرزتان را با بخش های تاریک شهرداری سبزوار روشن کنید.

***

 

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما