آینه گر عیب تو بنمود راست...

روی زیاد مسئولان سوار بر دیوار کوتاه خبرنگاران / آقای پسندیده منت کُش کردن میهمانان رسم کدام آبادی است؟

امید برومندی / مجله اینترنتی اسرارنامه
 
در روزهای اخیر یادداشتی انتقادی درباره تور رصد شهاب باران برساوشی دماوند خراسان در روستای ساروق به قلم اینجانب نوشته و در اسرارنامه منتشر شد که ساعاتی بعد پاسخی از سوی سخنگوی انجمن میراث یاران سبزوار نوشته و در برخی گروه ها و فضای مجازی خبری شهرستان از جمله پیج اینستاگرامی مسعود پسندیده مسئول کمیسیون فرهنگی و گردشگری شورای شهر سبزوار، منتشر شد و در چند قسمت آن مطلب بنده به دروغگویی، انتشار مطالب خلاف واقع و غرض ورزی و قصد تخریب متهم شدم. 
 
اینکه نقدی که اینجانب نسبت به تور گردشگری رصد شهاب باران برساوشی نوشتم چه قدر منصفانه بوده یا نبوده مسئله ای است که قضاوت آن برعهده همه مسافرانی است که خود در این تور حضور داشته و اوضاع و احوال را از نزدیک دیده اند و مطلب قبلی اینجانب در واقع انعکاس صدای اعتراض بسیاری از این عزیزان بوده است که از بین همه اعتراضات، فایل های صوتی مربوط به چند نفر از مسافران گرامی  همان در کانال اسرارنامه منتشر شد و بقیه نیز نزد، تحریریه اسرارنامه محفوظ است.
 
اما در این مطلب جدید قصدم پاسخگویی به یادداشت سخنگوی انجمن میراث یاران نیست چرا که در کل از بین نام و نشان چند دستگاه و نهادی که در حاشیه  پوسترهای اطلاع رسانی و کارت دعوت های این مراسم درج شده بود، شخصا انجمن میراث یاران را که گفته می شود، متشکل از تعدادی از جوانان پر شور دیار سربداران است  و به صورت داوطلبانه و افتخاری دارند وقت خود را در این زمینه می گذارند،  دارای کمترین تقصیر می دانم و حتی پاسخگویی آنان و سکوت بقیه را به منزله آن می دانم که انگار مسئولان اصلی بعد از برگزاری ضعیف این برنامه خود را پشت سر نیروهای جوان و ستاد اجرایی پنهان کرده اند. 
 
اتفاقا درباره انجمن میراث یاران اینجانب یکی از حامیان سفت و سخت فعالیت های این گروه بوده ام و در همین ایام نوروز بود که با نوشتن یادداشت ها و انتشار پست هایی چه در سایت اسرارنامه و چه در پیج اینستاگرامی خود از فعالیت های این عزیزان در ارتباط با خانه های تاریخی سبزوار و برنامه های گردشگری که اجرا می کردند ، بدون هیچ مراوده و چشمداشت خاصی، حمایت کرده بودم. که یک نمونه از مطالبم در سایت اسرارنامه به شرح زیر است:
 
 
 
اگر بناست انصاف رعایت شده و نقاط مثبت هم دیده شود، ای کاش خود این دوستان انصاف را رعایت می کردند و به جای نگاه کردن به نوک دماغ، چند متر جلوتر را هم می دیدند تا به محض شنیدن اولین نقد، یک خبرنگار را که اتفاقا یکی از حامیان آنان بوده است، به غرض ورزی و تخریب گری متهم نمی کردند.
 
اما اکنون نیز علی رغم  انتشار آن  مطلب انتقادی، باز اصل نقد اینجانب فقط شامل عملکرد انجمن میراث یاران سبزوار نمیشد، بلکه نقدها در واقع شامل حال همه دستگاه ها و ارگان هایی است که نام و آرمشان در پایین پوستر دعوت به این برنامه درج شده است و به نظرم باید مسئولانه تر برخورد کرده و در مدیریت این تور همه جوانب پیش بینی شده و پیش بینی نشده را در نظر می گرفتند.
 
به هرحال به نظر می رسد، باید برای آن دسته از عزیزان که از مطلب انتقادی اینجانب دلخور شده اند، یادآوری کنم که وظیفه خبرنگار مدیحه سرایی و ثناگویی نیست و اگر بنا به این باشد، این کارها را دوست خوبمان سخنگوی انجمن میراث یاران در متنی که درباره کار خودشان نوشته بود، به خوبی انجام داده است. اما وظیفه خبرنگار بیان واقعیت ها و مشاهده ضعف ها و انعکاس اعتراضات است و چنانچه نکات مثبتی هم باشد، مسلما باید نکات مثبت هم دیده شده و بیان شود که اگر در یادداشت انتقادی بنده به نکات مثبتی اشاره نشده است، می تواند به عنوان نقدی به آن مطلب باشد، نه مجوزی برای نیت خوانی نویسنده آن هم در پیج رسمی کسی که یک مسئولیت رسمی در شهر سبزوار دارد!
 
اگر یادداشت اول را نوشتم، نه به خاطر سختی و ناهماهنگی آزاردهنده و میهمان نوازی ضعیفی بود که خودم در آن چند ساعت احساس کردم، بلکه به خاطر مسئولیتی بود که بعد از شنیدن گلایه ها و درد دل های مردم در طول برنامه و خصوصا در اتوبوس بازگشت به عنوان یک خبرنگار با من و سایر همکارانم در میان میگذاشتند، حس کردم. اکنون نیز در ادامه همان وظیفه بر خود لازم می دانم روش زشت برخورد با یک میهمان و سپس یک منتقد را نشان دهم و در این متن جدید بر انتقادهای به حق و واقعی اولیه خود پافشاری کنم.
 
حالا باید از آقای پسندیده پرسید، شاید پهن کردن سفره جوجه در منزل شما درست در همان شب برای یک تعداد از میهمانان در متن سخنگوی انجمن میراث یاران تکذیب شود، اما انصافاً، بالاغیرتاً، چه طور از فردا به روی میهمانان گلچین شده ای که در منزلتان پای سفره نشستند و جوجه را نوش جان کردند، می توانید نگاه کنید؟ جالب است که به غیر از اینکه خود اینجانب به همراه یک دوست، هنگام مراجعه به خانه آقای پسندیده در همان شب (برای کار دیگری و نه صرف شام) در فضای آزاد بیرون منزل، سیخ های جوجه را روی منقل آتش و سفره پهن شده برای میهمانان داخل منزل و نیز حضور خود آقای پسندیده را در آنجا دیدم، در پایین و بین جمعیت مردمی که منتظر ورود به مسجد برای صرف کمه جوش بودند، نیز اینقدر این خبر راحت پخش شده بود، که چند نفر از دوستان خیلی طبیعی و به صورت عمومی به من گفتند بیا برویم خانه آقای پسندیده جوجه بخوریم. این در حالی بود که آن عزیزان شاید خودشان فکر می کردند، کسی خبر ندارد!
 
درباره ژتون میوه نیز بهتر است، از میراث یاران بپرسید که چرا جلوی در مسجد هنگام ورود برای صرف کمه جوشی که عده ای معتقد بودند بیشتر شبیه ماست جوش است، بخش انتهایی بلیط ها را با تأکید به میهمانان بر می گرداندند و می گفتند این را نگه دارید برای میوه؟ 
 
اما زشت ترین بخش مطلب منتشر شده در پیج آقای پسندیده این است که به میهمان دعوت شده خود می گوید، زحمت می کشیدید و بلیط می خریدید!  
 
نمی دانم این رسم میهمان نوازی مردم کدام قبیله و آبادی است که در رفتار این عزیزان بروز یافته است؟ که به میهمانی که خود دعوت کرده اند و از نحوه میزبانی ناراضی است و با سند و مدرک و فایل صوتی سایر میهمانان معترض و البته شاهدان عینی، نسبت به کیفیت ضعیف مراسم و همه وعده های دروغ از آب در آمده شان، انتقاد می کند، با جمله 👈زحمت می کشیدید و بلیط می خریدید👉 پاسخ می دهد و بهتر است بگویم، میهمان را منت کُش می کند! خدا را شکر نه میوه نخورده ایم و نه جوجه ندیده، ولی اینطور نحوه میهمان نوازی و پاسخگویی به انتقاد یک میهمان را هرگز ندیده بودیم!
 
جالب است یکی از دلایلی که در متن پاسخ برای کیفیت پایین خدمات بر  شمرده اند، این است که بلیط فروشی های این برنامه از صدنفر تجاوز نکرده اما هشتصد نفر پذیرایی شده اند. خوب خود همین یعنی بی مدیریتی، ظلم و بی عدالتی آشکار در حق میهمانانی که هزینه پرداخته و بلیط خریده اند. آیا کسانی که هزینه پرداخته و بلیط تهیه کرده اند، با کسانی که سرزده و بدون پرداخت هزینه و بدون دعوت قبلی آمده اند، باید برابر باشند؟
 
درباره بقیه ی ادعاهای دروغ مطرح شده در مطلب انتشار یافته در پیج آقای پسندیده از جمله اینکه آیا گروه موسیقی آقای سیدنیا در آن شب طبق وعده قبلی برای عموم میهمانان و مسافران حاضر اجرا داشت یا نداشت؟ اینکه آقای ابوالفضل طبسی هنرمند سبزواری به اجرای شاهنامه خوانی پرداخت یا نپرداخت؟ هم دیگر بهتر است چیزی ننویسم چون به اندازه کافی در بخش کامنت های همان پیج اینستاگرامی آقای پسندیده مردم معترض به رد این ادعاها پرداخته و صدای اعتراضشان را رسانیده اند و به قول معروف: در خانه اگر کس است یک حرف بس است.  
 
اینک لازم میدانم بگویم، شخصا چه به عنوان خبرنگار و چه به عنوان یک میهمان عادی دعوت شده، از این نحوه ی برخورد و پذیرایی بسیار ناراضی و گلایه مندم و شدیدا با آن دسته از دوستانی که هزینه 49هزارتومانی خرید بلیط این تور ضعیف را پرداخته اند، احساس همدردی می کنم و جهت یادآوری رسم انتقادپذیری به تمامی دست اندرکاران برگزاری آن برنامه، مطالعه و تفکر در این بیت شعر زیبا و پر معنا را پیشنهاد می کنم:
 
آینه گر عیب تو بنمود راست / خود شکن آیینه شکستن خطاست
 
 
نکته پایانی:
 
همین هفته قبل 17 مرداد روز خبرنگار بود. بنده به عنوان یکی از کوچکترین اهالی رسانه دیار سربداران در همان روزها، ده ها و شاید صدها پیام تبریک دریافت نموده ام که اگر می خواهید راستش را بدانید، تبریکات گفته شده از سوی مردم و شهروندان عزیز به روی چشمم جای داشته، اما به هیچ یک از تبریکات گفته شده از سوی مسئولان دل خوش نکرده و نمی کنم. چون در چنین مواقعی بارها و بارها به ما خبرنگاران ثابت شده است که بسیاری از مسئولان نگاه واقعی شان به خبرنگار و اصحاب رسانه چگونه است؟ آنچه در این مطلب آمد، تنها یک نمونه از هزاران نمونه بود که تنها چند روز بعد از تبریکات روز خبرنگار در پیج رسمی یکی از صاحب منصبان فرهنگی این شهر مشاهده کردیم! حالا اگر این رفتار به برخی مردم عزیز و انجمن ها و تشکل های مردمی نظیر میراث یاران نیز تسری پیدا کند که دیگر نور علی نور است!
 
برای شنیدن فایل صوتی تعدادی از مسافران معترض از تور رصد شهاب باران  برساوشی ساروق هم اکنون به کانال تلگرامی اسرارنامه مراجعه کنید:

 

 

 

کاریکاتورهایی برای خبرنگاران و روزخبرنگار

 

 

 

نظرت را بنویس
comments

اونا هم خوب نبوده کیفیت کارشون و مخصوصا اون جوابیه مهیارتسبندی خیلی بد بود ولی شمام پیازداغشو خیلی زیاد کردید توی اون مطلب قبلیه به هرحال اوبیجاره هازحمتم کشیده بودن کاش یه مقدارم به جنبه های خوبش اشاره میکردید

گردشگر فریب خورده

اینم به جای معذرت خواهیشونه...با افترا و تهدید سعی در خفه کردن هر صدای مخالفی دارند تازه این مثلا خوبشونه فرهنگیه...جوج هم دوست داره خب چیکار کنه

سوسن

عالیییییییی مثل همیشه عالییییییییی آفرین به شماکه مثل اکثرهمصنفهای خبرنگارتون به خاطربرخی ملاحضات قلم تان رانفروخته اید،چون اکثرخبرنویسان وروزنامه نگارهاتوسبزوارخودشان رابه این ارگان هافروخته اندوازرسالت واقعی خودشان که انعکاس دردمردم هست دورمانده اند... امیدوارم روزی برسدکه همه ای خبرنگاران قلم هایشان رابه هرقیمتی نفروشند...درودبرشماجناب آقای برومندی

**

سلام : متاسفانه رعایت نکردن ادب ونزاکت از سوی عضو فرهنگی شورای شهر بارها تکرارشده وحداقل برای کسانی که از نزدیک با ایشون درارتباط بوده خیلی عجیب نیست .

امیر مسکنی

لگد زدند به شیری که صبر غرش او بود...

یک دوست

خیلیم عالی....ممنونم از شما که رسالت واقعی اطلاع رسانی روشن و صریح بدون وابستگی به گروه و شخصی رو به درستی انجام میدهید. متاسفانه انقدر برخی از خبرنگاران ما به دلایل مختلف که جاش نیست بگم در خصوص عملکرد بد و ضعیف این مسولان جوجه خور هیچ کاری نکردند که این عزیزان روشون تبدیل به سنگ پای قزوین شده.
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما